2025 Audi RS e-tron GT

Natten mellan måndag och tisdag fick vi 25cm snö här på Österlen (inte direkt ovanligt men) och SMHI lovar 1 - 5 minusgrader veckan och helgen och i förmiddags då står den där på min nyplogade uppfart RS e-tron GT i en fantastisk battle ship grey med Carbon Fiber tak bilen har en uppsättning Hankook 21” Nordic Friction 265 fram 305 bak Jag drog omedelbart ut och sladdade runt lite men med låg SOC gav jag mig hemåt nu står den bredvid ID.BUZZ och laddar inför morgondagen den stannar hos mig veckan ut

Jag har ju väldigt svårt för Audis TV4 Pölsan design men den här sjunger i en helt annan liga jag måste nog erkänna att skulle jag ha en så valde jag RS e-tron GT före en Taycan Inredning är så o-Audi den kan bli stolarna är helt fantastiska baksätet är begränsat men vem fan har folk i baksätet Inga av mina hojar har passagerarfotpinnar

Efter att ha bett Gemini om lite hjälp

Gör så här: Tryck och håll inne ESC-knappen i mer än 3 sekunder Resultat: Systemet bekräftar med “ESC off” Nu har du full kontroll över bilens alla krafter

Imorgon ska jag släppa loss 900 hästar på fyra hjul ut och sladda åttor runt EPA-ungarnas Amarok Cayenne XC70 och så måste jag hitta en lagom torr vägsträcka för att kolla hur Nordic Friction uppför sig över 200 km/h toppfart ska vara 250 km/h

Bästa än sålänge är när man stannar öppnar dörren höjer bilen fjädringen så en äldre man som jag inte ser ut som en idiot när man tar sig i och ur på ICA parkeringen

Jag har tidigare haft RS e-tron GT både pre och post face lift men aldrig vintertid

3 gillningar

Audi RS e-tron GT är underbar. Rattade den nere i Ungern (utan vinterväg). De där 0 till 100 km/h på 2,5 sekunder (eller vad den nu gör) gör att man känner hur organen flyttar sig i magen. Sinnesjukt och lite obehagligt. :o

1 gillning

Började med 80% batteri hittade en oplogad stor vändplan i vad som ska bli ett industriområde ESC off och ut i 20 cm snö gjorde doughnuts snurrade åttor till jag var genomsvettig närmare 900 hästar på 4 hjul med inga begränsningar det stog kaskader av snö ur hjulhusen diffbroms i bakaxeln det enda man saknade var en manuell handbroms efter ett tag fick dom keramiska bromsarna nog och började varna och låta tog mig till en GDS biltvätt och spolade bort snön i fälgarna och värmde sen upp bromsarna och dom tystnade NU hade jag 40% SOC det drar elektroner om man har kul

Nästa dag med 80% SOC gav jag mig ut på en längre tur det har blåst 20 till 25 sekundmeter in från havet det har gjort plogade vägar till blankis när vindarna sveper över åkrarna innåt landet 19 mil i 90 km/h (plus moms) hur stabilt som helst gillar verkligen 2 växlade utväxlingen det lugnar ner bilen så mycket runt 100 km/h Den har flera drive moods Eco Comfort Dynamic och två R moods som man kan programmera som man önskar Dynamic var lite för aggressivt i halkan så Comfort funkade bra Även på landsväg är den törstig på electroner tror inte jag skulle få ut mer än 30-35 mil vid -3 grader och halv storm

Nästa dag Malmö Österlen tur och retur på E65 blev det chans till lite högre hastigheter men någonstans mellan 160 - 170 tog det stopp det blev helt enkelt för slingrigt det är i dom hastigheterna som 2.5 ton och lång hjulbas ger sig till känna

Interiören är bara så rätt den här har istället för all Audi svarta pinanoplast rå carbon fiber vilket jag tror man tröttnar på ganska snabbt Förardisplayen är helt suverän med alla funktioner och den lilla mittenskärmen är precis lagom klart det finns Android Auto Riktiga knappar till AC/värme och liten display är ju som det ska vara Mittkonsolen är verkligen bred som på C8 Corvette passageraren känns väldigt långt borta Baksätet känns mest som en eftertanke och bagaget ska vi inte tala om

Gillar jag den JA! Om jag måste välja RS e-tron GT eller Taycan så är det ganska enkelt Jag har vid ett flertal tillfällen haft tillgång till den uppdaterade Taycan Turbo samma effekt samma drivlina inredningen i Taycan pratar inte med en fd Porsche ägare det enda som påminner är en oval förardisplay som på sätt och vis påminner om en 911 med 5 instrument och Porsche loggan i ratten men designen som helhet är inte tillräckligt Porsche

Måste jag välja blir det en Audi RS e-tron GT alla dagar och jag som inte är någon Audi fantast fast jag haft en A8 L och en S8 jag har kört både pre och post uppdatering och hur billig den än blir är pre uppdate inte värt det TACK det har varit några härliga dagar…

2 gillningar