Jag bor 4 mil fågelvägen till Bornholm (Danmark) och kan se ön dom flesta dagarna över Bornholmsgattet Från Danmark finns det ett tiotal DAB Radio stationer bla en riktigt bra Jazz kanal Jag har DAB Radio I både BUZZ och Golfen och som jag fattat det har dom flesta nya bilar såväl EV och ICE DAB som standard
Det verkar inte som det finns något utbud DAB från Sverige Svensk FM Radio är ganska usel massor av reklam tävlingar och trams Från SR Play appen i Android Auto kan man iallafall få P4+ som det går att lyssna på SR Play har också många bra poddar EU Podden Kina Podden Mellanöstern Podden USA Podden Det Politiska Spelet och Rysslands Podden Fredrik Wadström är en legend men poddarna finns även genom Spotify På TuneIn lyssnar jag på mina hemmastationer i Italien
DAB (Digital Audio Broadcast) ska ju vara bättre kvalitet men det kan vara avståndet för jag tycker det mesta man lyssnar på via Android Auto är bättre kvalitet
DAB har aldrig slagit i Sverige. Sveriges radio sänder (har sänt, osäker om de fortfarande gör det) DAB i Stockholm.
I Norge dominerar DAB och där är också nackdelarna med tekniken väldigt tydliga - kör in i en timmer och poff, allt ljud borta, eftersom det är digitalt kan det inte bara brusa lite utan det dör helt.
Ryktet sa att Försvarsmakten sa att DAB störde något av deras prylar men tänker att andra länder borde ha samma problem i så fall.
För några år sedan var det ju en diskussion om att lägga ner all analog FM-radio för att byta till DAB.
Man kom väl fram till att få antagligen skulle köpa ny radio bara för att lyssna på DAB - det finns ju internet tex - så man valde att behålla FM tills vidare och inte lägga en massa pengar på DAB.
Uppenbarligen finns lite kvar, men ingen stor utbyggnad verkar aktuell.
Försökte lyssna på P4 för att höra om Sveriges framgångar i ex skidskytte. Då kommer efter några sekunder en förinspelad röst som talar om att min internetadress verkar vara utomlands och att SR inte har rättigheter att sända från OS utomlands. Alltså funkar inte sändningen via DAB.
Detta pga tysk bil med internet via Vodafone etc. Vi fick ta fruns mobil och streama via Bluetooth istället. Sjukt, men ja, förstår problematiken.
Säkert via mobildata, men inte via wifi i bilen som jag använder istället för min mobila surf på mobilen. Där surfas det via Tyskland också, så OS-sändningar är spärrade.