Beggad ID4 2021-2022 - fånga fallande knivar eller guldläge?

Hej!

Jag behöver en elbil med good enough räckvidd, bra säkerhetskit (gärna BLIS o.s.v.). Den kommer inte köras mycket mer än 1000 mil om året eftersom den primärt är till för transport till och från landställe. Laddhastighet är ett totalt none issue för mina behov.

Jag hade egentligen klarat mig på en bil i storleksordningen ID3 men känner att de dels är väl spartanska och dels att småbilssegmentet om något kommer pressas oerhört av kommande Id3 Neo, Polo, Ioniq 3, o.s.v. Jag har därför snöat in på välkittade ID4:or som det ju finns enorma mängder av - större batteri, drag och storlek är trevligt men också lite av en hedge mot att marknaden fortsätter att pressas nedåt för begagnade elbilar. Jag tänker helt enkelt att jag väljer en bil en size upp för att jag gissar mig till att det segmentet kommer hålla priset lite bättre.

Min fråga till er är om ni tycker att en Id4 med 4-5 år på nacken i storleksordningen 300k är en fullkomligt värdelös idé när det kommer att gå att privatleasa ex. Polo med ordentlig utrustning för kanske 4k relativt snart? Kommer en om tre år 8 år gammal elbil oavsett segment kosta satan i premie vid försäljning till bilfirma, bara för att folk har en annan standard? Borde jag kolla på något från 2023 och framåt med liknande kit, med risk för att det är i en ännu högre prisklass? Är jag helt ute och cyklar fullkomligt? Megane? Ioniq 5? (Drömbilen egentligen)

Jag har läst tråden om privatleasing vs. begagnat och förstår resonemangen men hade gärna tagit konkreta tips på min situation.

Som vanligt med ID.bilar är det viktigt att få en Volkswagen service verkstad kolla upp chassinummer att alla service bulletiner recall och mjukvaruuppdateringar är gjorda det var mycket på ID.3 och ID.4 dom tidiga åren annars är det som att köpa vilken begagnad bil som helst är du osäker låt Bilprovningen göra en Trafiksäkerhetskoll väl spenderade 6hundralappar

Om du absolut inte behöver en bil i den storleksklassen hade jag kört på mindre bil. Med risk att låta som en trasig alarmklocka, har du kollat in Polestar 2? Bra säkerhet, bra mjukvara, håller bra värde över tid, speciellt om du kör lite, billig försäkring och service. För 300k kan du få en ganska fräsch 2023 LR modell. Finns massa på Blocket.

1 gillning

Om man bortser från Infotainment och avsaknad av förvärmning inför snabbladdning är välutrustade ID4 bra bilar. Jag tror att de kommer fortsatt hålla värdet bra framöver. De är lite som en Passat som gör grovjobbet och med ett starkt varumärke/servicenät kommer det fortsatt vara mångas elbil framöver, finns gott om personer som inte bryr sig om hur infotainmentsystemet fungerar eller som du inte kör långt på vintern. Jag är övertygad om att det är ett bra köp om man gillar bilen, framför allt om man hittar ett välutrustat exemplar.

Däremot som Klossen skriver, om du inte behöver utrymmet är Polestar 2 och XC40 Recharge kanonbilar som inte har de svagheterna ID4 har. I Sverige har Volvo en särställning och dess restvärde kommer för alltid vara bra. I dessa bilar får man en trevligare förarmiljö och ett mycket modernare infotainmentsystem.

Köp den bil du gillar, och oroa dig inte allt för mycket om värdeutvecklingen. Stora bilar är alltid mer värdefulla än små :slight_smile:

1 gillning

Vi körde 9000 mil med vår ID 4 som vi plockade ut i november 2022 (årsmodell 2023) - och det var en bra bil.

Den hade inte förvärme av batteriet, vilket bara var ett bekymmer när jag mitt i vintern körde på krokiga norrländska vägar i lägre hastigheter.

Under vintern gick det i övrigt utmärkt utan förvärmningen, eftersom en högre hastighet på motorväg värmer upp batteriet bra på långturerna.

Det viktiga är att säkerställa att den har som lägst 3.2-versionen på infotainment. Tidigare versioner var buggiga.

Stort tack för era inspel! Det låter som att ID4:an är ett relativt säkert kort ändå. Det lutar faktiskt åt en Polestar 2 Long Range nu. Volvo-effekten känns trygg, inte lika dåligt infotainment, samma prisklass. Oväntat billig att försäkra också!

3 gillningar

P2 Single Engine, är den fram eller bakhjulsdriven, eller skiftar det vid någon årsmodell?

Det är (väl) faceliften fr.o.m. 2024 som har bakhjulsdrift. Bilarna just jag kollar på är därmed den framhjulsdrivna varianten eftersom det skiljer sig cirka 100k i pris.

2 gillningar

Mycket bra val.
Du kommer älska infotainmentsystemet. VW är långt efter…ja även MB&BMW. (vi snackar begagnade bilar nu)
Volvo/Polstar var tidiga med Google-systemet. (Android Automotive)

ÅF överallt innebär bra support/service. Mycket värt om man köper begagnat.

Tips…köp på Volvo ÅF så kan du få 2års garanti och BRA pris på service/försäkring. Även laddcheck på 10k som finns ibland.
Vi fick kanonpris på C40 2024 inkl service/försäkring och garanti.
Hustrun har kört 6k mil sedan förra sommaren. Hon älskar den.

2 gillningar

Vad kul! Jag är jävig som du märkt men tror att i denna prisklass gör du en av de bästa bilköpen man kan göra just nu. Jag skulle försöka få en med Pilot för där ingår adaptiv farthållning vilket jag gillar mycket. Annars inte mycket att tänka. Det var just det billiga försäkringspriset som fick mig välja bilen med. Allt annat i den prisklassen kostade mig nästan trefaldigt mer att försäkra, för att inte tala om dyrare service. Infotainment är också den bästa jag upplevt å bilvägnar. Hoppas du får till ett bra köp och blir nöjd :slight_smile:

1 gillning