Det bokstavligt haglar in frågor och feedback - vi går igenom några av dem som gör oss alla lite klokare. Dessutom är det dags för Porsche att leverera den där elektriska Cayennen som Stockholms innerstad går och väntar på. Polestar 3 får samma behandling som Volvo EX90 - men vem har egentligen utvecklat den nya bakmotorn? Model 3 får en blinkersspak samt en rad andra förbättringar - men ingen ny skärm. Audi blandas in i de flesta ämnena men får också ett eget i form av Audi A3 - eller kommer den heta Audi E3? Oavsett så får den en Audi Q4-grill. Slutligen är det dags att berätta varför Volvo EX90 är bolagets mest underskattade bil.
Det ryktas ju att Cayenne blir den sista nya rena elbilsmodellen som Porsche bygger, men när man sett en del filmer, så har man också sett maskerade Cayenne Coupé så det återstår väl att se om den också kommer som ren elbil?!
En sak jag reflekterade över efter detta avsnitt var att hur mycket det kan skilja mellan de miljonklass elbilar som kommer ut på marknaden, varumärkeskostnaden inräknat.
Visserligen kostar en Porsche mera än en Volvo eller Polestar, men det intressanta är kanske vad man betalar för. Möjligen skulle Volvo kosta betydligt mindre i Sverige då om man skippade vad man betalar för varumärket, eftersom vi är ett Volvo-land, jämfört med Porsche-land då kanske. De som slåss i premiumligan betalar nog väldigt mycket för varumärkena trots att de ibland kan vara behäftade med så många fel som t ex Volvo EX90.
Sedan tycker jag i och försig att man ofta får mera för pengarna ju längre man går ner i prisklasserna av de massproducerade bilarna. Till syvende och sist behöver ju en bil bara ha vissa basfunktioner för att kallas en bil oavsett de kostar miljoner eller några 100kkr och det extra är vad man betalar för, vare sig de funkar bra eller dåligt.
Jag har alltid antagit att man har tagit förkortningen DRC (digital room correction) och sedan knorrat till det med en referens till fysikern och Nobelpristagaren Paul Dirac. “di-RACK" uttalar man det.
Med mycket snabbspolande så tog jag mig igenom avsnittet . Förlåt men jag är inte så intresserad av det digitala / elektroniska finesser mer än det nödvändiga för att bilen ska fungera som Elbil . Men lyssnade med intresse när ni pratade om laddning för bostadsrätter. Borde vi inte snart ha kommit dit , att en bostadsrätt utan möjlighet till laddning vid sitt hem blir svårsåld ? . Och att försäljnings värdet påverkas negativt ? . För även om priset för laddning hamnar högre än för villaägaren , så vill väl folk ha bekvämligheten med att kunna ladda vid sitt hem . Och det gäller väl dom i Laddhybrider i ännu högre grad , som ju ökar i försäljningen.
Trevligt o mysigt ni går igenom ämnena. Den Volvon för miljoner, är ni inte väl förlåtande med tanke på vad den kostar? Har ni hört något reklamerings-ärende? Med tanke på div barnsjukdomar? Tack för trevlig podd.
Tack för ett nytt…men väldigt “dyrt“ avsnitt. Jag tänker närmast på Porsche Cayenne och Volvo EX90 som är två bilar som jag helt ärligt inte riktigt fattar vem som skall köpa när prislappen är över miljonen. Går bilar som dessa på företagsleasing? Är ju knappast något som hade tagit sig in på det gamla 7,5 prisbasbelopp.
Finns det rent generellt någon info och sätt att få en bild över hur nya bilar kommer ut på marknaden när det kommer till premiummärken?
Vad man får för 7,5 prisbasbelopp är ju rätt ointressant, dels för att reglerna är borta sedan länge, dels för att man får väldigt lite bil för 440 000 kr om man tittar på nytt idag.
Kan tipsa om Volkswagens finans rapport som tydligt visar att leasing är det nya sättet att köpa bil på för företag och privatpersoner. Men visst är det företagsleasingar för EX90, just nu har Volvo erbjudande där du kan då EX90 för 8 385 kr/mån exkl moms
Inte hört något alls om reklamationer faktiskt. Det är ju en hel del missnöjda kunder men hör inget om någon som inte får lämna tillbaka sin eller om de ens vill göra det. Jag kan ibland undra om det hade varit värt att sabba relationen fullständigt med Volvo genom att försöka strida med dem när jag hade min EX30, att få häva avtalet tidigare. Men jag tror det var vettigt att inte göra det.
Intressant rapport! jag visste inte att det var såpass hög andel leasing av begagnade elbilar och med tanke på att det kommer ut fler och fler bagagnade elbilar nu när de stannar i Sverige så lär det väl öka ännu mera framöver. Jag har själv svängt ifrån köp av elbil, till att nu mest fundera på privatleasing istället och fundera igen om ca 3 år, beroende på utbud och behovet då!
Jag hörde i en podd att privatleasing är orimligt låg vinst/marginal för bilhandlarna/biltillverkaren och att enda sättet att få ihop kalkylen är att låsa fast kunden i service och andra tillläggstjänster under leasingtiden. Av egen erfarenhet så är även att ta ut en kostnad för orimligt slitage när man återlämnar ett sätt att rädda upp affären. Personligen ser jag hellre att en bil/elbil är en produkt än en månadstjänst a la Netflix men det är kanske för sent att stoppa om man nu tolkar rapporten.
Väldigt tråkigt att du drabbats av det!
Man är ju lite i händerna på säljaren som konsument och hamnar man i det läget så kan det ju vara svårt få rätt om man nu orkar driva det vidare.
Jag hoppas förstås att det är väldigt ovanligt att säljare tar till den inkomstkällan och att de flesta säljare är justa. Men visst finns det en risk som det är svårt att skydda sig mot.
En fråga som mera erfarna leasare kanske kan svara på.
Om det förekommer att man lyfter in i leasingavtalet, att man vid tveksamheter vad som gäller vid onormalt slitage, ska få kontrollera uppkomna krav på ersättningar med en oberoende verkstad (second opinion)?
Ojusta krav på onormalt slitage , har jag inte varit med om , trots tre tidigare privatleasing bilar . Den fjärde får vi se då. Men eftersom när man läser många reportage på Carup , med uträkningar där det visar sig att man på en del erbjudanden sparar höga belopp på att leasa . Och även när man har räknat på det själv . Så är det kanske inte hela värden om man skulle få betala 10-30000 kr heller . Det blev ju inte dyrare än att köpa bilen och äga den tre år i alla fall. Men valet att köpa ny bil finns ju kvar om man föredrar det . Jag har läst om många kunder som hävdat att det räcker med att ifrågasätta , med resultatet att det visat sig gå att få ner summan , på krav på onormalt slitage . Det som oroar lite är att man vill att låginkomsttagare , ska kunna leasa elbilar extremt billigt med föreslagna bidragen . Kommer dom verkligen ha möjlighet att betala såna summor vid tillbakalämnade, eller riskerar dom att hamna i skuldfälla? .
Jag tror att det handlar mycket om att fatta vad man ger sig in i när man väljer privatleasing. Jag har en bakgrund med att om man gör service när man skall så behöver man inte fundera mer på bilvård. Jag tvättade bilen ytterst sällan och räknar nästan med att frun kommer vid något tillfälle skrapa bilen när man skall parkera i dagens trångs parkeringshus. Då passar inte privatleasing.
Sedan skall man även inse att om du leasar en bil för pendling så kan det bli knepigt om du byter jobb och helt plötsligt dubblar längden på pendlingen men du är fast i ett leasingavtal. Jag till och med leasade en elbil på 1000 mil / år i tre år och körde den 2900-ish och fick ändå betala övermil pga att jag lämnade in bilen en månad för tidigt och då räknas det av från de 3000 milen.
Men skam den som ger sig, nu privatleasar jag för tredje gången så kanske blir det bättre återlämnande denna gång
Om man nu i samband med leasing, tar upp frågeställningen “vad som menas med onormalt slitage?”, så brukar det ju oftast finnas exempel beskrivet och det räcker nog i de flesta fall.
Skulle det saknas, så skulle jag nog välja annan säljare om möjligt, annars skulle jag absolut be att få det skriftligt till avtalet och kanske få in en rad angående second opinion också.
Vare sig man har köpt sin bil, eller hyrt så är dessa parkeringsskador nästan givet att man nångång får, så det lär man nog åka på oavsett om man nu inte struntar i att laga det på sin ägda bil dvs.
Åtgärda fel och skador innan tillbakalämnade, och utnyttja dom försäkringar man har . Jag har lagt till allrisk / drulle på Cupran ifall något barnbarn skulle kräkas i bilen . Eller jag själv Som när jag gick med en morakniv i bakfickan och fick för mig att flytta bilen . Tur den gången att jag hade trånga jeans så jag kände kniven streta när jag lyfte benet för att stiga in . På bil nr 3 fick jag lite större stenskott på framskärmen , som jag efter eget försök inte fick till riktigt med lagning . Med märkesförsäkring var det halva självrisken = 3500 kr för att få hela skärmen omlackerad . Jag gissar att det hade blivit betydligt dyrare att lämna tillbaka bilen med den skadan . På bil nr 1 , hade jag på något sätt fått en svag mjuk men väldigt synlig buckla på kombi bakluckan . Antagligen från något lågt i taket i parkerings garage . Åkte till återförsäljaren och visade med avsikt att nyttja försäkringen, men han var snäll och tipsade om en plåt trollkonstnär som jag anlitade till en kostnad av 2000 kr . Syntes absolut ingen ting efter . Kantskrapade fälgar har jag klarat mig från , kan vara väldigt dyrt med originalfälgar . Men det finns firmor som återställer dom till nyskick till en rimlig kostnad ca 2000 kr per fälg sist jag kollade . Bil nr 2 , hade jag inga direkt skador på men det fanns lite repor från grenar nertill . Så den lämnade jag hos en bil- rekond några veckor innan tillbakalämnade, för polering vaxning . Det kostade visserligen 4000 kr men då slapp jag ju städa tvätta och pilla själv.
Ja just försäkring är nåt jag kommer kolla noga på, dels vad bilfirman själva erbjuder och om det funkar med det försäkringsbolag jag har mina andra försäkringar hos. Det räcker ju med halvförsäkring, men kan nog vara värt täcka upp ytterligare med typ drulleförsäkring också.
Hur är det med automattvätt numera för lacken?
Länge sedan jag tvättade i automattvätthall och då blev det ganska synbara märken i den svarta lacken på bilen, men de gick bort med att eftervaxa bilen. Det har troligen blivit mycket bättre numera antar jag.