Bilar med vehicle to load (V2L)

Jag tycker vehicle to load verkar vara en bra funktion.

Alltså att man har ett 230v eluttag inne i bilen eller möjligheten att koppla in en adapter i laddporten och plocka ut ström.

Tänker mig att man kan ha olika prylar som tex kaffebryggare med sig när man åker på långfärd, eller ha som backup om man skulle få strömavbrott hemma. Funderar över vilken nästa bil ska bli, så därför har jag börjat rota lite i detta.

Hittade en Dansk lista från augusti 2025.

Elbiler med vehicle-to-load (V2L) - Mobilsiden.dk

Någon som vet en mer uppdaterad lista?

Har verkligen inte Tesla V2L?

På den danska listan står det “endnu ikke aktiveret” på Polestar (och Volvo EX90). Någon som vet om det blivit aktiverat eller kommer att bli? 11kW låter ju grymt! Då måste det vara trefas man kan plocka ut?

Hittade denna sidan också. Vehicle-to-Load (V2L): vad det är, vilka bilar har det och vad du behö – VOLDT Enl den så har ju Polestar detta, men hur ligger det till med de äldre P3 tex?

All input kring detta ämne är välkommet! Är det en funktion ni använder själva?

Koreanerna vet vad dom gör. V2L sedan 2021.

Perfekt om man vill fri-kampa med husvagn.

2 gillningar

V2L är aktivt på ex60 men osäker på om de ännu är aktivt på EX90.

På EX30 vet jag de också ska aktiveras men mjukvaran som skulle kommit i sommar där denna funktionen ingår är försenad är är beräknad till Q3 i år.

Man ja “seeing is believing” som jag brukar säga.

Laddstoppet har en ganska bra lista, men oklart om den är komplett med verifierade V2L lösningar, då det kommer nya modeller ganska frekvent, där bl a Volvo, Polestar, Audi och VW sägs komma med V2L på nya modeller bl a.

1 gillning

Är det någon i forumet som har funktionen och ofta använder det ? . Misstänker nämligen att det är en sån utrustning , som i tanken låter väldigt bra men som sällan blir använt ? . 12 volts uttag som sitter i bagaget på dom flesta bilarna nu för tiden har jag aldrig använt , men det kan ju vara så att det är jag / vi som är ovanliga ? . Det finns ju kaffebryggare och kylväskor som går på 12 volt också , men vi köper allt ute på fik / restauranger .

2 gillningar

Jag har en ordentligt stor 12 volts kylbox som jag ställer bak i ID.BUZZ när jag är på rundor hos mina leverantörer av färsk kött vilt och fisk för att hämta råvaror När vi tar ID.BUZZ till Italien är den oumbärlig när man åker runt köper ost korv kött och vilt eftersom den även pluggar in i 230 volt så tjänstgör den som extra kylskåp och förvaring i huset

ID.BUZZ har redan ett 230 volt uttag som sitter under passagerarstolen (skitkass placering) när vi anpassade bilen flyttades uttaget till innanför mugghållarna fram en mycket bättre lätt åtkomlig plats har jag använt det en eller två gånger till en laptop

V2L vore säkert en bra funktion men kan knappast tänka mig något jag kan använda det till så inget jag saknar

Använder det varje helg vi är iväg samt för att ladda cyklar, borrmaskiner mm även till vardags.

Kaffebryggare, kyl, popcornmaskin, Micro, PA anläggning och såklart tidtaningsutrustningen när vi gör race.

finns inte en chans jag skulle kunna tänka mig en bil som inte stödjer V2L samt camping/stillastående läge.

12v i elbilar är sällan eller aldrig byggt för förbrukare utan mer som en nödlösning för att driva ev däckpump eller likande.

Skulle inte köra 12v kyl i en elbil idag så som laddningen av det ser ut på merparten av bilarna.

2 gillningar

V2L är en sån där funktion som man inte behöver fram tills man har en bil med det och upptäcker vad man kan göra, då vill man aldrig vara utan det :slight_smile: Möjligheten att använda bilen som strömkälla är ju ett helt fantastiskt sätt att nyttja bilen på, om det är till camping, strömavbrott, friluftsliv eller vad som helst egentligen.

EV-database är ju rätt bra för det som efterfrågas, där kan man filtrera på V2L.

4 gillningar

Antar att du tänker på att det drivs av 12V-batteriet som i vissa bilar INTE laddas av högspänningsbatteriet om bilen är avstängd = man tömmer 12V så bilen blir omöjlig att starta?
Detta torde även gälla USB-uttagen.

Ni med koll…finns det lista på bilar som underhållsladdar 12V-batteriet vid avslagen tändning?
Min Merca har 6 av 8st USB med 100W-effekt…trist om det kommer dra ut 12V-batteriet

Jag vet inte hur en ID.BUZZ laddar 12 volts batteriet men jag glömde kylboxen inkopplad när jag parkerade i garaget och hyrde en Fiat Toppolino när jag hämtade BUZZ efter fyra dagar var det inga problem med att öppna och starta bilen Jag vet inte hur mycket boxen drar men när den väl är kyld håller den 8-10⁰ sålänge den är inkopplad 12 eller 230 volt så den drar nog en hel del

1 gillning

Ganska säker du hade tömt batteriet om de inte hade laddats mellan.

Jag är inne på samma tankespår som du. Undrar hur många som verkligen använder det? Sedan har jag såklart inget emot det även om jag själv ser begränsad nytta. Skulle väl vara vid ett längre strömavbrott även om jag inte vet riktigt vad jag skulle göra då med V2L? Driva kylen och frys samt ladda telefoner?

12V i bagaget använder jag någon gång då och då för att driva en kylbox.

Jo kommer det gratis så tackar man och bugar . Men tveksamt om jag skulle betala extra för det .

Till en Volvo vet jag att man måste köpa till en adapter. Volvo orginal sägs kostar ca 2500 men har sett andra mycket billigare, dock osäker om de fungerar till just volvo eller om man måste ha orginal.

Men jag är ganska övertygad om att de kommer finnas billigare än orginal delar, kanske mest i början de saknas.

Ja verkligen! För måste vara utmärkt om man gillar att campa!

Verkligen användbart, tack!

Ja så är det väl på alla…? eller ja det finns ju även de bilar med uttag inne i kupen, men där brukar man väl inte ha så hög effekt tillgänglig?

Tror aldrig jag ägt en bil där USB uttagen funkar när bilen är avstängd. :thinking:

Vad har du ikopplat i alla USB-uttag egentligen?

Ja sitter i min EQS just nu tex utanför gymmet o talar i tfn…passar på att ladda tfn samtidigt (med tändningen av).
Den laddar så länge bilen känner av rörelse regelbundet i bilen, annars går den ned i viloläge.

Men!
Med jag tryckte istället på ”huset” på centerdisplayen så den tänds den upp, men allt annat förblir avslaget. Ingen klima, inget yttre ljus, bara delar av mysbelysningen.
Notera, ingen påslagen tändning.
Då laddar den länge.
Nu har jag suttit ca 25min och tfn är över 80%.
Går ut utan att trycka någonstans, låser bilen som vanligt.
Displayen blir svart igen

Om man behöver klima trycker man en gång på tändningen men utan fot på bromsen vilket behövs för att göra den körklar.
Då tänds yttre lysen o klima startar.
Så har jag suttit länge…
Det gick inte i E-klass, då den 12V-larmade efter lång tid.
Om EQS laddar 12V-batteriet vore bra att veta!
Jag vet inte

Min MacBook Pro 16” som slukar en bra bit över 100W om den fick.
Min, hustrun o någon av barnens tfn. Ofta någons AirPods…
Vänta på försenat tåg/flyg är inte ovanligt.
Stor familj som bor utspridda

Edit, glömde påpeka att i E-klass laddade jag från 12V-uttag, klen effekt i USB.