Inte ens första gången med elbilar. Bara jag som minns Team Edison?
Tycker mig känna igen Teslas sätt att marknadsföra nyheter?!
Spänningen är olidlig och nu borde det snart klarna. Har sett en del klipp från VD framträdande, men vågar inte lägga ut det då källorna är lite tvivelaktiga.
Vi vet dock att nån pickup blir det inte innan 2028, men vad bidde det då då?
Frasen “Vad bidde det då, en fingertuta” vill nog varken VD eller oss här på forumet se rubriker på ![]()
Nu såg jag att de lagt upp det på Ford sidan.
https://www.fromtheroad.ford.com/us/en/articles/2025/get-ready-for-our-next-model-t-moment
Min kommentar är gäsp typiskt amerikanskt!
Lycka till Ford, men de är ju inte unika och ensamma att optimera kostnader i sina produktionskedjor, men jag gillar deras tankar på parrallella konstruktionskedjor för att minska produktionstid. Ford har ju tagit det ett steg ytterligare i själva plattformsproduktionen för sin egen del och det är ju bra då det minskar ledtider. Men de får nog visa mera hur de ökar kvaliteten i processerna också innan mitt gäsp övergår i ett utropstecken. Verkligheten lär se ganska annorlunda ut 2028 då de skall börja skörda sina model T skapelser och övriga marknaden står ju inte still tills dess.
Mycket hype och stora ord för att annonsera en plattform. Man hade kunnat visa en siluett eller del av en baklykta eller något, men ingenting? Blev lite platt fall kändes det som, en bil hade gett rubriker.
“Vad bidde det då, en fingertuta?” , “nä det bidde ingenting” ![]()
Tesla igenkänning är ju stor och det märks ju även från Teslas chefsingenjör Wes Morrill
Jag kanske var för hård mot Ford!
För de på verkstadsgolvet i USA är det säkert en jättestor händelse och så nytt att börja tillverka flera elbilar på hemmaplan, att de faktiskt känner det som ett model T ögonblick och det nöjet vill man ju inte ta ifrån dom!
Att de sedan är senare med den omställningen på hemmaplan om man t ex jämför med flera Europeiska företag. Vi i Europa förknippar nog model T ögonblick på ett annat sätt än de på Fords verkstadsgolv.
Fords resa har ju många andra traditionella leverantörer redan startat i Tyskland och Frankrike bl a, där förenkling och effektivitet är viktiga delar i framtagandet av nya plattformar. Så det är bara att hålla tummarna att Ford lyckas med sin model T dröm inte minst för klimatets skull!
Den bilen skulle passa mig . I den får jag nog plats med marginal .
Ser ut som en full-size pickup, men den är ju AI-fejk. Trodde det var mer i Slate-storlek eller som en Ford Ranger (tror jag den heter, pickuper är ju extremt ointressanta om man inte är bonde eller bergsprängare).
Oerhört praktiskt fordon även för en privatperson enligt mig . Sätt på en kåpa och du har en rymlig ”typ” kombi . Ta av kåpan och du kan lasta skrymmande last , som cyklar kylskåp mm mm . Sätt på en Camper och du har en liten och trång men ändå nästan husbil . Är den rambyggd ? Så kan man i regel dra tungt dessutom . Hög markfrigång , man behöver inte oroa sig för att något ska slå i batteriet på ko-stigarna man ibland hamnar på . MEN som elbil får den ju en del begränsningar med räckvidd, som kanske inte passar alla . Jag gör en pudel , och hävdar nu att är batteriet bara producerat på ett miljövänligt sätt , så gör det kanske inte så mycket om den har ett stort batteri heller .
Ja det är en AI genererad pickup bild som sprids. Någon blev väl besviken på att de inte visade upp nåt i bilväg ![]()
Det kommer ju hela tiden nya uppgifter också från Ford, så man vet inte vad man ska tro!
Ja vi har olika preferenser och visst när barnen lämnat hemmet kan en pickis vara bra, särskilt med allt skit vi kör inne i bilen! Men generellt skulle jag hellre välja något som iD Buzz eller Citroen Berlingo med tanke på årstiderna i Sverige! Till återvinningen och för virkes och grus/jordtransport är ju en pickis outstanding!
Buzz har ett speciellt ställe i mitt hjärta. Äntligen en elbil med karaktär!!
I en retro-färg och retro-fälgar smälter man.
Målet enligt Ford är att femårskostnaden för ägande ska bli lägre än att köpa en tre år gammal Tesla Model Y
De kanske gör en Slate. Lägg märke till antennen på bilden, om det nu är en bild på tänkta skapelsen ![]()
Bra mål men de glömmer att ALLA andra gör likadant…
Kommer bli värsta slakten på bilföretag som halkar efter i utvecklingen
Säga vad man vill, men en väldigt optimistisk VD har verkligen Ford.
Önskar iallafall Ford lycka till i USA, även om jag inte tror det är elbilsräddaren och model T ögonblicket som Ford hoppas på. Bra iallafall att ni har en plan B tillsammans med några Europeiska tillverkare och kinesiska Geely på andra marknader!
Både Ford och GM har ju en hemmamarknad , där dom gör vinster på sina ICE bilar . Det säljs ju ca 16 miljoner bilar där årligen Och endast ca 5 % är elbilar av dessa ( 2026 ) . En pickup borde ju vara tänkt för deras hemmamarknad till stor del , så dom kan ju inte vara så beroende av så väldigt stora volymer på den bilen . Hoppas att den kommer till Europa , här kanske den kan sälja en del till hantverkare mm .