Avsnitt 159: Swingerfest i fordonsindustrin

Christoffer Gullin sneglar åt Frankrike när han vill göra Opel framgångsrikt igen – om det är sund logik återstår att se. Dessutom börjar vi undra om det finns någon som Ford inte ligger med när det kommer till att producera fler bilar. Hur är det egentligen med fossilbilsförbudet från 2035 för EUs del – kommer det hålla? Ja kanske men inte fullt ut.

Sedan var det ju dags att prata om kommande ID.Polo – men långt i från allt.

Tidsmarkörer

• 00:00:00 – Läsarfrågor och feedback
  • 00:23:11 – Kan Opel bli attraktivt på marknaden igen?
  • 00:31:11 – Ford vill hänga på Renault-tåget
  • 00:35:03 – EU kan lätta på elektrifieringskravet
  • 00:44:09 – ID.Polo provkörd

Tesla ljusshow i sin helhet

1 gillning

Chevrolet i Stellantis??? Sedan var det väl inte förbud mot bensin och dieselförsäljning 2035, bara nya bilar som framförs på fossila bränslen? Och håll gärna kvar i poddformatet, sitta och titta på lyssningsradio på youtube är trist och inget jag vill göra på bussen, dels för att spara ögonen och dels för att det kostar streaming och Gb! Ja helt korrekt, jag har inte fri surf, tillhör den äldre generationen (+50)!

2 gillningar

Korrekt – men jag tror inte vi påstår något annat :slight_smile:

I övrigt tror jag @cgullin tänkte på Chrysler.

Podden är inte på väg någonstans utan det är bara mer åt alla!

Jag brukar börja morgonen med youtube till frukosten, när de hinner med att lägga ut den där, men får ta det till lunchen istället nu så har jag nåt att se fram emot. Jag tycker det ger mera att både lyssna och se de som pratar. Hoppas det blir youtube också om det går, när de utser årets bil och kanske har gäster.

Även om ni inte använder youtube så hjälp killarna med att prenumerera på den kanalen iallafall om ni inte redan gör det (det kostar inget). :slight_smile:

1 gillning

Ja, det gick lite snabbt där…

Som en gammal kollega till Esse brukar säga: Ibland går det fort, ibland blir det rätt. :wink:

1 gillning

hahaha vem? Palle?

Jag! :joy:

1 gillning

hahah så klart!

Har inte kollat podden ännu på youtube, så jag vet inte vad ni sagt om ID.polo och priser ännu.
Det jag hört om priser, så verkar inte VW så intresserad att ha bra köpepriser på ID.Polo, men däremot tänker de sig att komma med bra privatleasingpriser.

Såg nyss att prisindikationer för Renault Twingo släppts och kan nu förbokas i vissa EU-länder i en kampanj för Belgien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Spanien och Tyskland, där priset börjar på ca 19 480Euro (215 000kr), men då är den väldigt avskalad. Den som troligen kommer passa Sverige när den kommer är nog Techno versionen som börjar på 21 090Euro (230 000kr) om nu de priserna står sig. Då ingår det Google built in, adaptiv farthållare, backkamera och automatisk klimatanläggning. Renault har ju också haft bra privatleasingpriser på sina senaste småbilar, så även den kan ju bli en billigare stadsbil att smidigt åka kortare sträckor i.

Billigt. Renault gör även en stor del av deras bilen inom Frankrike och EU. BRA jobbat.
Ny liten kul elbil för 250k… mumma!! :+1:

Angående förvärmning av Teslas batteri på väg mot en laddare. Räcker det inte med att klicka på notisen på skärmen ovanför listan med var man ska svänga när den är igång för att den ska stängas av igen?

Det måste jag testa :slight_smile:

Jag killgissar att man bara klickar bort notisen om förvärmning om man klickar på den (dvs förvärmning är fortfarande på), men återkom gärna med resultat!:slightly_smiling_face:

Blir intressant att se hur mycket infotaiment systemet skiljer sig i MEB+ plf. från MEB.
Med Rivian som ersättare för Cariad så kan det väl bara bli bättre, men jag är osäker om Rivian varit med något i utvecklingen av MEB+.
Att de hjälper VW med utvecklingen av den framtida SSP plattformen är ju känt, så frågan blir nog om det blir så mycket om nu inte Rivian är medutvecklare i MEB+. Att det blir en del nya fysiska skillnader med lite knappar och skärmar m.m interiört är ju känt, men återstår ju om vi får vänta med WOW-känslan i själva infotaimentsystemet tills SSP är ett faktum och inte bara ett system som ständigt skjuts på framtiden!
VW är inte ensam tyvärr att sitta fast och försöka pressa ut så mycket som möjligt innan de tar det nödvändiga rejäla systemklivet. Känns lite ängsligt med otydliga signaler från framförallt Tysk bilindustri, även om de steppat upp med nya plattformarna från BMW och Mercedes.
Att agera så ängsligt hjälper absolut inte den Europeiska biltillverkningen om man nu tänker sig att konkurrera med Kina som bara ångar på!

Bra frågeställning – det måste vi ta upp i nästa avsnitt.

MEB+ är egentligen bara ett samlingsnamn för allt som kommer efter MEB. Det första och faktiska namnet för denna plattform är egentligen MEB Low Entry.

Rivian kommer in först med ID.ONE och därefter ID.Golf – de uppdaterade versionerna av ID.3, iD.4 (troligen ID.Tiguan) och iD.7 (kanske ID.Passat) samt småbilarna är fortsatt det gamla systemet men som vi kunde se i ID.Cross-konceptet på IAA München rätt så uppdaterat gränssnitt.

Klick på notisen stänger inte av förvärmningen. Enda sättet är att ta bort förvärmningen är att ta bort laddaren som destination.

1 gillning

Tack för ett intressant avsnitt . Håller med om det mesta som sagts , utom att det skulle vara dumt att ta fram E-bränslen för dom fem åren mellan 2035 och 2040 . Dels behövs det miljöbränsle till alla bilar med bränslemotorer som säljs fram till 2035 , och som kommer att leva sitt liv i årtionden efter det . Och sedan behövs det nog enorma mängder till flyget och fartyg, om vi ska kunna hindra uppvärmningen i tid . Men ju snabbare vi elektrifierar land transporter ju mer miljöbränsle blir det ju till flyg och fartyg förstås . Det är väl det som händer när jag betalar extra för en klimatkompenserad flygresa hoppas jag , att dom blandar i miljöbränslen alltså.

Nu ska jag försöka dra bort draperiet framför Trollkarlen från OZ (EV)

Det känns som Europeisk och Amerikansk bilindustri som tillsammans ännsålänge är störst i världen är i ett Pivot (min favorit podd) Moment Kunderna på hemmamarknaderna visade sig inte vara lika villiga/intresserade av att bara lämna gammalt och helt gå över till elbil som många tillverkare räknade med det har visat sig vara ett stort misstag i Europa ändras slutdatum för nyförsäljning av ICE i USA tar man bort alla incentives för EV och laddstationer man tar även bort avgaskrav som Trump tycker bara gör bilar dyrare

Porsche har i dagarna sagt att 718 Cayman & Spyder EV (som skulle produceras parallellt med ICE versionerna) kommer man att riva upp arkitekturen dels för att man inte får specialbyggda batterier från Northvolt men också för att ge plats för ICE Porsche kunden förutom kanske Cayenne köparen (vilket kommer att visa sig snart) vill inte ha en EV en ICE med hybridteknik som ger driv på framhjulen eller mellan motor och låda kan man ha överseende med så att man tyst kan smyga ut från uppfarten i Brentwood glida tyst uppför gatan och när man når Sunset Boulevard öppna upp spjällen och brumma på mot PCH

BMW har väl också hintat att Neue Klasse ska få plats med ICE i framtida modeller så kanske får vi inte en äkta M3 EV utan den blir precis som 1986 E30 M3 en 2 dörrars sport sedan med 4-6 cylindrar

Alpine A110 som är en av motorvärldens mest hyllade och uppskattade bilar på 2020talet och en av dom mest upphetsande och fantastiska bilar jag kört som inte är en ren tävlingsbil Den dog med 2025 årsmodell och skulle cirka 2027 återuppstå som en EV men nu anas sprickor i planerna och efter stort uppror bland motorfantaster så ryktas det om att som i 718 kunna klämma in en ICE för att inte helt alienera sina kunder

Lotus rykten säger att i nästa generation av Eletra och Evija kommer finnas plats för ICE då den klassiska supersuv och supercar köparen visade nästan 0 intresse för en EV även om den hette Lotus

Ford USA väljer att göra om F150 Lightning till EREV som säkert kommer att sprida sig till riktigt stora SUV som Excursion och Lincolns återstår bara GM som har EV i Silverado Suburban Escalade och Hummer modeller Corvette säger att ZR1X där tar det stopp twin turbo V8 med elmotor på framhjulen totalt 1200 hästkrafter men ingen EV

Vad gäller Kina så har dom en snabbt växande medelklass som ska mobiliseras och dom har ett Kommunistparti som styr allt från produktion (prissättning?) till incentives för bilindustrin Ett exempel är nummerplåtar när du köper en ny bil måste du även köpa nummerplåt till en EV är det gratis till en ICE baserad det på olika parametrar som bara CCP vet kan kosta många tusen för en nummerplåt I Kina kommer det till sist konkurreras ut flera Kinesiska biltillverkare och några få starka med stöd av CCP kommer överleva men dom kommer nog inte i vår livstid konkurrera ut Europeisk biltillverkning utan kommer mest vara en blipp i statistiken

Jag tror att här på Forumet finns det ganska stora skygglappar man vill helst att alla ska köra elbil vara fascinerande av mjukvara batteristorlekar batterityper plattformar laddtider och laddkurvor I Sverige idag är det 8-9% som kör rena elbilar sen finns det något färre laddbara hybrider 70% av dessa är någon form av företagsbilar där det ofta köps/leasas onödigt stora och dyra bilar till underbetalda mellanchefer så grovt räknat 80% av bilarna på Svenska vägar är ICE i någon form och grovt räknat så kanske 30% av dom kan tänka sig om dom har råd att byta till elbil Kanske “falsk matematik” men ändå…

Jag hörde att @FredrikSandberg tyckte en Porsche 911 inte kunde göra något bättre än hans Tesla men @dyredand som tydligen har ett hjärta som pumpar lite bensin kunde inte hålla med Jag håller med Dyredand

Fan det blev långt och svammligt men nu killgissar jag riktigt STORT

@Esse & @cgullin när ni provkörde ID.Polo fick ni inte pilla på skärmen eller infotainmentsystemet? Hur såg det ut

Jo men det kan vi inte visa fören i januari.