Undrar var dessa bilarna blir av?
De kommer absolut säljas, fast med förlust per bil troligtvis. De har värde, bara kanske lägre värde än VW vill. Och ärligt talat tror jag de visste det, men de behövde få ut dom. I stor del tror jag för sänka sin bilflottas co2 utsläpp för att inte få massa böter av EU senare.
Ja så har jag också uppfattat det . Väldigt märkligt då att dom leasar ut VW Tiguan för 3000 kr i månaden .hos vissa återförsäljare enligt Carup årsmodell 2026 , 3500 kr i månaden på hemsidan nybeställning . En bil som kostar 400000 kr och som försämrar dom totala utsläpps siffrorna . Kanske ser dom ett väldigt högt restvärde på dom framöver ? . Intressant men Svårt att förstå sig på leasing priser från VW koncernen . Men det behöver man ju inte bry sig om som konsument , utan det är väl bara att tacka och ta emot trevliga leasing erbjudanden ![]()
När jag jobbade på bilfirma som var känd för att ha ett av Mälardalens största urval av begagnat så köptes det in tjänstebilar och leasingbilar i stora volymer det kom ett par tre biltransporter om dagen ibland En hel del köptes genom importöerer/distributörer men även från finans och leasingbolag det var mest Mercedes Toyota Lexus KIA men även lite blandat Vi hade även auktioner på Torsdagar 06.00 då andra “småhandlare” fick komma och köpa bilar från gården som vi ännu inte gjort färdiga för försäljning en ganska lukrativ verksamhet
Jag gissar att idag när privatleasing blivit vanligare finns det fler 3åringar därute som plockas upp av begagnat handlare För några år sedan gick mycket av privatleasing bilarna på export till bla Danmark Volkswagen var duktiga på att exportera privatleasade ID.3 och ID.4 vilket höll andrahandsvärden uppe men det är inte lika lönsamt i dagens valutaläge
Länken försvann
Överskott på osålda bilar brukar ju exporteras till andra länder, så jag är inte säker på att det blir nån rea på dessa i sverige.
Exporten kan ju gå från ÅF på laglig väg, eller så sker det som i Kanada nu när 5000 stulna bilar hamnat i Ryssland och “omregistreras” där ![]()
Problemen med restvärde gällde även i länder som Tyskland , enligt den artikeln jag läste . Om det sedan verkligen är ett problem för VW , eller om tidningar vinklat och tror vet man ju inte .
Så är den 1:a fabriken såld, men inte någon av de först listade, där man nu ska börja tillverka militärmaterial istället för bilar.
Tanken går lite till hur VW gjorde under 2:a världskriget när Hitler härjade, men nu gör man det mera i försvarssyfte istället och det räddar ju tydligen en del jobb också, så då är det väl kanske bra då ändå då, även om det då försvinner en del nischade cabbar från marknaden!
Behöver det inte göra Volkswagen köpte Karmann som kom på obestånd 2009 som producerade många av VW cabbar i Osnabrück VW köpte anläggningen i Osnabrück men utveckling och konstruktion av taksystem köptes samtidigt av Finska Valmet som fortfarande mest i sin Polska anläggning utvecklar och konstruerar såväl hårda som mjuka cabbar åt Audi BMW Mercedes Porsche Mini och Bentley
Så det kommer fortfarande komma cabbar till marknaden
Man väntar ju på 50 Year Anniversary 2029 ID.Golf Cabriolet
Vapen till Israel. Då blev Volkswagen uppskriven på min skitlista och de får gärna gå under.
källa?
I artikeln står det följande.
“planerat i samarbete med israeliska Rafael Advanced Defense Systems som tillverkar luftförsvarssystem. Företaget står bland annat bakom tillverkningen av det israeliska luftförsvaret Iron Dome.”
Kanske inte var tydlig, men det var svar på att det inte framgår att det är försäljning av vapen till Israel.
Sedan är förstås vapenhandel bara skit oavsett syftet att det ska finnas överhuvudtaget, då det är ett mänskligt misslyckande!
Med tanke på Trump/Putin är det bra att ha så mycket europeisk tillverkning av försvarsmateriel som möjligt.
Ok, men VW säljer ju fabriken, och vad NYA ägaren gör kan rimligen inte lastas VW.
Eller hur?
Tror ni missförstod min synpunkt. har ändrat vad jag menade nu. Alltså det framgår inte i artikeln att det är försäljning av vapen till Israel.
(inlägg raderat av författaren)
Det har du rätt i, men jag tror VW är otroligt pressat att få in stålar och minska kostymen. De ryktas även sälja Ducati MC.
Inte en dag för tidigt dax för en Italiensk ägare som brinner för ett av världens mest ikoniska MC brands och inte leva under en styrelse av bean counters
Dom har redan sålt Bugatti till Mate Rimac och egentligen borde dom även sälja Lamborghini och Bentley (kommer dom inte göra sålänge BMW äger Rolls Royce) och ägna sig åt core business att bygga bra bilar som säljer i volymer till vanligt folk Tydligen hänger Seat på en skör tråd kanske inte direkt en kö av köpare till det Porsche börsnoterades 2022 och skulle säkert kunna stå på egna ben coolaste ticker P911/PAG911
Vad blir kvar Audi VW VW Transport Cupra Skoda skulle teoretiskt kunna bli en stark lineup med sina egna egenheter och profiler
Kommer aldrig hända…