Avsnitt 109: Massiv nyhetsvecka från Bryssel och USA

Gullin har varit i Bryssel på bilmässa och på vägen hem stannat till i en liten by som heter Malmö där han mött Esse som i sin tur precis kommit hem från USA och CES-mässan. Gullin har klämt på bilar att prata om och Esse har nyheter som får Gullin att fundera på om nästa bil verkligen blir en BMW. Det talas om nya Tesla Model Y, Mazda 6e, Ford Puma, Skoda Enyaq, Renault 5, Afeela 1 och mycket, mycket mer. Ett fullspäckat avsnitt helt enkelt i avsnitt 109 av Elbilsveckan.

OBS – om ljudet är brusigt så har du fått fel version av avsnittet. Nytt ligger uppe nu.

Foton från BMWs presentation:

1 gillning

massiv brus i bakgrunden av detta avsnitt mär man spelar upp det på spotify. på en dator

Mycket brus även via telefon och uppspelt genom pocket cast också.
.
Nästan så att avsnittet inte går att lyssna på.

I sus och dus. Helt okej om suset i poddljudet berodde på om den gode Esse var lätt bakis :wink:
Nåväl.
Vi som inte läser FB Tesla model Y längre;)
Såg tråden om att beställa en SR med lev i maj till dagens pris 550’ - förstod inte ert resonemang vart det landade. Om det finns lagerbilar varför står det lev maj då? Skulle stått Jan tänker jag. Utveckla gärna lite här mer
Mvh Andreas

Samma här, massor med digitalt brus över alltihop. Går tyvärr inte att lyssna på.

Oklart om lite Dolby C skulle hjälpa men kanske? :slight_smile:

2 gillningar

Nu ligger avsnittet ute igen i mer lyssningsbar version :slight_smile:

@ffrostengren Du som har kompetens – har vi någon teori varför digitalt brus uppstod – troligen när vi sparade ut till AIFF från Audacity?

1 gillning

Nu så…lite mindre Bruce! :slight_smile:

Jag tycker att det låter som att det har hänt något i ett steg av konvertering från ett format till ett annat. Mest troligt från er högupplösta till något komprimerat.

Har ni alltid kört AIFF?

Hade nog inte ens hjälpt med Dolby SR. :joy:

Brukar skicka Audacity-filen till Dennis men tog via AIFF nu – faktum är att jag tidigare provat AIFF och då fått samma problem (den här gången glömde jag lyssna)

Det löste sig genom att byta till WAV – Microsoft provides :grimacing:

2 gillningar

Christofer pratade om Ford Puma, han gillade den men trodde inte den skulle sälja. Detta eftersom priset sannolikt skulle landa “runt 400.000”.
Väldigt intressant då att bensinversionen, just lanserad, också kan kosta runt 400.000!
Det exemplar Teknikens värld provkörde, ST-line med liten trecylindrig motor, kostar 413.000.
Visst, den går att köpa billigare, med manuell låda och enklare utrustning, men ändå.
Priserna på fossilbilar har ökat extremt på senare år, kanske gynnar det elbilsförsäljningen.

Jag tycker det är bra att bilen varnar när man inte tittar framåt på vägen!!!

Förstår att ni har lite problem när ni recenserar bilarna, då ni ska titta in i kameror, men generellt för de flesta så ska man inte in i skärm och ställa in saker under färd.

Tack och lov börjar det äntligen komma vettigare AI röststyrning som man hoppas blir standard i ALLA bilar, tillsammans med det man bör kunna ställa in via rattens knappar istället för en skärm som gör att man släpper blicken från vägen. Det är tyvärr för många IT spel-utvecklare och för få HMI kunniga fordonstillverkare i bilbranchen numera.

Jag upplever att detta är en grov förenkling av vad vi pratade om :slight_smile:

Vi pratade om att få varningar när vi använder bilen så som förväntat – inklusive att tvingas använda skärmen till att göra saker som vi måste göra under bilkörning. Så som att reglera luftflödet på ACn med mera.

1 gillning

Det har varit min tes hela tiden – när det pratats om att elbilar inte får vara dyrare än fossilbilar så har handlar det nog inte om att elbilarna skall anpassas till fossilbilspriser – tvärt om :slight_smile:

2 gillningar

Så har det varit ett tag. Fossilbilar har blivit mycket dyrare samtidigt som inredningskvaliteten justerats ner till elbilsnivåer.
Det kan ju vara en av anledningarna till att det säljs färre bilar totalt i Europa jämfört med innan pandemin. Priset brukar göra något med efterfrågan.

tackar för det Peter

1 gillning

Det är möjligt du har missuppfattat mina kommentarer.

Om du menar att det är fel att få varningar när man tvingas släppa blicken från vägen för att glo in i skärmen för att ställa AC m.m så håller jag inte med om tillvägagångssättet att kunna stänga av varningar för ditten och datten.

Däremot så hoppas jag du menar att det är felkonstruktion att lägga in t ex AC styrning m.m som man under färd vill justera i skärmen?

Jag skrev också några rader att man kan lägga in delar på rattknappar och mha röststyrning om leverantören inte vill kosta på riktiga knappar och reglage för så välanväda funktioner.

Men precis så :slight_smile: Vi pratade ju rätt friskt om det där i detta avsnittet.

1 gillning

Ja ett sjukt sätt ändå att verkligen skapa en dålig användarupplevelse och definitivt skylla på lagkrav om man får frågor. Men det är inte lag med en jätteskärm.

KORS i TAKET

Herr @cgullin börjar låta som mina gubbkollegor i sina ICE BMW “kommer nog inte köpa en BMW igen om det här är framtiden” “rör inte min BMW” det är precis vad dom säger om iX och den ska ju bara vara början på vad Neue Klasse ska komma med och reagerar @cgullin så negativt på den nya inredningen så börjar han låta som mina minst 30 år äldre kamrater och I4 var väl inte @cgullin tionde BMW genom åren

Då kanske ni förstår mina (som ska förbli anonyma) BMW kontakters farhågor för vad som händer när Neue Klasse landar i Svenska showrooms och krockar med OG BMW kunden

Man blir aldrig för gammal eller ung för att uppskatta en klassisk BMW design

Edit BMW iX och XM designer Domagoj Dukec fick förklara sig och sparkades sen uppåt till höger i organisationen och hamnade på Rolls Royce med väldigt strama tyglar