Vad jag förstått kommer elstödet som förra gången betalas ut till alla , även vi som har fastprisavtal . 26 öre KWT för oss i SE3 . 29 öre SE 4 . 14 öre i SE 1 och 2 vilket jag kan tycka verkar lite orättvist ? . Dom hade väl höga elpriser dom också Januari och Februari. Det blir ju ett välkommet tillskott när restskatten ska betalas
. Det gick åt mycket ström till elbilen / värme i garaget och hus den perioden, så det blir ju en slant ändå .
Det kan man onekligen säga – men skillnaden är ju ungefär runt 10 öre som också skiljer i stödet.
Januari 2026
| Elområde | Spotpris |
|---|---|
| SE1 (Luleå) | 93,91 öre/kWh |
| SE2 (Sundsvall) | 94,16 öre/kWh |
| SE3 (Stockholm) | 108,45 öre/kWh |
| SE4 (Malmö) | 112,99 öre/kWh |
Februari 2026
| Elområde | Spotpris |
|---|---|
| SE1 (Luleå) | 98,75 öre/kWh |
| SE2 (Sundsvall) | 98,46 öre/kWh |
| SE3 (Stockholm) | 110,23 öre/kWh |
| SE4 (Malmö) | 113,28 öre/kWh |
Inte till de som har lägenheter!
Tycker regeringen missgynnat lägenhetsinnehavare där hyror drivits upp och att de inte får tilldel heller elstödet.
Var samma sak förra gången, där husägare med stora pooler fick jättestora stöd och då var man snabb med att hemlighålla vilka som fått stöden.
Jag ska väl egentligen inte klaga som bor i villa, men jag klagar ändå!
Visst är det så för oklart hur många ? , och det kan jag hälla med dig om blir orättvist. Men jag har inte bott i någon lägenhet där elen ingått , men jag har mest bott i bostadsrätt i dom lägenheter jag bott i .
ca 2 - 3 miljoner hyresrätter och 800 000 bostadsrätter riskerar bli utan stöd!
Tycker att elstödet är ett jävla skit helt ärligt.
Bättre att se till att det ej kan tas ut oskäliga priser, i synnerhet inom sveriges gränser.
@FH13
Jag fortsätter diskussionen vi har i den tråd du skapade och som jag hänvisade till, så slipper vi belasta andra trådar där ingen av oss är trådskapare. Tycker du mina åsikter strider mot ditt trådämne så säg till så avslutar vi fortsatt diskussion.
Jag rättar mig själv på en punkt där jag använde chatgpt för att få fram ett svar i all hast. ca 800 000 hushåll är det som drabbas även om siffror är svårt att få fram, rätt ska vara rätt!
Det rör sig ändå om ca 16% av hushållen, så den gruppen känner sig nog missnöjda även för det i många ögon lilla bidraget som låganvändare av el får.
Att vi har helt olika åsikter om vart skatte och bidragspengar skall gå till är väl ganska uppenbart. Du beskyller mig för att prata i egen sak, vara rättshaverist och diktator bl a om man läser din historik appropå fula påhopp som du beskyller mig för, men jag tar inte illa upp i stridens hetta ![]()
Anledningen att jag tar upp den gruppen av utsatta människor är för att det också finns många andra orättvisor de drabbas av när regeringen fördelar sina bidrag och förmåner.
Jag tycker det finns andra sätt att lägga skattepengar på för att kompensera de som har svårast att klara effekterna av höga elavgifter. Moderaternas “lika för alla” som de basunerade ut inför förra valet rimmar ju väldigt illa med den här typen av bidrag, men vi har ju alla olika åsikter om vem man tycker mest synd om och hur fördelningspolitiken skall utformas. Nu har vi provat på 4 år igen av högerstyrd regering och i sena timmen detta valåret som kommer förslag som ger några 100-lappar i bostadsbidrag, samtidigt som hyrorna gått upp med nästan 20% senaste 4 åren.
- 2023: +4,1 procent
- 2024: +5,0 procent (den största höjningen sedan 1993)
- 2025: +4,6 procent
- 2026: +3,45 procent [1, 2]
För många lägenhetshushåll så rör det sig om flera tusenlappar bara för hyran.
Visst kan man tycka att allt ser bra ut när en del allmosor ändå hamnar där det bäst behövs, men nog tror jag det behövs bedrivas en annan politik om man nu ska leva upp till sina ord “lika för alla”.
Jag vet inte hur du står dig kring högerpartiernas fortsatta kamp att införa marknadshyror, där centerpartiet varit drivande också tills nyligen då man backade på det förslaget.
Jag tror att marknadshyror är ödestigert för gruppen som inte har råd köpa sitt boende, men som kanske jobbar som undersköterska i storstadsområden där det bara finns lediga nyare och nybyggda lägenheter: Där man idag får betala uppemot 15 000kr eller mera för en hyreslägenhet från 2021 eller senare enligt det jag läste från hyresgästföreningen. För många är det kanske är det enda alternativet till bostad om man ska jobba i storstäderna.
En del av dom i lägenheter har kanske nytta av bidrag till kollektivtrafiken som kommer det också. Eller så har dom ICE bil och har nytta av 3 kr litern lägre bränslepriser som också kommer , som inte Elbilister har någon nytta av . Kör dom hyfsat mycket på sina semesterresor , så blir det kanske ett större bidrag till dom än vad 30 öre KWT på endast hushållsel för två månader , utan att påverkas av låga temperaturer hade gett . Det blir inte mer än några hundralappar på hushållsel . Låga bränslepriser får dom nytta av i fem månader dessutom. Ganska säker på att alla 90 % av bilägarna som inte kör Elbil kommer att ha större ekomiska nytta av det .
Jag tror nog det är svårt om man är undersköterska med sin låga lön och har 15 000kr/mån bara i hyra, även med de något ökade bostadsbidraget som gäller idag. Att då också förutom alla andra omkostnader, kunna åka på långa semesterresor i en bil vad än soppan kostar händer nog inte.
De har nog inte råd med vare sig kollektivtrafik eller bil.
De hade nog välkomnat den lilla summa som ett elstöd gett även om det på långa vägar inte hade räckt! All politik handlar ju om att gynna de som jobbar och tanken är väl god i sig, men för undersköterskor och andra lågavlönade arbeten så räcker det ju inte ens om de har flera arbeten samtidigt. Brist på yrken inom vården men där görs ju inget just nu mera än att korta jobbköerna för de som har råd med försäkring i de privata vårdinrättningarna. Resurser som dessutom bekostas av skatterepengar från den allmänna offentliga vården. Näh nåt lika för alla är den typen av politik inte!
En undersköterska har ungefär samma grundlön som oss Lastbilschaufförer. Du verkar utgå från att alla låginkomsttagare bor i lägenheter . Men så är verkligen inte fallet . Massor av oss och andra ännu mindre bemedlade bor i boende där man betalar sin egen uppvärmning . Att du missunnar alla undersköterskor som bor i hus hjälp med elräkningarna , i dessa stigande energipris tider kan jag verkligen inte förstå .
Jag sa inte ALLA och min point är att ALLA inte får samma möjligheter att ta del av elbidraget.
ALLA jobbar inte heller, så det finns ett stort spektra, men tycker du det är rimligt att vissa som slösar el på stora eluppvärmda pooler m.m ska lyfta så stora ersättningar i jämförelse med de som får noll kr och som är tvingad att bo i hyrd lägenhet med gemensam el?
Innan näringsministern sekretessbelagde uppgifterna om vilka som lyfter statligt elstöd i upp till 20 år, så hade det framkommit att för vissa, så rörde det sig om väldigt stora belopp. Nu är som sagt detta hemligt, så det går inte längre att se de största elbovarna som lyfter stor ersättning för att de av någon anledning har stora elräkningar!
Jag missunnar ingen som behöver stöd av olika anledningar i sin livsbana. Men jag söker rättvisa i bidragssystemen, där det idag kan lyftas mera bidrag för vissa grupper, medan andra som har minst lika stort behov blir utan! Du kan ju gissa vilka som gynnas mest av det i dagens högerregering!
Jag skriver i detta forum om energipriser som är en del av bilismen och omställningen. Övriga politiska diskussioner vill jag inte ta ställning till här . Men visst ser jag problem på bostadsmarknaden som du .
Bra då lämnar jag diskussionen och ska bortse från att rubriken i tråden är lite politisk vinklad ![]()
Årets elstöd är rätt irrelevant tycker jag. Inte mycket pengar att tala om, och ett halvår i efterhand. Ineffektivt slöseri.
Vinklat.
Inflationen under den perioden var 20%, som enl riksbanken berodde på kraftigt ökade bränsle och energikostnader.
Inte så konstigt att hyrorna ökade lika mycket.