Däcktemperaturens påverkan vid vinterväglag

Detta är ingen elbilsfråga utan en generell bilfråga, men jag hoppas någon sitter på ett klokt svar ändå.

Om man som jag tittar mycket på Formel 1 så är man van vid däcktemperatursdiskussioner, hur viktigt det är att få upp däcken i rätt temperatur för optimalt grepp. Men i samband med att jag körde en längre tur de sista två dagarna så funderade jag lite på följande två frågor:

1. Vilken temperatur når egentligen ett vinterdäck som kört en längre sträcka på snö i t ex -5 graders lufttemperatur? Man brukar ju säga att det är halt vid korsningar/rondeller för att bilar blir stillastående med varma däck som smälter snön, men gäller det bara runt nollan eller håller däcken plusgrader även om det som sagt är flera minusgraders lufttemperatur?
  2. Blir däckens greppförmåga bättre efter en stunds körning när de blivit varma, eller är vinterdäck lika bra från start en kall dag när de har samma temperatur som luften?

Brukar ju bli halt vid stopplikt, korsningar, rondeller mm, men det har nog mer med att göra att bilarna bromsar och startar så att hjulen kasar och slirar på samma ställen av alla bilar.