Avsnitt 170: Kommer vi köra någonting annat än bilar från Göteborg i framtiden?

Veckans avsnitt av Elbilsveckan pratar vi om:

• 00:00 – Veckan som gått
  • 08:06 – För kallt för elbussar
  • 13:27 – Toyota Yaris & Corolla elektrifieras men räcker det?
  • 20:16 – Polestars kommande 3 år
  • 41:25 – Cupra Raval och det gänget

Mer om Polestar

2 gillningar

Låter ju fantastiskt om ni @cgullin och @Esse kan göra typ sida vid sida jämförelser mellan Toyota CHR+ och Subaru uncharted som ni nämnde i podden :nerd_face:
Håller tummarna för det och gärna flera liknande recensioner framöver. Jag tror det skulle vara uppskattat!

1 gillning

Ja! Det är ju så lätt för @cgullin att bara köra åt rätt håll när han ändå är ute och gör sina långfärdstester!

1 gillning

Mycket Polestar blev det! Hoppas att nästa PS2 inte blir längre utan typ 4,5 meter. Ang försäkring så verkar Gullin vara skadebenägen (eller så beror det på bostadsort) Jag betalar 204 kr/mån för min privatleasade PS2 MY26 LRDM.

Aldrig haft ett försäkringsärende där jag varit vållande :slight_smile:

En ny bil är såklart billigare eftersom man inte behöver helförsäkring. Hittade en LR SM Polestar 2 2025 och den skulle kosta mig 434 kr/mån. Mina försäkringar har definitivt gått upp sedan jag flyttade från Uppsala till Stockholm. Skulle jag köpa en begagnad elbil dock så skulle det bli en 3-4 år gammal och då vill jag ha helförsäkring, då blir det en dyrt.

Nedan är en kalkyl på Carlas billigaste Polestar 2 med dragkrok (krav för mig). För 5500 kr kan jag leasa en ny bil med mer utrustning som kommer vara mindre “bekymmer”. Denna Polestar hade gått drygt 13 000 mil.

1 gillning

Den här missade ni när ni gick igenom Polestar’s framtida line up

Väntar med spänning på testet av KGM Torres, har fått bra kritik i Norge och England, frågan är om den passerar det svenska nålsögat. Verkar mycket bil för pengarna men ett för Sverige uddamärke.

2 gillningar

Kan mycket väl bli ett alternativ som säljer bra som bruksbil på landsbygden, då de också satt priset precis under maxpris för elbilsbonusen. Hade varit kul att se en recension av denna uppgraderade version om den håller måttet.

1 gillning

Har den inbokad i slutet på mars :slight_smile:

2 gillningar

Det mycket fram emot det! Mycket talar för den kärran.