Växte upp med ett bilintresse, läste Bilsport och Wheels som tonåring, vurmade mycket för amerikanska fenbilar från 50-talet, gick sedan över till Automobil och drömde om BMW, Porsche och Jaguar. I vuxen ålder blev det Teknikens Värld och Vi bilägare samt Auto, motor och sport. Realiteten med begränsad inkomst och miljöintresse gjorde dock att jag började intressera mig för små bilar, hypermiling och aerodynamik. Elbilar fanns i princip inte men så fort de började dyka upp (Renault Clio och Peugeot 205 electrique i Frankrike) växte intresset för elbilar. Väntat blev lång innan det fanns ett alternativ som kunde ta mig hem till föräldrarna även på vintern utan att ”tanka elektroner”, en distans på 165 km. Priset på elbilar var också en hämsko. Nu vill jag inte gå tillbaka men jag fortfarande ett stort intresse av klassiska bilar, ju mer udda desto bättre. Avgaser och buller har jag ingen nostalgi förr men gärna en elkonverterad Cadilliac från -59, eller varför inte en Goggomobil!
Jag var på ett evenemang sommaren 2016 där man kunde provköra en Tesla Model S. Jag satte mig bakom ratten, drog ett varv runt på området och insåg där och då att elbilar är framtiden.
Jag har varit bilnörd sen 3-4 års ålder och sen länge har teknikutvecklingen fångat mitt intresse, så det är naturligt att jag hängt med på övergången från bensin via turbodiesel, E85 och biogas, vidare till hybrid och laddhybrid och nu elbil.
Paradoxalt nog så har intresset mattats på senare år, med elbilarnas intåg så känns det som att de flesta koncerner har likriktat sitt modellprogram och erbjuder samma teknik med olika varumärken, ungefär som med datorer vilket aldrig intresserat mig.
Bilintresserad har jag varit sedan vi bytte bilder på bilar i lågstadiet. Det var många veckopengar som gick åt att köpa dessa bilder på bilar. Man fick alltid ett gäng dubbletter man redan hade som man sedan fick förhandla och byta med andra samlare på skolgården.
Jag samlade bilar och hockeybilder på den tiden och lade säkert mera krut på att lära mig alla namnen och data på det jag samlade på än själva skolarbetet ![]()
Sedan har väl andra hobbis tagit över och bilen har väl mera bara blivit ett redskap att hämta bräder m.m till husrenoveringar m.m.
När Tesla kom så var det inget som intresserade mig, utan mitt intresse nu på senare tid har mest varit att jag ser det som nödvändigt att vi ställer om och går in i bättre miljömässiga val för våra kommande generationer och på den vägen är det.
Då jag är tekniknörd så vill jag ju lära mig så mycket jag kan om de nya teknikerna som kommer och råkade för några år sedan då på detta forum efter att ha kollat in lite recensioner och videos på kommande elbilar. Så nu är jag fast här och andra ställen och byter kunskap istället för bilder med alla andra här ![]()
Min dröm nu är att kunna låta bygga en för mig skräddarsydd eldriven husbil som täcker mina behov på design, inredning och utan att den ska upplevas vara svårare att använda som husbil när man reser runt i och utanför Sverige!
Jag tror vi snart är där, även om vi kanske får leva en del med kompromisser nu i starten. Jag är nog ändå beredd att kompromissa en del redan nu när det börjar komma ut en del intressanta eldrivna transportbilar på marknaden. Kommande bilar från Renault/Flexis, Kia/PV7, Geely/Farizon är väl de som ligger längst fram i min önskelista just nu när de släpps i Sverige!
Rätt ointresserad av bilar tills SUVarna kom, först då började bilarna enligt mig bli riktigt snygga och det väckte ha-begäret. Jag är noll intresserad av mekanismen i bilar utan intresset består främst av design, därefter lyx, komfort, körglädje och teknik i viss mån, jag gillar lull lull och onödiga finesser i bilar. Elbil matchar mig också bättre än fossilbilar, dels för att jag som brukare inte förväntas göra så mycket själv på bilen och dels för elbilens egenskaper, tyst, modern, futuristisk, den pigga accelerationen och att kunna tanka hemma. Att man dessutom bidrar till en bättre miljö är en bonus. Än så länge grymt nöjd med mina två elbilar, skulle nog aldrig kunna bli riktigt nöjd med en fossilbil igen.