Audi A2 e-tron (prototyp) provkörd

Electrifying var tydligen inbjudna för en liten provkörning av kommande Audi A2 e-tron när den var på Kastrup. De verkar till och med kört över bron och kört lite i Sverige. Lågt att inte @Esse (om nu inte du släpper en video snart) var inbjudan när det var på vår hemmaplan :wink:

Denna bil intresserar mig mycket men jag blir lite orolig att de snackar så mycket om effektivitet och siffror endast för 58 kWh -batteriet. Kan det vara så illa att Audi skippat 79 kWh -batteriet som syskonen har för att hålla nere priset? I övrigt verkade den ju rätt fin även om man inte fick se så mycket.

Ha ha, precis när jag postade detta så fick jag en notis från Esse i mobilen. Så länkar in din short också givetvis :slight_smile:

1 gillning

hehe ja var lite seg i morse :smiley:

Imponerande av Electryfing att få ihop en kvarts inslag baserat på det faktum att vi knappt fick någon information och att vi knappt fick visa upp bilen mer än utvändigt :slight_smile:

Då gissar jag att du inte fick(eller inte får säga något om) någon information om den kommer med något annat batteri än 58 kWh?

Har precis kollat på en massa provkörningar av bilen, men det viktigaste för mig var ju hur mycket pianolack har de invändigt i bilen :slight_smile:

Nu finns det lite spy-fotos ute som visar en delvis ofärdig inredning, men den ska likna mycket Audi Q3 inredningen, men skiljer sig på mitt-konsolen. Låt oss hoppas då att det inte är lika mycket pianolack då som i Q3, men där man bara ser lite av consolen i denna bilden :face_with_monocle:

En annan sak man tydligen sett är att det är trumbromsar bak på prototyp bilen :slight_smile:

1 gillning

Vi fick ingen sådan info men vi kan ju utgå från att 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh gäller.

2 gillningar

Audi själva hävdar ju att detta är den mest energieffektiva elbilen som byggts, så då borde den ju har närmare 700 km WLTP med 77 kWh batteriet :+1:
Låter väldigt lovande och positivt :heart:

1 gillning

Verkligen. Därför jag hoppas på det större batteriet. Jag hoppas rent generellt på att Audi ger oss möjlighet att speca den så den känns som Audi-premium. Personligen har jag hamnat i facket där min fru har familjebilen och jag andrabilen men då vill man ju ha möjligheten att speca den minst lika bra/premium som fruns bil. Så sluta jaga Kia EV3 och Skoda Elroq (som de antydde i videon) och ge oss den där fina Audi-premium-känslan i denna bilen :slight_smile: . Nu var det en prototyp men fick du Esse (som nu provat båda) någon känsla för hur denna står sig mot den nya Q4 e-tron?

Finns det någon bil som inte kommit med största batterivalet I Sverige? Det omvända brukar ju vara en grej dock: minstingen släpps inte.

Det är nog prisnivån de menar i videon och frågan är ju vad de prioriterar med denna bilen. Tar de t ex inte bort pianolacken på inredningen så betalar jag nog mindre för en elroq eller kia ev3 t ex. Sedan vet jag inte hur representativ jag är i sammanhanget.

Sant. Var mest för att man i videon med Electrifying pushade så hårt för att bilen var ett mästerverk när det kom till effektivitet och vid det här laget så vet man att det alltid är någon sorts kompromiss när det kommer till batteri, laddning, effektivitet och pris. Man kan sällan få allt. Därav blev jag orolig när de tog den vinkeln och samtidigt började jämföra med bilar runt 33t EUR. Hade om du frågar mig varit naturligt om man då sparade in på batterier eftersom den uppenbarligen har en riktigt fin förbrukning

Ja tyvärr är jakten fortfarande på prestanda och största möjliga batterierna, så bilarna blir stora klumpar. Mellanbatteriet ska väl ta bilen över 50 mil och skulle bilen väga under 2 ton, helst mindre, så räcker det väl gott för de flesta. Premium för mig är just att få ner vikten på bilarna, samtidigt som att inredningen verkligen känns premium. Men jag är väl troligen i minoritet fortfarande som ser andra värden än maxad prestanda som kostar en massa i bilarna vid köp och sedan ägande!

1 gillning

Tyvärr blir det troligtvis ytterligare en 2+ tons klump OG A2 var en Luc Donckerwolke design (idag CCO hos Hyundai Group med Genesis som sitt huvudproject) med användande av aluminium i hela karossen och andra lätta material vägde den 850 kilo och hade en mängd finurliga detaljer och lösningar Jag hade en 3L TDI supersnål drog runt 0.35 l/mil med en robotväxellåda som var långt ifrån felfri tyvärr för det var en otroligt trevlig bil

Ska bli intressant att se den avmaskerad men man anar ju ganska mycket OG A2 under camouflaget

Fun fact: 3L var ett VAG project som lanserades samtidigt som Smart kom till marknaden 3L var bilar i framkant bensinsnåla lätta effektiva och teknikladdade som robotväxellådan som tyvärr blev ett stort problem 3 cylindriga 1.2 liters TDI motorer som skulle dra runt 0.30 l/mil därav 3L det blev bara Audi A2 3L och VW Lupo 3L Seat Arosa 3L gick aldrig i produktion och dom följdes av den otroliga VW XL1 som idag är en ikon

Lite intressant det där , hur man ska tänka . Lite onödigt stort batteri vid köp av ny bil som man vill behålla länge , eller lagom stort batteri för transportbehovet som ny bil ? . När jag leasade tänkte jag den räckvidd jag behöver i nutid eftersom jag bara har bilen i max tre år , men skulle jag köpa en ny ID3 neo t.e.x. Så skulle jag nog lägga till dom 56000 kr det kostar att få 79 KWT istället för 58 . Förutom starkare motor har man ju en bil som klarar längre sträckor även vid 20 % degradering då bilen börjar bli gammal . Jag misstänker att ett batteribyte av ett degraderat 58 KWT batteri med lite för lite 46 KWT kvar för många , blir dyrare än dom extra 56000 kr det kostar att få ett lite för stort batteri som är användbart längre tid ? . Det blir ju färre laddcykler på antal mil på det större batteriet också. Nu tillhör inte jag den kundkategorin som vill behålla samma bil länge , och inte köper jag en bil för en halv miljon som pensionär heller . Men intressant ändå även vid ev framtida begagnat köp kanske .

När det kommer till val av storlek på batteri så skulle jag säga att det beror helt på hur du tänker använda bilen och hur dina möjligheter till laddning är. Men med det sagt så slogs jag av under mitt sökande av ny andrabil att VW group verkade ha hittat en viss unik kombo med VW ID.3 Neo och dess syskon som Cupra Born 2026 där man har lång räckvidd/stort batteri men samtidigt en liten bil.

1 gillning

Stort batteri och låg förbrukning på en lagom stor bil vill jag ha :grin: . För det hjälper ju inte med stort batteri om bilen är törstig .

1 gillning

Jo så är det ju , men inte vet man nu hur man kommer att använda bilen om 10 år ? . Eller ens om fem år för många ? . Man hoppas ju på en livslängd på 25 år.

Jag kollade på blocket efter begagnade Cupra Born med 77 KWT batteri , och fann några . En 2023 med 5000 mil begär dom 299000 kr för , min 2024 med 7500 mil begärs det 260000 kr för . Så det verkar som man får igen mycket av extra kostnaden för större batteri , med bättre restvärde. Men jag hade köpt den dom har på Carla med 1900 mil och 100,1 !!! % batteristatus för 340000 kr . Det borde väl vara 200000 kr billigare än ny . Jag blir inte klok på vilken färg det är på den ? . Det tråkiga betong grå färgen det var på min är riktigt ful tycker jag .

Ja det brukar löna sig på många sätt välja varianten med lång räckvidd. Utöver komforten så får man igen det mesta av pengarna dagen man säljer bilen vidare. Räckvidd är superviktig markör för andrahandsmarknaden. Mer än högtalare, adaptiv farthållning, hästkrafter, panoramatak etc etc. Räckvidden är den största oro folk har med elbilen, speciellt om det är den enda bilen familjen äger.

Och om man nu planerar behålla bilen 10+ år kanske det är skönt med ett val där den förväntade batteridegraderingen aldrig kommer vara märkbar. Och att slippa publika laddare så gott det bara går är stort plus för många. Sällan det är kul upplevelse.