Det förekommer ju en massa årets bästa elbil m.m i allehanda kanaler och forum, så jag tänkte varför inte en tråd till där man själv får nämna nåt ospecificerat bästa och sämsta inom elbilsområdet 2024.
Jag själv nostalgisk som jag är tänkte utse min syn på 2024 års återkomst av gamla ikoniska bilmärken.
2024 års bästa återkomst måste jag ge Renault 5 electric, där man till och med lyckats återskapa den gamla ikoniska bilen med en ännu större wow-känsla!
2024 års sämsta återkomst ger jag med avsmak till Ford Capri electric, eftersom de sabbat varumärket med sin nya elbil. Min bästa bil jag ägt var en Ford Capri och det finns inget i den designen som får en att tänka på capri. Var det så att Ford ställde en polestar som modell istället för en riktig Ford Capri när de designade den bilen?!
En av bilarna är en Polestar
Lägger till en “Uppstickare 2025?” också, nämligen Xiaomi.
Xiaomi säljer SU7 en prestandabil 800V bil som säljer bättre än Tesla i Kina och som säger sig planera en global lansering också.
De har också nyligen släppt bilder på sin kommande SUV YU7 som planeras börja säljas i Kina under 2025.
Målet enligt Xiaomi är att bli en av världens fem största biltillverkare inom 20 år.
Men priset vid en global lansering lär nog inte bli lika aggressivt som i Kina, där de förlorar 80 000kr per såld SU7 bil. Där startar priset översatt till svenska kronor på ca 300 000kr.