Det kan nog bli en hel del trevliga nyheter på elbilsfronten i EU huvudstaden Bryssel i början på nästa år! Förväntningarna är nog stora nu på denna mässa, efter att München mässan i år inte riktigt levde upp till förväntningarna som målades upp inför den mässan.
Några nyheter är ju redan kända.
Hyundai gruppen har ju redan släppt en del hints vad de kommer med och mera från andra leverantörer lär väl dyka upp vad det lider.
Hyundai ska ju visa upp sin största elbil hittills, MPV Staria med 800V och de lär säkert visa upp Hyundai Ioniq 3 också som ska lanseras under året.
Kia visar upp 4-hjulsdrivna GT varianter på Kia EV3, EV4, EV5 så även där blir det åka av.
Kia EV2 ska ju också lanseras i samband med mässan.
Stellantis kommer bland annat med sina nya opel Astra och Astra sport tourer som redan väckt en del nyfikenhet på forumet. Stellantis har verkligen steppat upp och kommer med hela 11 olika bilmärken och ett 60-tal bilar till mässan.
Vore väl konstigt om det inte stod en lanserad Volvo EX60 också på mässgolvet med alla Tyska konkurrenters skapelser vi redan sett varianter av.
Finns säkert andra nyheter också redan kända eller rykten som jag missat, men annars kommer nog flera nyheter dyka upp ju närmre 9 januari vi kommer.
Kan ju vara en lämplig tråd att vidare lufta nyheter m.m i och från mässan för allmän diskussion!
Jo men de kunde ju göra som Porsche gjorde med sin cayenne, men som du säger så har de av någon anledning valt att avstå mässor. Återstår väl att se om det var rätt strategi när de lanserar bilen bara dagarna efter en stor mässa och ett gäng trötta reportrar
Läser man mellan raderna, så vet nog en skara journalister mer än vi andra dödliga.
Troligen blir det en sån där tråkig och trist global web livesändning från Stockholm med en massa sövande prat och annat tråkigt och tradigt, istället för en underbar hallabaloo med dans på slottet den 21 januari
Jag ska faktiskt åka till Bryssel för denna begivenhet. Jag vet också att en viss @cgullin ska med på samma resa!
Vi reser dit med Hyundai och ska spana in deras intressanta utmanare (tvilling …) till Kia PV5.
Det ryktas ju att den ska beseras på en modifierad ICE N3 plattform, vilket isåfall är intressant. N3 plattformen använder ju Tucson och Santa Fe idag.
Hoppas ni får lite mera kött på benen då också om vi får se även Santa Fe och Tucson framöver med en ren eldrivlina i framtiden?!
Av det jag sett av tidigare på de halv-fossila varianterna på Staria, så skulle jag säga att utrymmesmässigt så verkar Staria nog mera allsidig än Kia PV5, även om båda bilarna kan användas från transport till campingbil med därimellan olika typer av inredningar för olika ändamål. Staria har de lösningar för upp till 11 passagerare (då är väl kanske 7 möjliga vuxna av dessa).
Lägger man till en helelektrisk drivlina med 800V så får nog Kia PV5 en hård match om den kommer till Sverige och priserna och de normalt kortare garantierna inte avskräcker förstås!
Har den dessutom pleos när den kommer, så kan det mycket väl bli min kombinerade bruks och campingbil när jag lever loppan som pensionär
Jag tycker Kia EV2 är proportionellt snyggast av KIA EV modellerna hittills och kan mycket väl bli en populärare modell än KIA EV3, men allt hänger ju på priset.
Inte så mycket skillnad annars invändigt mot sina större syskon, men den ska tydligen gå att beställa med en option utan den inbyggda navigatorn i en light version, där man använder Apple carplay och Android auto istället. Smart drag av Kia, sedan undrar jag om de integrerat detta mera t ex med förvärmning eller om det då helt får skötas manuellt.
Den ska tydligen gå att beställa som 2 eller 3-sitsig variant bak, där den 2-sitsiga likt Inster möjliggör att man kan skjuta baksätena och därmed möjliggöra mera flexibelt utrymme bak.
Smart lösning som möjliggör över 400L med baksätena framskjutna, vilket är svårslaget i den småbilsklassen. AC laddning skall även kunna beställas som option med 22kW.
En liten frunk på 15L får man också, vilket många saknar helt!
Byggs helt i Slovakien och om informationen stämmer så även batterierna i Ungern, vilket vissa länder i Europa åtminstone kan tillgodogöra sig bonusar vid köp, vilket förstås kan bidraga till intresset!
Blir intressant se jämförelse sedan med ID.Polo på alla nivåer, helt klart en konkurrent där.
Med priserna på Zeekr 7GT så får Tesla sänka sitt pris ytterligare om dom ska konkurrera som rymlig familjebil. Nu börjar det helt klart hända rejält vad gäller priser på elbilar i olika klasser. Kan bli riktigt trevlig marknad för köpare där ute 2026
Känns spontant som att marknaden är på väg att dela på sig. En del som behåller höga priser men som då stoltserar med supersnabb laddning och räckvidd runt 800 km(Volvo, BMW) och sedan ett annat spår där man äntligen börjar pressa ner priserna men bibehåller en räckvidd på 500-600+ km. Det viktiga är nog att inte hamna mitt emellan här för då blir det svårt att hitta kunder.
Medhåll. Har dock ytterligt svårt med infotainment med grafik som ser 10år gammal ut. Att sedan öppna dörren med en halkig pinne utifrån och inifrån genom att stoppa in fingrar i en ögla - studera ergonomi för tusan !!! Är ju värdelös.
Näh besviken på Hyundai Staria. Det blir till att avvakta tills de levererar bättre och lättare batterier som funkar även för realistiska räckvidder på över 40-45 mil i den typen av fordon och tycker det åter igen är en feltajmad lansering med deras taskiga webOS baserade gamla infotaiment OS.
Jag tycker vi har kommit över tidströskeln nu där OS:et i bilarna borde ligga på snarlik nivå som i mobiltelefonerna.