Början till slutet?

När kommer detta förslag från ett politiskt parti i Sverige eller EU? Känner mig helt matt.

3 gillningar

Kommer nog inte hända. Inte ens de mest konservativa partierna skulle våga riskera alla arbetstillfällen som den gröna omställningen ger.

1 gillning

Hoppas du har rätt men just nu känner jag mig väldigt låg…

1 gillning

*“Den amerikanska bilbranschen välkomnar beslutet. Enligt branschorganisationen Alliance for Automotive Innovation innebär beslutet en ”korrigering” av vad som beskrivs som tidigare omöjliga utsläppsregler”.

“Jättarna Ford, General Motors och Stellantis, där flera amerikanska märken som Jeep och Chrysler ingår, hade redan innan förberett sig på slopandet av utsläppsregler.”*

Då vet vi EXAKT vilka bilmärken man inte skall skicka en krona till framöver. De kan sitta där i din sjunkande båt och njuta av Dementia Donny’s sällskap! #rövhattar

1 gillning

Man kan ju hoppas att det är början till slutet för Trump administrationen, men det har gått långt utför med USA’s demokrati, där man byter ut ledande myndighetspersoner som gärna ser mellan fingrarna för Trump’s förehavanden!
Det pågår mycket i det fördolda mellan USA och Ryssland där fossilfritt inte ingår!

4 gillningar

Det är mycket som inte ingår i det fördolda mellan dessa två länder. Avsaknaden av sattsning på fossilfrihet är inte ens det värsta.

Inte alls oväntat och inget beslut som borde förvåna någon, och det handlar mindre om Trump än många tror… detta är självklart lobbying på global nivå.

Till detta beslutet så har det senaste tiden dykt upp ”forskare” som ifrågasätter elbilens fördelar på utsläppsområdet med hänvisning till att elproduktionen är så smutsig i sig. Baserat då framförallt på Storbritanniens ganska usla siffror, ärv om de är ljusår bättre än både Polen och Tyskland, hela norra Afrika och Mellanöstern…

Svenska skräptabloider likt AMS och Carup tycker denna typ av forskning är fantastisk då hela bensinupprorsklientelet älskar att klicka och sprida på denna typen av nyheter vilket såklart de tjänar pengar på. :man_shrugging:

Elbil är ett hatobjekt och som chaufför av en sådan är man snart lika påhoppad som man blir som cyklist.

Sålänge det finns pengar i överflöd i oljeindustrin så kommer elbilarna få vara lite av en svart svan, ok det är ok för jag gillar det bilen erbjuder och vad andra tycker spelar lika lite roll som det gjorde innan de spydde sin galla :zipper_mouth_face::squinting_face_with_tongue:

3 gillningar

Ja det finns en hel del förutom Trump som på olika sätt är inblandade i detta “skådespel”. Trump gillar pengar, men är nog mest intresserad av trofeer av allehanda slag, narcisist som han är.

Inte första gången olje lobbyister med olika “medel” vinner över de som vurmar för miljön, trots vetskapen och konsekvenser med de fossila bränslena. Exxon och Shell är ju nåt som uppmärksammats då de på 70-80 talet egna forskare som varnade för påverkan på klimatet, men som mörkades och spreds desinformation kring. Vi lär inte av historien, utan går på lobbyisters lögner och den desinformation man sprider från alla håll och ofta där makten finns!

Har under sensommaren varit ett antal gånger till våran underbara huvudstad både med ICE och EV och upplever att folk inte har en aning om vad som är ICE eller EV dom bara hatar stora svarta SUVar Jag kan köpa att man vill förbjuda ICE och det mesta av bilismen i innerstaden Jag är en “walker” när jag är i Stockholm vill jag kunna gå runt på Malmerna fönster shoppa handla fika och äta gott Tänk om det var bilfritt

Men…. Ett av Stockholms största problem är inte bilismen det är cyklister som av någon anledning tror att dom äger stadens gator och torg ju färre bilar det blir det slår aldrig fel om man går över någon gata på grön gubbe så kommer den en spandexklädd idiot och blåser i sin visselpipa vilket tydligen på cykelstockholmska betyder “ur vägen fri lejd” vet fan inte hur många gånger jag sett fotgängare fått kasta sig åt sidan för att rädda livet Jag kommer ihåg när vi på 00talet gled omkring på SOFO på våra fixies och störde ingen

Nej fram för bilfria innerstäder och se till att Polisen håller efter spandexmaffian

1 gillning

Den kommentaren ställer dig i samma ringhörna som resten av internet och trafikens idioter.
sorry men dina åsikter är oviktiga..

Som semesterfirande utanför stockholms innerstad tycker jag det skulle vara för jävla skönt om de bara förbjöd all trafik på landsbygden.. tänk va skönt att skippa alla bilburna idioter så man fritt kunde cykla på alla landsvägar :clown_face:

2 gillningar

Håller med då slapp vi sådana dryga typer med höga röster och yviga gester som tar upp plats i våra nationalparker på våra stränder på våra golfbanor på våra krogar…

Trampade på en öm tå därnågonstans

Håller med . Ingen som bryr sig om det bland icke bilintresserade. Jag har aldrig upplevt att någon haft ont av att jag kör elbil , och då jobbar jag ändå i en bransch där man skulle kunna tänka sig det . Det diskuteras bara praktiska och ekonomiska för och nackdelar på ett vidsynt sätt .

Lite märkligt ändå att elbils försäljningen rasar så katastrofalt i USA på grund av att premien togs bort . Inte fick jag och många med mig någon premie , men vi valde elbil ändå . Borde väl inte spela så stor roll vad Trump och gänget säger , det är ju inte säljförbud på elbilar , dom har ju andra fördelar än
Miljöaspekten menar jag . Och inte är det något köptvång på enorma pickuper med stora motorer till såna som inte har behov av det heller , även om det är skoj förstås . Dyr el där ? , eller är det så stor skillnad på Amerikaner och oss ? . Kör dom mycket på biobränslen ? Det kanske @J.Erasmie vet . Dodge säljer ju RAM med Etanol drift i Sverige .

Det är inte omöjligt att det blir så – i land efter land växer sig högerpopulisterna sig starka vilket tillslut kan leda till att EU styrs av politiker med samma världsbild som Trump.

1 gillning

Redan innan premien togs bort hade elbilsförsäljningen börjat dippa rejält nedåt Amerikanen är otroligt konservativ när det gäller bilval inte ovanligt att man i två till tre generationer köpt samma bilmärke Att försöka sälja en elbil till medelklassen är i princip omöjligt dom är för dyra premie eller inte Dom early adoptera som hoppade på tåget med framförallt Tesla var för det mesta vänsterut media finans tech typer som tjänar långt över medellöner dom har mer och mer lämnat Tesla mycket pga Elon men även för att det inte är någon förnyelse inga nya modeller I USA finns det inte ett lika stort utbud av ny elbilar som vi har här i Sverige/Europa och dom flesta har gått tillbaka till ICE och Hybrider Dieselmarknaden för privatpersoner förstörde GM på 80talet med sina otroligt opålitliga 5 liters V8 dieslar Mercedes gjorde ett försök med S123 Turbo Diesel som blev lite poppis i Beverly Hills men tog inte fart i resten av landet Idag säljs diesel i första hand i 2500 och 3500 pickuper som används för att dra tungt och större transportfordon

Som det är idag ser tillverkarna om sina hus och lägger mycket EV utveckling på is Stellantis CEO Antonio Filosa sa nyligen “we are from now on going to produce cars by demand not decret" Porsche har i princip ingen EV försäljning i USA Cayenne EV blir viktig men den fortsätter som ICE man tar inga risker 718 EV hamnar i malpåse men det här är fortfarande bilar i $100-170.000 klassen Amerikanska marknaden vill ha en $20.000 bil men dom har ingen aning om den kommer att sälja och ÅF är tveksamma

Amerikanska bilmarknaden är en supertanker som inte vänder på en 5 öring

Hoppas du har fel, den gröna omställningen kommer göra oss fattigare om den får fortgå som nu. Jag hoppas verkligen att någon med lite nyanserat omdöme kan stoppa eller åtminstone göra det på ett sätt som inte ruinerar oss.

Du menar nuvarande världsbild där pedofiler, warmongers, globalister och plandemier fritt kan härja utan rättsliga påföljder?

Du beskrev precis Trump.

5 gillningar

Så då tycker du alltså att det är bra att vi har en världsbild som ser ut som den gör. Vi sitter och tittar på och tycker att allt är toppen. Du vet säkert att detta har pågått i decennier och är inte isolerat till en person. Betyder att alla som varit med i karusellen de senaste 2-3 decennierna är inga alternativ vi vill ha att göra med! Blir bara löjligt att tro att en eller ett par personer ligger bakom allt elände i världen.

Men nyss var det ju en person (Trump) som skulle lösa alltihopa?

Logiken går inte ihop.

Är det inte så att ni Trump-anhängare bara blivit lurade? Ni tyckte att världen var otrygg och hemsk – sedan kom det en person som lovade att han skulle lösa allting. När det sedan visade sig att han i stället var kanske den värsta av dem alla. Allting som var dåligt med världen gjorde han 10 gånger sämre.

Ja då klarar ni inte inse att ni blivit grundlurade och i stället så fortsätter ni veva och skapa en parallel världsbild där ni fortsätter försvara honom.

8 gillningar