Lite intressant om @Esse stora kärlek Audi Nuvolari (som fått smeknamnet der Hitler-Schnurrbart) som när den presenterades vid F1 Grand Prix i Monaco öppnades vips 499 checkböcker och checkar för 590.000 Euro per bil skrevs och hela produktionen var såld
Den andra september 2025 i Milano presenterade Audi Concept C en elbil som skulle visa vägen för en ny TT och R8 enligt rykten var det 10 köpare som var villiga att öppna plonkan och lägga en förorder sen dess har vi inte sett så mycket av den
Summa summarum: En superdyr supersportbil som säljer till dom som köper allt det nya dom har inget som helst intresse av en elbil Hur många Nevera har Mate Rimac lyckats sälja han blev tvungen att köpa Bugatti för att rädda sitt företag Nej en supersportbil kommer i fortsättningen vara ICE kanske med hjälp från några elmotorer som Lamborghini Revuelto Corvette ZR1X Ferrari SF90 Stradale eller rena ICE som @cgullin våta dröm Pagani en elbil oavsett hur många hästar den har eller att den gör 0-100 på under 2 sekunder kommer aldrig att locka dom köparna
Lyssnade på ett samtal med Magnus Walker och David Lee om den nya Ferrari 12 Cilindri Manuale som nu kommer med manuell växellåda David hade hört för att få en allokering måste man köpa en Luce så Ferrari kommer att sälja minst 1499 Luce
En liten utveckling kring resonemanget om luftmotstånd….. Luftmotståndet som anges i enheten cW alternativt cD (olika benämningar för samma sak) är tvådimensionellt i meningen att det inte tar hänsyn till bilens bredd och massan som bryter luften, utan i praktiken endast bilens design i profil och hur luften flödar över och släpper karossen.
Det är när bilens frontarea beräknas i kombination med luftmotståndsvärdet som man får fram bilens totala luftmotstånd, en hög och bred front ger ett högt luftmotstånd även om cW-värdet är lågt medan en till synes oaerodynamisk design i viss mån kan räddas av en låg och smal kaross.
Audi på senare år (sista intressanta Audi design A2 TT och first gen R8) har Audi design blivit otroligt generisk och likformig är det en SUV en Avant eller Sportback är det EV Hybrid eller ICE det är ju samma samma det enda som sticker ut är RS bilar som RS6 Avant höfterna där är lite sexiga
Tydligen går dom hem hos mellancheferna och TV4 pölsan för dom lyckas ju prångla ut en och annan men det skulle inte förvåna mig om det är över 90% företagsbilar för vem in his right mind skulle betala dom priserna
Cd = ”Coefficient of Drag” är faktiskt dimensionslös, som tex friktionskoeficienten.
Något förenklat:
Luftmotståndet (Drag) är beroende av
1/ formen på föremålet (Cd = Coefficient of Drag), 2/ “storleken” på föremålet genom luften (A = Aerodynamic Area)
3/ hastigheten^2 (farten i den rörelseriktning som Cd och A refererar till)
Luftmotståndet (Drag) är det motstånd du behöver motoreffekt till att överbrygga för att hålla jämn hastighet.
Är den baserad på ID.3 Neo blir den för stor på ID.Polo kan funka OG A2 var baserad på samma plattform som VW Polo och Skoda Fabia
Jag har faktiskt ägt en Audi A2 som jag tänkte överlåta till min Mor när Far hade gått bort och hon stog med en nästan ny Opel Astra som hon inte ville ha Jag förevisade A2 och berömde kaross i aluminium hög sittställning och bra runtom sikt Min Mor som gammal Bilkårist undrade var man kollade olja och fyllde på spolarvätska jag öppnade grillen och visade hon utbrast “jag vill ha en bil med motorhuv jag vill ha en Mercedes” så A2 lämnades i inbyte på en first gen A-klass LWB som hon körde fram till hon blev 88 och beslutade sig för att sluta köra bil
Garanterat att den kommer baseras på ID.3 Neo. Kollar man på de specs som Audi släppt så är det identiskt med nya ID.3 Neo. Läste 649 km som max WLTP någonstans och även storlek på 4,25 meter.
Stämmer dom siffrorna så kan det vara en riktig fullträff Audi fått till
Hoppas bara på vettigt pris nu också, men lär ju tyvärr bli dyrare än ID.3 Neo i vanlig ordning från Audi
Inte år 2000 som dom förutspådde 1967 , och inte så mycket bränsleceller . Men nu börjar bilarna likna ostkupor mer och mer . SVT , år 2000 människan i morgondagens värld av Bengt Feldriech och Ingemar Leijonborg.
Lyssnade lite sent på avsnittetten , om jag nu skriver i rätt avsnitt ? Billjud från Goodwood . I lördags var jag utanför Motornet i Jönköping Där det var välbesökt jippo och tog denna bilden . Kunde väl passa i avsnittet där det pratades mycket om ljud från sportbilar . Väldigt ljudligt på platsen också . Det är väl i dessa bilar som E bränslen kommer in i bilden , för att fortsatt kunna säljas nya efter 2035 . Ljuvlig syn också tyckte jag , vacker motor installation . Jag har vant mig vid synen av El Ferrarin också nu efter alla bilder , och tycker allt att den är snygg den också. Den skulle jag välja att åka långt i ( i en dröm värld ) . Det blir nog lite tröttsamt att lyssna på V12 efter någon timma antar jag .