EREV Extended Range EV

Skulle inte komma på tal , när det ändå blir billigare att leasa på tre år . Kör man som jag har gjort 10000 mil på tre år , så är det allt bekvämt dessutom att byta var tredje år . Inga slitage delar som bromsar styrleder bussningar mm hinner bli utslitna . Endast helt vanlig service och några återkallelser har genomförts på mina fyra leasing bilar . Billig försäkring ytterligare en fördel . Laddhybriden kostade lite drygt 300 kr i månaden och Elbilen 500 kr i försäkring med fria mil . Opel begagnad ICE bil nu , kostar 900 kr i månaden helförsäkring fria mil . Men allra största fördelen har jag upplevt med tryggheten med konstant fabriksgaranti och noll reparationsarbete kostnader / tidskrävande besök på verkstad . Särskilt för mig som bor så till att varje verkstadsbesök, blir till ett besvärligt elände . Privatleasing ökar och ökar läste jag i Teknikens Värld idag , där det även var med ett reportage / undersökning som angav att över 80 % av konsumenterna tycker att elbilar fortfarande är för dyra . Man skulle ju då kunna dra slutsatsen , att utan förmånlig privatleasing skulle det inte bli många nya laddbara bilar sålda till privatpersoner.

Ja det är intressant hur bra man kan få det med leasing. Passar många riktigt bra. Jag vågar dock göra en förutsägelse att dagens elbilar inte kommer tappa i värde som förr och för många kan bilägande bli mer aktuellt i takt med minskad värdetapp. Kanske kan förlängda garantier också öka incitamenten att köpa ytterligare. Tesla är bra på uppmuntra köp med nollränta (som egentligen innebär att bilen är väl billigare än listpriset) och billig service generellt är nog fördelaktiga faktorer till ägande. Sen har värdetapp också överskattats något då många köpt bil med diverse subventioner.

Jag roade mig förresten att kolla upp förbränningsbilars ägandekostnad med min nuvarande elbil med liknande prestanda (300hp, bakhjulsdrift, medelstor). Liknande bränslebilar var helt sinnesdyra att försäkra, skatta och service kunde gå upp mot 10000kr om året. Detta är utöver andra komponenter som behöver bytas ut med tiden och som i potenta bilar tenderar vara mycket dyra komponenter. Och nu tar jag inte ens in i ekvationen deras höga bränsleförbrukning och kostnaderna där.

Sammanfattningsvis, jag blev chockad hur billigt det är äga en prestanda-elbil kontra förbränningsbil av liknande prestanda. Men det är såklart långt ifrån alla som denna jämförelse är relevant för. Men intressant för mig.

[quote=“FH13, post:223, topic:2738”]
Så nog är dom bättre än rena ICE bilar ,
[/
Kan vara lika bra som elbilar tydligen enligt AI svar , när det gäller koldioxidutsläpp. Om dom bara används som dom är tänkta att användas . Problemet är väl att ett sånt flitigt körande på el , medför ett väldigt laddande . Och ett frekvent laddande då medför kort livslängd på batteriet . Som ju kan bli dyrt för den som vill köpa / äga bilen över lång tid . Begagnad hybrid får man väl försöka hitta en av dom som använts på ett för klimatet dåligt sätt då .

Vad händer om du räknar med svensk elproduktion istället för Europeisk Mix?

Och vad händer om du använder de riktiga siffrorna för PHEV?

Dvs strax under 50% eldrift för privatpersoner och 10-15% eldrift för företagsägda bilar.

Då kommer datan visa något helt annat

Då får man dom riktiga siffrorna på hur genomsnittet ser ut bland Användarna. Och det står det ju om längst ner i AI svaret . Kollektiv bestraffning som missgynnar dom som sköter sig , är ju inte ovanligt . Karensdag i sjukförsäkringen är väl ett exempel på sådan .

Har inte riktigt hängt med i denna tråd då den inte riktigt intresserar mig men såg nu att BMW (som intresserar mig :slight_smile: ) återigen ska lansera en EREV, denna gång i iX5, dock på den kinesiska marknaden.

Inga utsläppsbaserade skatter där gissar jag.

Jag skulle vilja se någon svänga av E4 i Jönköping , och ta sig igenom två vältrafikerade rondeller / trafikplatser i sin Tesla Model 3 standard range , för att sedan leta sig fram till en ledig fungerande laddare på denna välbesökta ladd plats . Ladda 10 - 80 % på vintern i minusgrader och sedan ta sig ut på E4 och komma ut i trafiken till rätt fil i samma hastighet som innan . Allt detta på den berömda kvarten det tar att ladda , som flera pratar om . När någon trovärdig lagt ut en video som bevisar detta , ska jag tro på det . Fredag till söndag dagtid ska det vara också. Dom dagarna som dom flesta privatpersoner åker långväga .

1 gillning

Jag kan inte spekulera i denna exakta plats som du nämner men menar du en 2026 Tesla Model 3 SR? Med en WLTP räckvidd på nästan 600km så måste det vara extrem pendling du gör varje dag för att behöva göra ett stopp halvvägs genom OCH behöva ladda hela vägen till 80% för att komma till din destination. Även i worst case scenario pratar vi alltså om en sträcka på minst 500km. Detta är ju extrema distanser och avvecklar man sådana extrema distanser dagligen så kommer det svida nånstans i ekvationen. Ingen lösning är idealt. För den som har råd är väl en TM3 Long Range kanske det bästa nybilsköpet i BEV-vägnar. Annars är väl en gammal hederlig dieselpruttare det rimliga valet, men då får man leva med oförutsägbarheten av att köra fossilbränsle. Jag skulle inte rekommendera hybridlösningar, då på motorväg släpar du på ett batteri som knappt kommer till användning och bara tynger ner bilen och således ökar förbrukningen.

Ja precis . Det skulle också vara intressant att se om man verkligen kan köra en sån i 3-5 timmar i sträck på samma motorväg på vintern som också nämndes av annan . Och hur långt har man då kommit i så fall när det är dags att ladda ? . Och vilken hastighet höll man då i 3-5 timmar ? . Tre timmar och 30 - 35 mil tror jag på ,

Detta är EV-database bra för

Ger bra uppskattningar. Den säger 325km i vintern på motorväg, dvs worst case scenario. Sen om du också laddar från 20-80% så hamnar du ungefär på den ursprungliga siffran på 500km som jag nämnde. I vilket fall, vi pratar om väldigt extrema distanser, som enbart en minoritet av alla gör dagligen och det är därför kalkylerna blir så avvikande från den vanliga “elbilskalkylen”. Men jag tror det kommer svida rejält i plånboken oavsett vad man väljer, och det som svider minst kommer givetvis med kompromisser. Mercedes CLA 250+ skulle kanske vara valet jag hade gjort om jag spenderade så extremt många timmar på motorvägen. Jag har tur, och slipper det :sweat_smile:

Inga släktingar i Norrland , som boende i södra Sverige då . Och inte så många resor till Kittelfjäll / Åre eller Riksgränsen för skidåkande heller kanske . Jönköping - Kittelfläll äkte jag över dagen . Jönköping - Luleå likaså .

Bra tumregel, 50% av WLTP så har man worst case.
Men nu har vi många bilar med 80mil WLTP o snart kommer en Bimmer med 90mil !

Nästan nya CLA tex finns för 550k SEK.

1 gillning

Bra val för den som bor lite mer lantligt , håller med . Även om jag personligen föredrar bensinbil . Men bor man i större stad , så skulle jag välja en begagnad laddhybrid istället , med återkommande långväga färd behov . Inga avgaser lokalt i staden vid vardagsresor , och också största poängen med laddhybrider som jag ser det . Du nämner dagligen och pendling i samband med långväga sträckor , men vem har skrivit om sådana behov ? .

Bra pris för en Elbil med lång räckvidd . För drygt ett år sedan innan jag köpte Opel , så var jag hor en Kia återförsäljare och fick en offert på en ny Kia Ceed . Dom sålde väl ut gamla modellen , för dom gick att köpa för ca 240000 kr , och offert med vinterhjul och något paket som innebar bättre strålkastare vill jag minnas gick lös på drygt 270000 kr . Åkte till Skövdes återförsäljare där dom hade gröna lagerbilar enligt Gummans smak . Den var väldigt aktuell för mig som pensionär bil , som troligen hade hållit resten av mitt liv . Ett valbart alternativ för oss som bor lantligt . Det var ett bra pris på en ny bil med lång räckvidd och bra garantier tyckte jag . Men eftersom Gumman känner sig trygg med manuellt växlad bil , som hon är van vid , så fick det bli en begagnad Opel . Hon får väl köra sin Volvo , och i nödfall kunna ta över körningen i min bil . Varje gång jag ser en grön Ceed Kombi på vägarna , tänker jag ändå att . Skit också jag skulle nog ha slagit till på en sån ändå .

SÅ vad har allt detta med EREV att göra?

Skall vi börja diskutera ICE bilar också nu med jättestora tankar på ett elbilsforum?

Tänk om bara Toyota kunde släppa Yaris och Aygo med 250Liters bensintank
Va bra räckvidd vi hade fått :innocent:

Och skall vi diskutera snabba laddstopp kan du inte dra in en stenåldersplattform Tesla M3 SR som ett dåligt exempel

Felaktig antagande av mig, då denna tidsförlust beskrevs som ganska omfattande i långa loppet. Är personligen av åsikt att en extra 20-30 minuter på en 500km färd inte är hela världen, om man nu bara gör denna färd en eller två gånger i veckan som mest. Ett sådant paus är nog bara rekommenderat. Men förstår, vi är alla olika och det blir lite cirkelargument nu.

Mercedes har fått till det riktigt bra här. Lite för bantad i basutgåvan och 250+ startar på närmare 600k men då får du en riktigt fin Mercedes för motorväg. Där är ju Mercedes ändå bäst i klass, motorvägskomforten. Tycker fortfarande Polestar 2 erbjuder lite mer för pengarna (inkl Pilot, Plus Climate packet för 600k) men det är ren smakfråga. Hade jag kört nästan bara på motorväg i omfattande mängd hade CLA250+ varit högt på listan.

Elbilen med längst räckvidd i samma priskategori som dyraste köpbar EREV med längst räckvidd på el . Dessutom laddar den väl ganska fort för att vara i nämnda priskategori . Fullt rimlig jämförelse.

Extremt bra val för den som kör endast 500 mil om året , framförallt ekonomiskt som är en stor del av parametrarna för många rationellt tänkande människor. 10000 mil på 20 år . Och inte så mycket sämre när det gäller koldioxidutsläpp heller verkar det som . Batteriet vid elbilsvalet med rimlig räckvidd som alternativ, har nog dött av ålderdom vid 20 års ålder och 10000 mil misstänker jag . Jämförelser gällande olika människors behov vid bilval är intressant tycker jag . På samma sätt som jag har skrivit en hel del om hur billigt och bra det kan vara att privatleasa en elbil till pendling och närtransporter. Så det tänker jag fortsätta att skriva om , vad du än tycker om det . Och jo jag vet att elbilen är bättre för närmiljön utan avgaser . Framförallt om man bor och färdas ofta i storstäder. Och i det fallet kan den som vill med fördel välja det då om denne någon har råd eller tycker att det är värt pengarna . Eller en Leap motor EREV i lite högre prisklass änYaris i det fallet man bor i storstaden , men extrem skillnad på förväntad livslängd och problemfritt ägande skulle jag tro . Då en Yaris är det mest problemfria valet man kan göra enligt många experter. Men då har man ju åtminstone bensinmotorn att tillgå när batteriet är kraftigt degraderat av ålderdom på äldre dagar . Och jo det finns massor av människor som använder sin bil mest till långfärder till släkt och vänner på fritid , men cyklar eller åker kollektivt i vardagen . Med få mil om året som till största del sker på långfärd . Och det finns naturligtvis också motsatsen , som har behov av bil till pendling och korta transporter . Och som väldigt sällan eller aldrig åker bil några längre sträckor. Dom kan välja på annat sätt om dom vill , kanske en billig elbil med litet batteri .

Den har jag missat som leasing alternativ . Med anledning av påminnelsen om förbisedd i annan tråd , byggde jag en sån nu med privatleasing som finansiering . Inklusive 2500 mil om året och tillval som elektriskt styrda stolar / gummimattor och stänkskydd fram och bak landade det på 6111 kr i månaden . Det var allt prisvärt för en bil med hyfsad räckvidd och dom milen per år . Kampanj på hyra av dubbdäck för 315 kr i månaden om man skulle vilja välja till det . Kanske skulle jag komma dom för mig önskade 35 milen utan ladd stopp , dom flesta månader på året ? . Finns den med valet fartbegränsare istället för farthållare dessutom ? , så skulle den kunna vara ett tänkbart alternativ för mig .