Det värdefulla i begagnattester

Nu börjar elbilarna sprida sig nedåt i prisklasserna som begagnade, idag får man en bil som är en fullt duglig andrabil för en bit under 300k och då börjar saker visa sig.

En kollega har kört sin KIA EV6 i tre år iår. Nöjd med egenskaperna hos elbilar men kommer köpa en dieselbil efter denna.

Orsak? Han vågar inte KÖPA en begagnad elbil, KIA:n har stått på verkstad fera gånger, tre vattenpumpar, tre 12V-batterier och den är hämtad på bärgare två gånger med dött 12V-batteri, det har gått så långt att han inte vågar ge sig iväg på långtur ifall den inte startar. Har pratat med flera som har driftsäkerhetsproblem med KIA:s elbilsplattformar medan ioniq och kona som är ombyggda fossilare bara rullar.

En leverantör var på besök som körde Polestar 2, också en bil som hade stått på verkstad för massor med grejer som inte borde krångla, gick inte ladda med öppen förardörr, allt bara slockar, dör under färd m.m.

Vaktbolaget har en ID3, de gånger den inte står på verkstad, också 12V batteriproblem och hela MEB-serien har problem med chassikomponenter, dåligt på en så pass ny plattform.

Förra Enyaqen (2024) vi hade på jobbet var jag på flera tjänsteresor med, det var dne första med batterivärme men det fungerade inte ändå, tog emot 35kW i minus 5 fast jag navigerade till laddaren. På väg hem från en utbildning dog infotaimment och alla aktiva säkerhetssystem inklusive hastighetsmätern och gissometern på E4, höll bara i sig i 10 min men vad är det liksom?

Även jag hade problem med den europeiska elbilen jag hade, en Corsa E, den kunde bara dö under färd, ibland slockade alla skärmar och startade om.

Den enda bilen jag blivit stående i vägkanten med är den första nya bilen, tillika elbilen, jag någonsin haft och då har jag haft mycket skrot innan. Gemensamt för alla är att jag ALDRIG bytt ett 12V batteri i någon bil jag haft, oavsett årsmodell (har brukat bilar mellan årsmodeller 1968 och 2011 som gått mellan 50 000 och 1 000 000 km) och aldrig blivit stående, förrän jag köpte en ny elbil.

Min erfarenhet är annars att elbilar är hyfsat driftsäkra, min “kinaskit” har rullar 120000 km snart och 4 år och går som tusan, vissa har modellfel som Nissan Leaf som har en klen kontaktor till HSP men annars aldrig strular samt flera andra äldre modeller som bara håller.

Det är inte rimligt att första generationen “modern elbil” är mer driftsäker än de nya eller att kinesiska skitbilar håller bättre än våra europeiska riktigt grejer.

Tror det kommer bli viktigt för er som testar bilar att gräva i statistik över garantireparationer och ärenden, kommer inte vara roligt att köpa en 5-10 år gammal elbil som inte fungerar, vet av erfarenhet att problem i datsystem kan vara svåra att hitta och att tillverkare gärna håller på den dokumentationen som behövs…

1 gillning

Såg i teknikens värld att dom hade ett begagnat test på MG5 som jag inte kunde lösa . Någon som läst det ? . Vad dom tyckte om bilens finesser eller avsaknad av dom , är jag inte så intresserad av . Men just hållbarhet skulle vara intressant . Känns ju som en ganska enkel bil som kanske håller lite bättre ? . Mindre mjukvara , mer enkel hårdvara kanske? . Mer Volvo 240 mindre Alfa Romeo om man utrycker det på ett annat sätt .

Jo det kan nog finnas en del bilar med problem.

Och bilmekanikerna har ju inte så lång erfarenhet av elbilar.

Även dieselbilar kan ha problem, jag hade tidigare en Volvo XC60 som fick kostsamma reparationer som begagnad. Byte Haldexkoppling, vattenpump, termostathus, dieselvärmare etc.

Nu har jag kört Audi e-tron 55 i snart 7 år helt utan några problem. Byttes några delar på garantin, bakre LED list och öppningsvire i dörr.

Medans andra ägare har fått byta elmotor och annat.

Vissa bilar har ju en del kända fel, så det gäller att kolla upp noga.

Sen behövs kanske lite tur också, tekniska saker kan gå sönder ibland.

Undrar om elbilar kommer skrotas vid stora elektronikfel i framtiden?

Och hur länge håller värmepumparna?

Med timdebitering på ca 3000 kr i timman på större verkstäder som har kunnandet , så springer det fort iväg till enorma belopp vid besvärliga fel . Så ja , jag tror det blir skroten om man inte kan hitta någon alternativ verkstad med kunnandet . Som han Finländaren som verkar ha Elektrifierade bilar i kö för reparationer. ICE bilar krånglar nog lika ofta , men är lite lättare för byverkstaden med låg timdebitering eller händiga bilägaren att fixa själv . Motorer som sällan behöver bytas på en bil utan kända problem , går att köpa på skroten för ca 20000 kr . Bränslevärmare är inte så hållbara över tid , men kan lätt ersättas med elektrisk motor och kupévärmare . Det valde vi att göra på Gummans Volvo V50 till en kostnad av 7000 kr inklusive värmefläkt hos en Volvoåterförsäljare . Dieselbilar med AdBlue system ska man nog passa sig för dock . Det kan bli kostsamt över tid .

Fyrhjulsdrift brukar jag undvika av den anledningen , precis som elbilar med stor portion intelligenta elektroniska system kan bli kostsamma över tid . Ju fler funktioner med avancerad teknik man kryssar i tillvalslistan ju fler felkällor över tid , och ju mer att irritera sig på när det inte funkar som utlovat . Gör själv är bäste dräng kanske.

Precis, och jag tänker att här finns väl en stor marknad för försäkringsbolag att skapa produkter som elbilsägare vill ha.
Bara man har en viss trygghet ekonomiskt om någonting skulle hända så vågar nog folk slå till på en beggad elbil.

Vid en snabb googling ser jag att både Folksam och IF har elbilsförsäkring som täcker “allt”

”motor, elektronik, växellåda och klimatanläggning
Med Bilförsäkring Stor får du inget åldersavdrag vid skada på elbilsbatteri/högvoltsbatteri upp till att bilen är 10 år eller inte körts längre än 20 000 mil.”

Tycker Volvia är inne på rätt spår med sin 25000 mil/10 år batterigaranti.

1 gillning

Eller så köper man en bil med lång fabriksgaranti som t.e.x Zeekr 7 GT . Snygg elbil designad i Göteborg med bra räckvidd och laddhastighet för under 500000 kr . Som dessutom har 10 års fabriksgaranti och 20000 mil på batteriet . Lite strul får man nog räkna med , men man behöver ju inte betala själv åtminstone. Den borde ju kunna sopa banan med övriga i segmentet kan jag tycka . Serviceavtal på 10 år och 20000 mil verkar kosta 22000 kr i tillägg, billigt det också kan jag tycka .

Alltså vi köpte begagnat och jag kan inte påstå att jag är avskräckt jämfört med fossilbilar av nyare snitt, lika mycket elektronik i dem och det är inte bara lite skit i förgasaren. Vår Ford Focus 2006 års modell stod på verkstaden i 47 dagar pga motorstyrningen (alltså en elektronikbox, inget skruva själv). Fanns inte att få tag på i Sverige, europa, USA eller världen tydligen! Kostade 18500kr 2010 (försäkringen tog 75% av det). Byta 12 batteri fick jag också göra, alltid något skit som drar ström, fick bogsera den från campingen, blev riktigt äventyr med småbarn. Så ska du mecka så är det gammal 240 eller Lada som gäller! Och ingen Fård på min gård…

1 gillning

Statistiken är viktig så man inte drar för stora växlar av enskilda fall.

Gällande 12V så undrar jag om det är elbilar i synnerhet eller bara moderna uppkopplade bilar i allmänhet med många förbrukare igång över tid som gör att 12V-batterierna inte håller lika länge?

Min observation av läsa forum om Polestar 2 som jag kör är att många får byta 12V-batteri efter 3-5 år. Det är en relativt billig åtgärd att byta 12V-batteri i förebyggande syfte efter max 5 år för att minska risken för problem.

Det är förövrigt inga problem att köra slut på ett 12V-batteri på väldigt kort tid i en förbränningsbil om man har en ogynnsam körprofil. Som en kompis som tog bilen två tunnelbanestationer mitt i vintern. Det gick bra ett tag..

Ja mycket 12 volt elektronik i dom också , plus en massa annat som kan gå sönder . Men man riskerar inte att få 400 eller 800 volt i sig . Inte att rekommendera att pilla på dom grejerna själv . Många köper en felkod läsare och byter styrenheter själva dock om bilen inte är allt för ny . Utanför mitt kunskapsområde men väldigt vanligt . 12 volts batterier kan man med fördel underhålls ladda emellanåt , både på elbilar och ICE bilar . Det hör nog till ägarens eget underhåll av bilen . Jag gjorde det senast i dag på Gummans bil . Dessutom hålla rent runt polerna så att inte överledning kan ske .

Det handlar inte om att ett 12V batteri tappar när man kör kortsträckor, inga moderna bilar laddar batteriet hela tiden, det handlar om att det aldrig kan anses OK att batteriet laddar ut när bilen står avstängt, uppkopplade tjänster eller inte.

Googling ger dig rätt

1 gillning