När man köpt ny fin kärra får man en garanti eller flera.
De som oftast ingår är:
Nybilsgaranti.
Denna gäller all bilens hårdvara och utrustning och exkluderar sånt som faller under ägaransvar och slitagedelar. Denna kan ha olika längd och vissa har mer generösa villkor än andra men generellt har dom samma innehåll. Mindre än tre år är ovanligt idag och gäller i princip bara tyskarna men många bilar från Kina och Korea har minst 5 och ofta 7 års nybilsgaranti.
Exempel på saker som oftast igår:
- Utrustning, fönsterhissar, drivenheter till soltak, dragkrokar, bagageluckor, centrallås.
- Motor och transmission.
- Drivaxlar och hjulupphängningar
- Belysning så länge yttre påverkan kan uteslutas. dock ej glödlampor, på de ställen dom finns kvar.
Alltså det mesta som kan ha blivit fel vid tillverkningen av bilen.
hur garantin hanteras är väldigt olika, eftersom slitdelar inte ingår kan dina bromsar mycket väl vara helt slut efter ett år, utan att det nödvändigtvis går på garanti. Samtidigt kan en ratt som blir sliten i förväg mycket väl bytas utan frågor ens.
Rostskyddsgaranti (Nonperforeringsgaranti)
Denna täcker genomrostning, den brukar vara lång, de alldra flesta har runt 10 år, vissa så långt som 5-7, andra så mycket som 30.
- Täcker genomrostning, perforering, av plåt och andra metalldetaljer.
- Täcker INTE lackdefekter.
Hela bilen kan alltså vara helt brun av rost utan att rostskyddsgarantin kan åberopas. Här har många istället valt att erbjuda.
Här ska man också vara försiktig med vad man gör med sin bil, oftast sätter t.ex en underredsbehandling, hur godhjärtad den än må vara, rostskyddsgarantin ur spel.
Lackgaranti
- Täcker lackskador som kan härledas till tillverkningsprocessen av bilen.
- Täcker INTE skador orsakade av användaren, typ stenskott.
- Här KAN ytrost komma in, om orsaken kan härledas till tillverkningsfel.
Alltså dammkorn, rinningar och lacksläpp, alternativt dålig karosspassning som orsakar lackskador från t.ex dörrar, huv, baklucka.
Vissa tillverkade har inte detta alls och då får man driva en process eller betala själv.
Vagnskadegaranti
- Ersätter samma saker som en vagnskadeförsäkring men oftast sämre villkor och högre självrisk.
- Gör att det räcker med halvförsäkring.
- Verkar vara branchstandard med tre år.
Mitt personliga tyckande säger att den borde vara valfri och kunna väljas bort mot en prissänkning.
Batterigaranti/drivlinegaranti.
Banchstandard verkar vara 8 år eller 16k mil. Vissa, t.ex BYD och märken som använder deras batterier, tex KGM och Toyota, har längre, upp till 10 år eller 100k mil.
Ersätter
- Högvoltsbatteriet om kapacitetsförlusten överstiger ca 30%, generellt, vissa har lite snällare krav.
- Hos de flesta ligger denna även i nybilsgarantin och denna är en förlängning av den.
- Ibland ligger även motor och kabelmattor med här, t.ex hos Tesla.
Elektronikgaranti finns inte längre utan den ligger under nybilsgarantin idag, däremot kan det finnas begränsingar där infotaimnent t.ex inte ingår.
Det är viktigt att verkligen läsa och förstå garantivillkoren innan köp.
Vissa tillverkare har väldigt tydliga, lättlästa villkor som inte lämnar något utrymme för tolkning alls i princip, andra har mer luddiga villkor. Handlar man online är det ännu viktigare eftersom inte säljaren sitter med dig i hallen och kan svara på frågor.
Särskilt nybilsgarantin, som kan bli dyr för tillverkaren, kan vara väldigt kryptiskt skriven.
Teslas garantivillkor t.ex är 13 sidor med mest information om begränsningar medan MG t.ex är på 7 sidor med mest klartext om vad som gäller och inte gäller med serviceintervallen och basvikkoren först.