Nu ska jag försöka dra bort draperiet framför Trollkarlen från OZ (EV)
Det känns som Europeisk och Amerikansk bilindustri som tillsammans ännsålänge är störst i världen är i ett Pivot (min favorit podd) Moment Kunderna på hemmamarknaderna visade sig inte vara lika villiga/intresserade av att bara lämna gammalt och helt gå över till elbil som många tillverkare räknade med det har visat sig vara ett stort misstag i Europa ändras slutdatum för nyförsäljning av ICE i USA tar man bort alla incentives för EV och laddstationer man tar även bort avgaskrav som Trump tycker bara gör bilar dyrare
Porsche har i dagarna sagt att 718 Cayman & Spyder EV (som skulle produceras parallellt med ICE versionerna) kommer man att riva upp arkitekturen dels för att man inte får specialbyggda batterier från Northvolt men också för att ge plats för ICE Porsche kunden förutom kanske Cayenne köparen (vilket kommer att visa sig snart) vill inte ha en EV en ICE med hybridteknik som ger driv på framhjulen eller mellan motor och låda kan man ha överseende med så att man tyst kan smyga ut från uppfarten i Brentwood glida tyst uppför gatan och när man når Sunset Boulevard öppna upp spjällen och brumma på mot PCH
BMW har väl också hintat att Neue Klasse ska få plats med ICE i framtida modeller så kanske får vi inte en äkta M3 EV utan den blir precis som 1986 E30 M3 en 2 dörrars sport sedan med 4-6 cylindrar
Alpine A110 som är en av motorvärldens mest hyllade och uppskattade bilar på 2020talet och en av dom mest upphetsande och fantastiska bilar jag kört som inte är en ren tävlingsbil Den dog med 2025 årsmodell och skulle cirka 2027 återuppstå som en EV men nu anas sprickor i planerna och efter stort uppror bland motorfantaster så ryktas det om att som i 718 kunna klämma in en ICE för att inte helt alienera sina kunder
Lotus rykten säger att i nästa generation av Eletra och Evija kommer finnas plats för ICE då den klassiska supersuv och supercar köparen visade nästan 0 intresse för en EV även om den hette Lotus
Ford USA väljer att göra om F150 Lightning till EREV som säkert kommer att sprida sig till riktigt stora SUV som Excursion och Lincolns återstår bara GM som har EV i Silverado Suburban Escalade och Hummer modeller Corvette säger att ZR1X där tar det stopp twin turbo V8 med elmotor på framhjulen totalt 1200 hästkrafter men ingen EV
Vad gäller Kina så har dom en snabbt växande medelklass som ska mobiliseras och dom har ett Kommunistparti som styr allt från produktion (prissättning?) till incentives för bilindustrin Ett exempel är nummerplåtar när du köper en ny bil måste du även köpa nummerplåt till en EV är det gratis till en ICE baserad det på olika parametrar som bara CCP vet kan kosta många tusen för en nummerplåt I Kina kommer det till sist konkurreras ut flera Kinesiska biltillverkare och några få starka med stöd av CCP kommer överleva men dom kommer nog inte i vår livstid konkurrera ut Europeisk biltillverkning utan kommer mest vara en blipp i statistiken
Jag tror att här på Forumet finns det ganska stora skygglappar man vill helst att alla ska köra elbil vara fascinerande av mjukvara batteristorlekar batterityper plattformar laddtider och laddkurvor I Sverige idag är det 8-9% som kör rena elbilar sen finns det något färre laddbara hybrider 70% av dessa är någon form av företagsbilar där det ofta köps/leasas onödigt stora och dyra bilar till underbetalda mellanchefer så grovt räknat 80% av bilarna på Svenska vägar är ICE i någon form och grovt räknat så kanske 30% av dom kan tänka sig om dom har råd att byta till elbil Kanske “falsk matematik” men ändå…
Jag hörde att @FredrikSandberg tyckte en Porsche 911 inte kunde göra något bättre än hans Tesla men @dyredand som tydligen har ett hjärta som pumpar lite bensin kunde inte hålla med Jag håller med Dyredand
Fan det blev långt och svammligt men nu killgissar jag riktigt STORT
@Esse & @cgullin när ni provkörde ID.Polo fick ni inte pilla på skärmen eller infotainmentsystemet? Hur såg det ut