Bästa "Komma iväg" -bilen?

MG zs. Sittnpåmmed bältet starta och lägg i D. Som en vanlig bil.

Det ska vara del av ADDW som börjar gälla i sommar. Fick infon muntligt av Kia.

Ok Kia vet mer än andra

copilot ger detta:

Kort och tydligt: Ja – även de nya ADDW‑kraven (Advanced Driver Distraction Warning) tillåter att du stänger av systemet under hela körningen.
Det finns inget EU‑krav som tvingar systemet att slå på sig självt igen under samma resa.

Det som är obligatoriskt är att systemet:

• måste vara på när du startar bilen, och
• får stängas av av föraren, men
• måste automatiskt aktiveras igen vid nästa omstart av bilen.

:magnifying_glass_tilted_left: Vad ADDW faktiskt innebär

ADDW är ett nytt EU‑krav som börjar gälla för nya bilar 2026. Systemet ska:

• övervaka om föraren är distraherad (t.ex. tittar bort från vägen)
• ge en varning vid risk
• vara aktiv som standard vid start

Men: det får stängas av under körning och förblir då avstängt tills bilen stängs av.

Varför samlar man inte alla leverantörer och pedagogiskt/mänskligt förklarar hur systemen ska implementeras.

1. Så att systemen gör det de är tänkta att göra.
  2. Att när systemen gör sitt jobb: Inte medverkar till att införa nya saker som kan äventyra framförandet av bilen och/eller på annat sätt störa föraren, så att denne av den anledningen vill stänga ner systemet. Exempel enerverande ljud som inte kan konfigureras av föraren statiskt till nåt behagligt påkallande som föraren står ut med.

Ska jag vara riktigt ärlig , så hade det nog varit bra om bilen hade varit mycket strängare mot mig . Jag borde inte tillåtas sitta och leta efter ett podd avsnitt eller skifta till ljudbok under körning alls . Låst skärm under körning det bästa , höga varnings ljud det näst bästa . Bättre att lite snabbt stanna i en p-ficka . Jodå ibland är jag klok och stannar i p-fickan , men ibland är jag en oklok människa . Man känner ju själv hur ouppmärksam man blir . Lane assist är alltid på , efter att ha hjälpt en farbror som hamnade i diket utan att han själv hade en aning om hur han hamnade där . Det är lätt att bli övermodig om sin egna förmåga . I Lastbilen jag delar med en jämnårig nu , är alltid alla säkerhetssystem på när jag kommer . Till skillnad mot förut då jag delade bil med yngre . Han var för ett antal år sedan drabbad i en trafikolycka, och berättade att Polisen genast kontrollerade att alla system var påslagna i bilen . Dom kollade även hans telefon om det förekommit aktivitet på den . Något att tänka på kanske , när det rycker i fingrarna när skärm beroende djävulen sätter in . Men det är också lätt att invaggas i en övertro på bilens förmåga tror jag , så båda tillsammans med fokus på körningen blir nog bäst .

1 gillning

Just detta tror jag kommer ha stor påverkan på min kommande bil. Nu kör jag 5-10 år gamla bilar men ett smidigt system för att bli av med grejer som fungerar halvdant är högt på listan. Som Mazda 6 jag hade tidigare dens line assist var högst tveksam att behöva stänga av den varje gång hade varit ett big nono. Samma med dens adaptiva strålkastare.

Tror en knapp på ratten som är programmerbar kommer vara en riktigt viktig funktion framåt. Där uppe med adaptiv farthållare och dragkrok.

Kanske en wiki hära för hur bilar sköter detta hade kunnat vara något? Svårt att googla är det iaf. Speciellt då det även är årtal att ha koll på..

Men är min älskade Fru sjuksköterska som jobbat i många år på Akuten med i bilen , så behövs inte det . Hon kan låta irriterande högt vid sådana tillfällen hon också har det visat sig .

1 gillning

En fundering angående det, hur ser egentligen regulatorerna på denna lösning att förbigå regelverk och typgodkännande med automatisk avstängning? Du som jobbar med att skriva om elbilar har du kollat upp vad tex Trafikverket säger om det?

Men min inställning är att om bilen stör mig på ett onödigt sätt för att regelverket är dåligt implementerat tekniskt så kommer jag aldrig köpa den bilen. VAG tycker jag löst det bra, det lilla diskreta påminnelsen i tex id.7 för att man kör för fort märks knappt och är inte enträgen och upprepar inte sig själv hela tiden, dvs behöver inte bry sig om att den är på. Finns säkert andra märken som löst det lika bra/bättre.

2 gillningar

Ja och hur ställer sig din service verkstad till det? När bilen servas kopplas den upp och man kan avläsa alla otillbörliga ändringar/justeringar som har gjorts genom ODB porten har man otur och det rapporteras så gäller inte garantier längre

Jag lägger in en liten pudel om att “störande saker” som återaktiveras efter en viss tid… det gällde inte från sommaren. Men något som antagligen kommer längre fram. Men låt oss hoppas att så inte är fallet. :slight_smile:

2 gillningar

Var en artikel i Vi Bilägare hur EU vill kräva att Bilprovningar ska kolla på EV och Hybrider att alla ADAS system är fungerande annars blir det körförbud det var även något om utsläpp från Hybrider men jag skummade bara artikeln

Låter som vi har strängare besiktningar att vänta oss

Man kan ju hoppas att man kräver system som kopplar bort mittskärmen under färd :slight_smile:

1 gillning

Vill minnas att jag har läst att Mazda har något sådant .

Det har flera bilar. Men manuellt

1 gillning

Sant det går ju att stänga av den , eller bara låta bli den . Men hur många gör det ? . Motorjournalister i videos som kör och samtidigt knappar in destination på tangentbordet på skärmen har jag sett några gånger . Hur kan det vara livsfarligt och olagligt att hålla och tala i en telefon , men fullt lagligt att göra så ? . Jag syndar ibland , men brukar använda talknappen på ratten och be Siri om Färdbeskrivning. Då ploppar genast kartan upp och Färdbeskrivning påbörjas . Vi har nog allmänt lite svårt att låta bli dom där skärmarna . Jag ska försöka bättra mig själv på den punkten . Inte roligt att köra på något levande , och veta med sig att man som förare höll på med sånt .

Dyrt dyrt när bilarna blir äldre , som Bosse bildoktor skulle ha sagt .

XPENG!

Där kan man bygga egna automationer!

Sätter mig i bilen, sätter i säkerhetsbältet, då dyker en dialog upp som jag endast trycker OK på. Så ett enda tryck på infotainmentsystemet är allt som behövs!

COMBO-tema:Stäng av störande pling :slight_smile:
XCOMBO-kod:0611 0024 Sök och kontrollera inom COMBO-sidan
Länk:https://private-eur.xpeng.com/poster.html?sceneId=56c50b5bf4d3436488dbff22d13e92bb&innerJump=xiaopeng://common/car/xcombo/editor?sceneId=56c50b5bf4d3436488dbff22d13e92bb

Låter sådär med så många moment. Kör oerhört många småturer till förskola, skola, affär, ärenden osv. Tesla är otroligt smidig. Samtidigt som man sätter sig så lägger man foten på bromsen. Det gör att man kan lägga i drive direkt när man landar i stolen och rulla iväg. Ja man ska hinna med bältet också. När man stannar behöver man inte lägga i park ens, bara öppna dörren så gör den det.

Samtidigt som det är bekvämt , så är det alla bara som gör det så infernaliskt tråkigt . Inte undra på att det har avslöjats sovande förare i Teslor med FSD . Krävs det så lite av mig som förare , så skulle jag somna av tristess jag också . Snart säger väl bilen prosit och torkar mig om näsan om jag nyser också.

1 gillning

Gärna det :grinning_face_with_smiling_eyes: