Djupfrysta elbilar vid DC-laddaren

Äntligen lite kyla även i Småland, natten som var hade vi cirka -18 C säkert neråt -20 C lokalt.

Tänker att det kan vara intressant att dela med mig av data från idag 6/1 2206 på flera bilmodeller hur stora skillnader det är mellan tillverkare där vi tar iskalla batterier från samma dag. Där det blir väldigt tydligt vilka tillverkare som har lagt tid och möda att fungera i nordiskt klimat, som konsumenter aldrig blir upplysta om.

Kort teknisk bakgrund: Dagens högvoltsbatterier i elbilar kräver värme för att kunna ta emot optimal laddning, många bilar har möjlighet att förvärma batteriet innan ankomst till DC-laddaren men tyvärr av olika skäl är det väldigt få som anländer med förvärmda batterier. När man försöker snabbladda ett iskallt batteri skyddar batteriets BMS från att litiumplätering bildas som permanent skadar celler, samtidigt aktiverar bilen alla möjligheter den har att skjuta tillskottsvärme till celler där sedan BMS gradvis släpper på mer ström från laddaren i takt med att celler får värme. För att undvika broms för litiumplätering räcker ofta 20-25 C celltemp i botten av SoC medan det ofta krävs 40-50 C högre upp i SoC för ladda optimalt, uppfylls inte detta skyddar BMS alltid genom reducera effekten. En DC-laddare har aldrig ont av kyla, tvärt om, riktigt kall och torr luft är där laddaren trivs bäst.

Praktisk bakgrund: Förare som vill ta hand om sitt batteri på bästa sätt aktiverar självklart förvärme (om sådan funktion finns) vid kall väderlek för optimal restid samt att man bryr sig om medtrafikanter och inte skapar onödig kö på sajter. En 400kW laddare med 2 uttag som möter två iskalla bilar skapar snabbt en tråkig situation för alla inblandade. Här har vi en lång väg att vandra, väldigt få har kunskap om detta eller är intresserade av att underlätta för medtrafikanter.

Bil 1: BMW iX 50. känd lokal kund, start SoC 10%

Kommentar: Här har BMW gjort hemläxan, kraftfull värme skjuts till batteriet där BMS dynamiskt släpper på mer, efter 19min in bedömer batteriets BMS att det är säkert att släppa på fullt, därefter följs den optimala kurvan. Detta är på min “150kW" laddare, för ett ögonblick begär faktiskt bilen mer än vi kan erbjuda eftersom jag har en hård limit på 400A på 150kW-laddaren. Alla BMW elbilar från modern tid beter sig så här.

Bil 2: Volvo EX40 Dual motor 2025, känd lokal kund, start SoC 3%

Kommentar: Volvo EX40 gör det bra, BMS släpper dynamiskt på mer och efter 40min vid 61% når vi peak på 83kW, därefter brant kurva ner, anledning till det är att BMS därefter bedömer att man behöver bromsa kraftigt då man inte fått med sig tillräckligt med värme som krävs högre upp i SoC. Här blir det också tydligt att Volvo har klenare hårdvara för att generera värme jämfört med BMW som är benchmark tillsammans med Porsche. Volvo C40 och Polestar 2 har exakt samma beteende.

Bil 3 Audi Q4 e-tron 45 2025, känd lokal kund, start SoC 24%

Kommentar: Ganska likt hur Volvo EX40 hanterar det, når 101kW efter 34min, första 15min är effekten svagt sjunkande innan värmen har genererats, allt för att skydda celler eftersom vi går upp i SoC men vi har inte värmen som krävs, när vi har passerat en tröskel skjuter effekten upp dynamiskt.

Bil 4 Renault 5 52kWh, okänd kund start SoC 62%

Kommentar: Kunden kommer in iskall och högt dvs sämsta möjliga kombination, BMS gör allt den kan för att skydda celler, stryper ner effekten till 6kW. Efter 30min når vi 11kW vid 67%. Det som är positivt här är att verkar finnas en funktion i bilen som tillsätter värme under DC-laddning även om det verkar vara väldigt låg effekt. Kunden får 10kWh på cirka 60min vilket innebär att jag vill avråda samtliga att köpa en Renault 5 om man tänker snabbladda vintertid överhuvudtaget, underbar liten bil men absolut krav med egen AC-laddare hemma. Värt att nämna är att även AC-laddningen begränsas av BMS vid ett sådan scenario.

Ytterligare en graf från idag på en annan Renault 5, start SoC 40%

Bil 5 Polestar 4, Okänd kund, start SoC 22%

Kommentar: Vi har varit inne på det innan men ju mer jag analyserar Polestar 4 ser jag tecken på design missar hur hela värmesystemet är uppbyggt. Det hade säkert gått att maskera detta lite med bättre och tydligare mjukvara men där har man inte heller lyckats riktigt. Kunden hänger kvar vid laddare i 30min och får med sig 16,8kWh som räcker till 40-50min körning. Värmen är helt enkelt alldeles för klen här, händer väldigt lite på 30min kunden tröttnar och åker vidare. Här kan hög hastighet på motorväg i kombination med förvärme hjälpa då vi har högre effektuttag och därmed spillvärme som stannar i celler för att kanske närma sig optimal laddhastighet. På landsvägar där vi har lågt effektuttag på batteriet räcker helt enkelt inte förvärme till. Det skulle jag säga är anledning där vi ser exempel på P4-kunder som får upp meddelande att “Batteriförvärmning är på” men ändå inte får optimal hastighet. Min slutsats är att det är pinsamt från ett företag med rötter i Volvo och Polstjärna i namnet. Kraftfull avrådan till alla som skall köra långt i nordiskt klimat med bilen, detta är heller ingen quickfix som jag ser det. Min magkänsla säger att EX90 fram till 2025 lider av liknande problem men jag har för lite data ännu.

15 gillningar

Värdefull information för en som aldrig provat att snabbladda i minusgrader trots 5800 mil . Min slutsats , vid behov an två bilar kan den ena vara en billig elbil . Endast en bil i familjen behöver elbilen vara en premium bil , om man ofta kör långa sträckor på vintern om man ska satsa på Elbil . Annars finns ju alltid laddhybrider.

1 gillning

Känner igen kurvan från Audin från tiden med ID4an, hände inte vid alla laddningar men ofta var vinterresorna förknippade med timmmeslånga laddningar.

och ärligt samtliga av dessa bilar får mig att tro att ägarna önskat sig en diesel i julklapp, för det är skrämmande dålig prestanda i vinterväder

Kian har ganska låg effekt på förvärmningen så den behöver god tid på sig och vet ärligt inte hur den funkar i -20’ då jag aldrig testat.

men nedanstående är i -5 med typ 40-45min automatisk förvärmning.

1 gillning

Kia och hela E-GMP har klen värme ca 5kW den får nog kämpa länge.

Jag har inget exempel från idag där en E-GMP kund har glömt förvärma men jag har sett det när vi har varmare ute, ingen rolig upplevelse.

@elmacken Om du hittar några ID.7 GTX får du gärna posta kurva. Ska upp till fjällen v9 och är spänd på laddningarna. :grinning_face:

Riktigt intressant post. Tack för det!

1 gillning

Jag har massor på ID7 GTX och PRO S, glömmer man förvärme så ser det ut som Q4an ungefär.

Om du gör allt rätt och förvärmer då får du 205kW och 10-80% på 26min även vid -20C ute.

Alla kurvor ovan är kunder som gör fel, skiter i det eller bor lokalt och hinner inte förvärma.

1 gillning

Tack, låter lovande! :folded_hands:

Jag kör alltid bilens navigator och får därmed förvärme. Har hittills bara kört i -4 och fick då 201kW peak.

1 gillning

Det är ju sådan här information med insamlad data som vore kanon om förarna kan se innan de kopplar in bilarna på en laddare. Det skulle nog bespara dig en hel del svordomar och klagomål och kanske skulle lära människor bättre hur de ska hantera sina batterier bättre i bilarna.

Man kan ju säga att du är en värmande läromästare i det kalla vintermörket @elmacken :slight_smile:

2 gillningar

Testa manuell batteri optimering i ID7 istället för navi. Kör ner till <10% då får du 205kW som är max på ID7 GTX, den håller det till 25-32%, se nedan. Dippen efter beror på mina dåliga kablar på min laddare som överhettar så ser det inte ut med rätt kablar.

1 gillning

Tack för mycket intressant information!

Väldigt tråkigt att höra att Polestar 4 är så dålig på att hantera värmningen av batteriet. Är andra bilar på SEA-plattformen som EX30 och Zeekr 001 lika dåliga på att hantera värmning av batteriet?

Superintressant information, trist helt klart med Polestar som borde veta bättre helt klart. Vore intressant att se laddkurvan/beteendet med värmning på en Zeekr 7X eller Xpeng G6/G9 av nyare modell. Där är det ju rätt extrem effekt och laddkurva, som man ju vill ska fungera även vintertid.

Hur presterar EQE och EQS vid väldigt kall väderlek?
Och förvärmer de automatiskt om man navigerar till laddstationen?

Underbart bra, tack för bra info!!

Det är det som är lite intressant är att EX30 verkar bättre men det är också ett annat mindre batteri som kan påverka utfallet. Zeekr 001 har manuell förvärme dock har jag inte alls nån mängd data på den, det är också svårt att urskilja 001 vs P4 om man inte tittar genom videologg, mot laddaren är de identiska. Skall ta fram lite data på EX30 från andra dagar än 6/1, återkommer.

Lite ont om data på dessa när det varit riktigt kallt ute, men jag tror @cgullin har lite mer kött på benen där.

Mercedes står mig varmt om hjärtat, EQE och EQS värmer om du navigerar men inte om du bara navigerar till en laddstation som slutdestination, du måste navigera bortom det. Då lägger den in föreslagna laddstationer och planerar värme på vägen. Manuell värme till batteri saknas så ganska värdelöst men jag gillar MB ändå.

Jag kompletterar inlägget med en Mercedes-special dock inte från 6/1 utan mer generellt, återkommer :slight_smile:

På hemväg från Sälen laddade jag i Vansbro utan förvärmning, ca -12 grader ute, fick som mest 25 kW (34% kvar i batteri), nästa laddstopp blev i Västerås med -3 grader, fick 56 kW som mest (19% kvar i batteri), vilket är väldigt bra för vintern och ingen förvärmning i en Kia Soul 64 kWh. Maxar ut på 75 kW med solsken i ryggen och hemlängtan på sommaren.

3 gillningar

Just att genomföra en första laddsession hjälper till att höja temperaturen i batteriet så att andra laddsessionen kan få mer effekt. Jag tycker mig ibland dessutom märka att bilen kan gå något snålare efter laddningen pga värmetillskottet från laddningen. Placebo eller ej…

1 gillning

Det är nog inte placebo, de flesta moderna elbilar har ett värmesystem där hela bilen är en enhet, efter en DC-session tar man vara på värmen som man inte behöver efter laddning som då kan värma kupén istället därmed blir förbrukningen lite lägre första milen efter DC-laddning vintertid. Sommartid är effekten omvänd där förbrukningen är högre några mil efter DC-session för att AC-system behöver kyla både batteri och kupé.

1 gillning

Så ska man ladda kall bil på vintern, iskulle du alltså rekommendera BMW&Porsche, sedan Volvo C40&Polestar 2.
Innan du återkommer med din utlovade Mercedes-review, är EQE/S lika bra som BMW eller som C40&Polestar 2?

Tack på förhand för extremt värdefull info från dig på forumet !! :heart_eyes:
Lätt att missa överväganden man bör göra innan köp av elbil.