Det har blivit dags att köpa min första elbil. Budgeten är satt till maximalt 400 000 kr och jag kollar i första hand på begagnatmarknaden för att få så mycket bil som möjligt för pengarna.
Jag bor i lägenhet där min hyresvärd erbjuder laddning hemma för 3 kr/kWh, och den huvudsakliga utmaningen blir en daglig jobbpendling på 13 mil totalt.
Mina krav:
Måste klara 13 mil tur-retur en smällkall vinterdag utan stress eller behov av stödladdning längs vägen.
God förarkomfort och låg förbrukning i motorvägs-/landsvägsfart.
Rimliga ägandekostnader och hyfsad laddhastighet för enstaka längre resor.
Frågor till er:
1. Vilka bilmodeller i 300 000–400 000 kr-spannet tycker ni att jag absolut borde kika närmare på för denna typ av pendling?
2. Ser ni 3 kr/kWh hos hyresvärden som en helt ok deal för daglig pendling på 13 mil?
3. Finns det några specifika tillval (värmepump, rattvärme, adaptiv förarassistans) som ni ser som ett absolut måste för 13 mils daglig pendling?
Utbudet är stor mellan 300-400. Jag hade titta på en Hyundai Ioniq 5. Stor men inte för stor med gott om utrymme, laddar väldigt snabbt och är fin att köra.
Priset på 3kr/kWh är rätt normalt för hemmaladdning i frefamiljsboende, jag betalar samma i den BRF där jag bor. Min Kia EV6 (samma bil som Ioniq 5) har snittat 1,85kWh/mil under 3,700 mil. Det ger en kostnad på ca. 5,50 per mil.
Hyundai Ioniq 6 säger jag om design och utseende inte är så noga. Snålare på elektronerna än sina syskon pga karossformen.
Å andra sidan behövs inget jättebatteri för att kunna pendla 13 mil, i praktiken räcker 40 kWh till mer än väl i alla väder (med daglig laddning då förstås). Så underskatta inte ev billigare bilar med mindre batteri med, men kraven på god komfort får man såklart testa sig fram till.
Jag håller med föregående en Hyundai Ionic 5 är både snygg och praktisk sen är alltid (för mig) en ID.3 ett bra val Golf stor på utsidan och Passat stor innuti en bra bruksbil som om man tänker äga den många år framöver kommer bli förhållandevis billig i service försäkring och redan finns det mesta i slitdelar som behövs för att hålla den i besiktningesbart skick från tredjeparts leverantörer till bra priser
Grundtips vid begagnatköp köp så ny årsmodell med så låg körsträcka som har ett väl etablerat servicenätverk som pengarna räcker till
Begagnat ger dig massa trevliga alternativ för dessa pengar.
Hur ser dina behov ut förövrigt, avseende storlek, familj, semester mm?
Några absoluta krav, typ drag, 4WD…
Jag har pendlat 12 mil om dagen vardagar i två och ett halvt år 7500 mil , med en bil med 42 mil WLTP . Helt perfekt till det tyckte jag . Jag bor och färdas i Småland , där det under den tiden varit som kallast 10 minusgrader är väl värt att tillägga, ifall det skulle vara så att du / ni bor i Norrland där svinkalla vinterdagar innebär 30 - 40 minusgrader ? . Hur mycket så kallt klimat påverkar räckvidden vet jag dock ändå inte . Jag avstår från att rekommendera bilval , då det är så väldigt individuellt vilken typ av bil och hur man vill färdas på dom där enstaka långfärderna . Men skulle kunna rekommendera att invänta valresultatet, då flera partier lovat utökade stöd till elbilsköp . Om du nu inte redan är berättigad till nuvarande då vill säga ? .
Vi har en återförsäljare med bilverkstad i samma byggnad , på hyfsat bekvämt avstånd . Jag ska någon dag stanna till och förhöra mig lite om hur det funkar med service och reparationer. Man ser ofta X- Peng bilar på vägarna här omkring , så många verkar känna sig trygga med den återförsäljaren .
Jag har köpt en beggad Volvo/Polestar, VW, BMW eller MB med 50-60mil WLTP
4WD finns i vissa modeller av dessa - EX40, Polstar2, ID.4/5, i4, EQB, EQE. Testa flera olika och köp den du gillar mest.
Det var en leasad Cupra Born , som jag har lämnat tillbaka nu . Den laddade inte snabbt , den årsmodellen 2024 . Så nog inte för dig / er med det önskemålet .
Jag rekommenderar en titt på Renault Scenic E-Tech. Jag tror att många förbiser den, kanske för att den inte sticker ut i så många avseenden. Men en praktisk, bekymmersfri och prisvärd modell enligt min erfarenhet. Kanske lite överkvalificerad för pendlingsuppgiften, men du kan få en MY24 som har gått mindre än 2000 mil inom din budget.
Jag körde 9000 mil med en ID 4 och var nöjd med den.
Skulle säga att den hade 20-25 mil en svinkall norrlandsvinter (kallare än -20). Man ligger ju liksom inte i motorvägsfart där uppe och då kompenseras ju på sätt och vis kylan med en lägre hastighet.
Det finns gott om alternativ som ryms i din budget och som uppfyller din kravlista, de enda som jag kan komma på som inte har nämnts är Fords bilar, Mustang, Capri och Explorer, de två sistnämnda delar teknik med VW ID.4/5 med samma för- och nackdelar.
Eftersom jag jobbar med bilverkstad som är mer eller mindre allbil ser jag dagligen effekterna av olika organisationers reservdelstillgång och -support, om jag ska generalisera så är det inte fördel Kina och Frankrike i det avseendet, desto bättre för Tyskland och Sverige.