Är Cupra Born 2026 bra

Någon som har erfarenhet av cupra born,positiva eller negativa tankar

Vilken version ska jag välja

Hur bilen är, det är ny som gäller

Jag har ingen egen erfarenhet men nu när vi skall byta andrabilen så har jag fastnat för Cupra Born VZ 2026. Det som jag tycker sticker ut med Cupra Born och dess systerbilar är att VW-koncernen levererar en förhållandevis kompakt bil men med stort batteri och bra räckvidd. Jag är själv förbluffad över alla dessa småbilar som släpps nu med omöjligt små batterier

Jag har kört en 2024 års modell 7500 mil . Dom bytte värmeväxlare på den efter ett år tror ja det var , men inga andra fel . Dom har ju tillverkats några år och uppgraderats , så dom borde ju vara ännu bättre nu tänker jag . Övriga funktioner och finesser eller inte , är jag nog fel person att skriva om . Att jag tröttnade på den hade inget med bilen i sig att göra , utan det är sån jag är bara . Ombyte förnöjer .

1 gillning

Har inte ägt någon Born (eller ens en elbil) tidigare, men har beställt en Born VZ som fått tillverkningsvecka 36 med trolig leverans i början av oktober.

1 gillning

..är att den är snygg! tycker jag! Värt mycket i min bok :smiley:
Bra priser, men ska du inte vänta på Polo och syskonen? Alt den nya lite större Skodan?

Det blir ny i så fall

På 110 väg,låter den mycket

På grov asfalt väsnas det en hel del även i 80 kmh , i den jag hade . Mycket däckljud , men om det är bättre på den uppdaterade 2026 har jag ingen aning om ? . Rejäl provkörning kanske .

Ja,ska ta en provkörning

Om man som bra menar en bra bil generellt så ja, det är en VW och vad man än tycker om koncernens produkter så är dom bra.

Sen värderar vi alla olika kvaliteter :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Som alltid så hittar man någon svaghet när man tror att man hittat sin nästa bil. Det var ju synd.

Provkör om du gillar den för övrigt , inte säkert att du upplever det så . Jag har inte kört några andra Elbilar så jag har inget att jämföra med . ICE bilar blir väl svårt att jämföra med , då jag upplever att däckljud försvinner lite bland alla andra ljud i dom . Den var väldigt riktnings stabil även i höga motorvägsfarter för att vara en kort bil , så kanske har dom medvetet byggt bilen med lite hårdare länkarns bussningar mm , för att få till en bra väghållning ? . Jag hade inte hellre haft ett mjukare satt chassi med eventuellt mindre däckljud / vibrationer som fortplantar sig till karossen . Om det innebar sämre väghållning på en lite billigare Elbil utan luftfjädring mm . Bilar som känns instabila i högre hastigheter och sid vind tycker jag inte om . Men smaken är ju olika så man får väl välja efter den . Att tänka på om man vill äga bilen i många år , kan ju vara att luftfjädring och special stötdämpare kan bli dyrt I reparationskostnader när bilen blir äldre .

Jag tänker att Audi A2 e-tron möjligtvis kan bli en mer bekväm (mindre vägljud) variant av denna bil. Men givetvis bör jag inte ge upp på den utan en provkörning