Från klassisk premium till elektriskt

Jag såg nyheten idag om att Range Rover Electric är på väg ut på marknaden. Priset blir strax under 2 miljoner. Jag tvivlar inte på att Range Rovers fossilbilar säkerligen var kanon, välbyggda och hade mycket bra motor/drivlina men frågan jag ställer mig när det kommer till premium(eller rent av högre premium) så som Range Rover, Porsche och BMW exempelvis är om de utan sin fossilmotor verkligen kan vara premium i en ny elektrisk värld? Dessutom i en värld där kineserna jagar dem med låga priser och bra teknik.

Så frågan är. Vem av de klassiska premiumtillverkarna tycker ni bäst har lyckats behålla sin premiumnivå efter att de gått över till elektriskt och vilka har faktiskt inte klarat det? Och finns det rent av något nytt icke-premium-märke som numera kan ses som premium i den elektriska tidsåldern?

När det kommer till EV är det väl egentligen bara Rolls Royce Specter som inte smetat ner bilen med plast veganläder ledlister i olika färger och annat som inte är äkta premium

Får man nämna hybrider (är ju elektriska) så dom tre jag kört som formligen skriker premium är Ferrari SF90 BMW i8 Porsche Cayenne e-hybrid som även är njutbara på vägen

Jag kan tycka BMW i7 känns väldigt premium men resten av bilarna känns det som man tagit genvägar för att skära kostnader Mercedes har även dom gått bort sig i plastträsket Gillade EX90 men jämföra med Range Rover som du nämner då räcker det inte

Om jag svarar ingen, tror jag många håller med.
Men ok, BMW i7 är närmast gammel-premium i material och känsla.

Sämst är väl MB, givet att de var bäst innan. Dvs störst tapp.
Tycker BMW klarat det minst dåligt.
MB är på uppgång igen med de nya modellerna.
Audi eTron 50 var skitbra, men sen tappade Audi allt. De nya är katastrof med plast mm i inredning.
OBS detta är de saker jag tittar på, som andra kanske inte bryr sig om…tex hårdplast och vassa plastkanter och spår efter pressverktyg o skarvar. Sämre kvalitet i skinn och tyger.

Tyvärr inte. Det jag sett från Stellantis är lika mediokert som alltid.
Renault gör det bra, men premium nope.

Volvo EX60 kanske? Sjuk uppryckning rent allmänt och har el-egenskaper som tyskarna.

Nu kokar det kanske ner till vad man menar med premium men om vi backar bandet 10-20 år så gissade jag att BMW, Mercedes, Audi, Porsche var bättre(mer premium) på alla punkter än Honda, Mazda, Renault och Saab.

Min oro är att om jag exempelvis köper en Porsche Macan Electric idag istället för en Renault Scenic så får jag inte samma stora premium-skillnad som om jag gjort samma byte för 10-20 år sedan med deras fossila motsvarigheter. Men Porsche tar fortfarande ut sina premium-priser och Renault sina icke-premium-priser. Har jag rätt? Om så, då finns det ju verkligen ingen mening att ens överväga att ge sig in i elbils-premium ännu utan man kan lugnt avvakta tills dess att någon tillverkare verkligen tillför premium eller funktioner som verkligen visar på högre värde

Mercedes Geländewagen Electric är väl gamla klassikern från 1980 i elektrisk skepnad:

Problemet med MB tycker jag är att de gått full pimp, plast och smaklöshet i inredningen.

3 gillningar

Är inte poängen med “premium” att andra ska veta att bilen är dyr? Det funkar väl lika bra idag som förut?

Om poängen med “premium” är till exempel interiöra materialval så är det väl det man fokuserar diskussionen på och specificierar vad det är man gillar och inte gillar. Om man då får en insikt att det är kina-bilar som ger mer för pengarna än något annat, så är väl det en intressant insikt om vad man egentligen tycker är viktigt.

Är det verkligen så att premium endast är en stämpel för att visa andra att man har råd? Jag har själv aldrig ägt någon bil som uppfattas som premium men min förhoppning, och utifrån vad jag läst, är att dyrare bilar faktiskt även ger en bättre upplevelse. Exempelvis Porsche med sin styrning eller BMW med sin körupplevelse eller Mercedes med sin komfort.

När jag startade tråden så var jag mest nyfiken på om någon tillverkare har visat framfötterna och seglat upp som ett starkare varumärke i samband med elektrifiering. Ett exempel som jag själv kommer att tänka på är Skoda som numera kanske gör bättre elbilar än både VW och Audi.

Absolut inte.

Premium är mycket mer.

Snygg design ute och inne, premiummaterial i säte och inredning, bra rostskydd, bra krocksäkerhet, tyst och komfortabel, kul att köra, lång räckvidd, snabb laddning, stark motor, bra körställning, bra ergonomi och infotainmentsystem inklusive bra stereo. Bra funktioner och reglage.

Tror du förstår.

Givetvis är detta dyrare än vanliga bilar.

Vad andra tycker är inte viktigt för mig, men kanske för andra.

Viktigast är ju att jag och min familj trivs och har enen skön upplevelse på korta och långa resor. Att kunna vända sig om och titta på bilen en extra gång till exempel, som man gör på sin hustru.

2 gillningar

Det behöver absolut inte vara “premium” för att man ska göra det bara för några timmar sedan gjorde jag en double take på en ny bärnstensfärgad Dacia Duster fan vilken snygg bil men knappast “premium”

Vända sig om efter att ha parkerat bilen gör man varje gång gör man det inte har man köpt fel bil

Efter att ha provat en del bilar nu så börjar jag luta åt att interiör, körglädje och komfort är områden där dyrare premium utmärker sig. Jag var i veckan och kollade på nya Xpeng L03. På pappret har den allt jag behöver, men det tog inte lång tid förrän jag kände att interiören och all LED gjorde den billig. Jag blev tvungen att hoppa in i G6 och P7+ (där fanns ingen G9) och bara det steget var klart mycket bättre. Fler material och det kändes inte så galonaktigt.

Bara att kommit in i min dagliga Zeekr X kändes så mycket bättre interiört och nu är min förhoppning att det är ännu bättre i en Audi Q4, BMW ix1 eller Mercedes GLA

Kan det förändrats en del mot klassiskt premium?

Jag tänker om 80-90 mil räckvidd & 15 minuters laddning samt ett grymt bra infotainmentsystem är det nya premium?

Vi är ju alla olika. Men de coolaste(låneord från mina barn) premiumbilarna är ju de som flyger under radarn. Tänk VW Phaeton.

1 gillning

Tanken är ju att om någon eller några tillverkare maxar ut de tekniska specifikationerna så som du beskriver så borde alla ge upp på de gamla premiummärkena. Men de som ligger längst fram med räckvidd, laddhastighet, bekväma stolar, stora skärmar(som kommer ner från taket) och kylskåp är ju de kinesiska tillverkarna och jag känner inte riktigt att någon av dem har lyckats nå premium-status i väst-Europa.

Slumpen?

Besökte Xpeng och Lynk&Co vid lunch idag då sonhustrun bytt jobb o väntan på tjänstebil fick en Lynk 01…och ja plastiga är Xpeng. Alla modeller i olika grad. Hemskt plastläder, dålig stereo digitalt processad ljud, buggig, noll trevnad.

Lynk klart bättre. Bra infinity stereo i 01! Fin fjärr

Exakt. En sann premiumbil har kvalitativa fördelar långt över standardbilen. Sen finns säkert märken där premiumstämpeln överstiger kvalitén men tycker det är få sådana bilmärken idag. Kanske Ferrari som har ibland lite pinsamma misplacerade paneler och klumpig infotainment som inte riktigt når till deras stämpel.

Det tråkiga är att en recension sällan är tillräckligt för att veta. Det gäller leva med bilen och känna av hur bilen förgyller eller förpestar vardagen - då vet man om det är premium eller inte. Bilmärken byggs upp av tidigare ägare som fattar uppskattning för bilen och höjer dess status.

Ang märken som blivit premium när de blev el tänker jag Hyundai. Ioniq 5 och 6 är väldigt högt ansedda bilar som är väl bortom deras vanliga bränslebilar.

Ja, småsaker man inte märker ens efter timmars provkörning.
tex dessa i EQS: rör man handen över passagerarsätet i mörker, sätter den på läslampan där…som sedan slocknar då man hämtat det man letade efter och tar bort handen.
Och att den sätter på kyla i stolarna om det är varmt i bilen (utöver AC) - då man närmar sig bilen. Vid kyla sätter den på värme i ratt/stol/kupe… omtänksamt.

Ioniq 5 var ett bra exempel. Jag tycker att den ursprungliga design är fruktansvärd och jag vill minnas att skärmarna hade stora sorgekanter. Men samtidigt så hyllas den av de flesta och då skall vi inte nämna hur det lät efter att man släppte N-versionen.

När jag nu besökte Hyundai så noterade jag att de hade släppt en N-line som faktiskt såg lite snygg ut och det verkade som att de i något läge hade bytt ut skärmarna mot något som kändes mer modernt. Så nu blev man allt lite sugen. Men vad är det egentligen som är så premium och bra med Hyundai Ioniq 5?

1 gillning

För mig är det blinknigen åt Guigiaro designen på 1973 Hyundai Pony Coupé och även i viss mån hans Mk1 Golf design Om det är premium vill jag inte påstå men en riktigt läcker bil som kommer inte som med många andra elbilar kännas gammla om 5-10 år

Ionic 5N känns det inte som man får uttala sig om utan ha upplevt den på riktigt Är nog världens bästa elbil för någon som kör bil aktivt och inte bara åker elbil och värd varje öre av 839 900 kr

Om vi först tar utseendet så föll jag för det direkt när jag såg bilen i verkligheten första gången. Tyckte den både var snygg i sig själv, lekfull och en blinkning till vissa gamla bilar. Jag vet med mig att när en design sticker ut och inte bara är vacker så brukar jag tröttna ganska snabbt på dem men så har det inte varit i detta fall. Har nu haft en i5 i snart två veckor och gillar utseendet skarpt.

Sedan vinner den premiumpoäng på 800V-laddnig och kanske på allmänt hyfsade materialval inne i kupén. Men idag skulle jag säga att utöver utseende och laddning är det väl att man snarare får mycket bil för pengarna och det är ju inte premium i min värld. Men en väldigt bra bil för pengarna.