Elbilstermer vi använder men inte alltid förstår?

Hej! Jag sätter ihop en ordlista relaterat till elbilar. Vad finns det för ord som vi gärna svänger oss med men inte alla förstår. Allt i från kW och kWh, men också SoC, SuC och kanske saker som 400 respektive 800 volt.

Hit me!

1 gillning

Elbilstermer

Från en dyslektiker till en annan

SoH tycker jag dyker upp allt oftare nu. Tycker inte den förkortningen var lika vanlig förut. Men kanske har med ökad beg flotta.

EV, BEV, PHEV, ICE
AC-laddning, DC-laddning, Snabbladdning, Supersnabbladdning, Destinationsladdning
WLTP-räckvidd
Laddkurva, Batteriförvärmning

V2L, V2G, V2H och vad som skiljer dom åt…

Ett batteri har “1C” tex, vad innebär det

NMC/LFP och “saltbatteri” (Natrium-jon) vad är skillnaden?

Andrabil, stadsbil, bruksbil

Lägger till V2V i V2X begreppen och dess skillnader.

Sett en sida med elbilstermer, ska bara hitta den! :laughing:

Räckvidds ångest ! , förstår icke . Börja jobba efter semestern ångest , jag förstår . Visst är det tråkigt att stanna och ladda ofta . Men ångest ? .

Den här kanske? Bland Anna Ståhls trevliga sidor om att ha elbil.
https://www.femobility.se/ordlista/

2 gillningar

Lägger till en som jag inte vet används . CO2 / Kwt . Utsläpp på tillverkat batteri när man väljer bil . Frankrike 27 gr / kwt elproduktion , Sydkorea 377 gr / Kwt , Kina 564gr / Kwt . Jag skulle gärna välja en bil med ett batteri tillverkat i Frankrike eller Sverige. El intensiv tillverkning väl . Borde vara krav att uppge till konsument.

Elbilsordlista

Operationell leasing, finansiell leasing, momssmitta och andra finansieringsbegrepp.

Tack för de fina orden!

1 gillning