Har beställt första elbil. (Toyota Bz4x Touring FWD)

Efter 5 år med kia laddhybrid så har jag beställt en elbil och det blev en Toyota Bz4x touring. Peter Esse lär vara stolt eftersom jag valde färgen grå :wink: . Provade Tesla My, Enyaq, Id4 men med Toyotas 0% ränta och min bil som inbyte (inga lån på den) så blir det bara 1956 kr månad med garanterat restvärde. Upplevde kvalitén bättre i Toyotas bil bättre än de andra bilarna också! Kan ju inte bli billigare ju! Ser fram emot att få den och det blir väl runt vecka 29…

Toyotas garantier, låga försäkring (350kr/ månad för mig, 32 år) och en rymlig och bekväm bil. Det lockade!

Vill tacka Herr Esse och Herr Gullin men även Herr Alrik Söderlind för bra reccensioner på youtube som gjorde att jag var väl förberedd inför köpet. Men även en bra podd som gör att jag känner mig trygg att byta till helel!

Finns de flera här som har BZ4X Touring eller som beställt? Även vanliga BZ4x också såklart! :slight_smile:

3 gillningar

Kul och grattis! Om du gillar bilen blir du förhoppningsvis nöjd :slight_smile:

Vad ligger det garanterade restvärdet på? Vore intressant att höra hur mycket bilen faktiskt kostar per månad, och inte bara vad din utgift är.

50% :slight_smile:

Så en månadskostnad på runt 8000kr i värdeminskning, får hoppas den är värd mer om tre år :slight_smile:

Jag har diskuterat det med andra ett par gånger men Toyota har verkligen tagit kliv upp mot Lexus-nivå, det har blivit riktigt fina bilar :slight_smile: Grattis till en bra bil, tror Toyota har lyckats riktigt bra här. När jag testkörde Touring så upplevde jag ju även FWD som snål, positivt :slight_smile:

1 gillning

Nej, men jag tittar allvarligt på lillbrorsan Toyota CHR+ och lillkusinen Subaru Uncharted. Jag stjäl helt fräckt tråden och dumpar in lite av min research så att det blir sökbart på svenska. En del av nedanstående lär vara relevant även för bz4x eftersom det är samma e-TNGA 2026-ansiktslyfta plattform. Tittar man på bz4x så kanske man även är intresserad av de andra modellerna.

Först och främst kan det vara bra att hålla koll på 12V-problemet. Och då menar jag inte problemet att 12V-batteriet inte laddas under drift, vilket Toyota bz4x och kusinen Subaru Solterras 2023-2025-modeller fått en “class action”-stämning mot sig för i USA. 2026 verkar däremot ha problem med att 12V-batteriet, i alla fall under vissa förutsättningar, laddas ur på bara några dagar. Posh-kusinen Lexus Rz har trådar på Reddit om detta, vilket även Subaru Uncharted har. Eventuellt förvärras det om man har appen aktiverad, men ingen tycks ha preciserat problemet än. Toyota/Lexus tycker i alla fall att man får skylla sig själv ifall man blir stående om man inte gör minst en 30-minutersresa per vecka. Och det verkar vara mer eller mindre standard att man laddar upp batteriet och skickar iväg kunden utan att bry sig om att felsöka vad som faktiskt orsakade stoppet.

bz4x heter från och med årsmodell 2026 bara bz i USA och Touring heter Woodland, tror jag. CHR+ heter CHR i USA, vilket gör det lagom förvirrande eftersom CHR fanns i USA som fossilbil och den finns kvar som fossilbil i Europa. Enklaste sättet att hitta information om batteriproblemen är därför via Lexus och Subaru som har i huvudsak samma modellnamn.

En grej som kommenteras mycket på de gamla årsmodellerna 2023-2025 (då bara bz4x/Solterra/Rz fanns) är att det fanns en laddningsgräns på något i stil med 3x batteriets kapacitet per 24 h, varefter laddhastigheten sjönk drastiskt. Det är antagligen höjt på 2026-modellerna eftersom Tesla-Björn inte lyckades slå i taket i sin 1000 km-test (av Rz om jag minns rätt). Men det verkar på vissa testare vara lite spännande implementerat, där laddkurvan inte påverkas speciellt mycket förrän man når en viss nivå av laddning, så man måste eventuellt testa rätt noga för att se problemet.

En annan sak som många recensenter klagar på, i alla fall vad gäller amerikanska Subaru, är att det inte finns någon ruttplanering med laddning, inte heller i 2026-modellerna. Det finns video på nätet där man visar att det inte kommer upp några laddstopp när man planerar en lång rutt. Jag tror att även @cgullin har klagat på detta i någon video om någon e-TNGA-bil. Men jag har suttit i både en svenskreggad Subaru Uncharted Limited (mittenmodellen) 2026 och en svenskreggad Toyota CHR+ Executive (toppmodellen) 2026 och där har jag fått laddstopp inlagda när jag planerat en rutt till Berlin. Kanske beror det på programvaruuppdateringar, kanske beror det på att man i något läge döljt funktionen bakom en kontoinloggning, eller så har jag inte fattat exakt vad recensenterna gnällt på. Däremot hittade jag inte hur man skulle ställa in med vilken laddning man skulle planera att komma fram till stoppen eller destinationen med, 20% var förinställt, så mjukvaran är knappast perfekt.

Det har varit småjävligt att förstå vilka modeller som har växelströmsuttaget (V2L) i bakluckan. Om man är intresserad av den funktionen ska man nog titta efter på den faktiska modell och utrustningsnivå som man tänkt köpa. Subaru Uncharted Limited (mittenmodellen) har inte 240V-uttag, medan Toyota CHR+ Active (minstingmodellen) hade det, i alla fall i de exemplar jag tittat på. Det hela kompliceras av att åtminstonde vissa “trims” av Subaru Uncharted i USA har 120V-uttag. Att jämföra utrustning mellan olika versioner av Uncharted och CHR+ är i allmänhet knepigt: Titta även på motordrivna säten, digital backspegel, säkerhetsfunktionerna, 22kW-AC-laddning och filbytesassistenten (och så klart pris, med rabatterna under Juni ligger de rätt lika på kontant-pris). Gissningsvis är det samma härke med att jämföra Solterra (e-Outback)/bz4x (Touring)/Rz och deras utrustningsnivåer. Garantier tycks vara rätt likvärdiga rätt över plattformen, men det är bäst att man kollar själv.

En annan funktion som inte är jättetydligt annonserad är parkeringsassistenten (och kör-ut-från-parkeringen-med-app), som finns i CHR+ Executive, men inte i CHR+ Active, och jag tror inte den finns alls i någon version av Subaru Uncharted. Gissningsvis handlar det mest om att skicka in rätt kommando i CAN-porten…

De uppkopplade tjänsterna är också en jävla djungel. Det spelar antagligen ingen roll om man bara tänker leasa 3 år, men det här är bilar med 10 års garanti. Jag har bara tittat på Subarus avtal för de uppkopplade tjänsterna. Där verkar det framgå att de första tre åren är gratis i Sverige/Europa, men vad det kommer kosta sedan står skrivet i stjärnorna. Ännu underligare är att det enligt avtalstexten verkar finnas en gräns på sju år för de uppkopplade tjänsterna. Det finns till och med ett exempel i avtalstexten med att man bara får fyra år om man köper en tre år begagnad bil. På en bil med 10 års garanti alltså.

Det är inte speciellt tydligt vad som är spärrat bakom de uppkopplade tjänsterna. Är till exempel kökörningsassistenten beroende av att vara uppkopplad? Mycket tyder på det, men jag vet inte. Jag förutsätter nästan att man kommer få betala för att förvärma bilen via app och att det inte kommer funka att koppla upp bilen via Wi-Fi för att göra detta över mestadels egen infrastruktur, men jag vet inte. Jag vill ta till protokollet att det suger att man ska behöva ens fundera på den typen av frågor.

Plingplongljudet inne i bilen när man lägger i backen (inte när man backar) är dummare än vad jag har ord för. Men det går att stänga av. Säljaren bekräftade dock att det måste göras med verkstadens mjukvara…

Ett mysterie jag inte lyckats reda ut är batterierna på små- och storasyskonen. Småsyskonen CHR+/Uncharted har enligt Toyotas pressreleaser och all produktdata något större batterikapacitet än storasyskonen bz4x/Solterra. Men enligt samma pressreleaser så är det samma tillverkare (joint venture mellan Toyota och Panasonic) och samma antal celler, så olika kapacitet verkar märkligt. Jag tror @cgullin har sagt i någon av sina videor att man vill sprida riskerna genom att ha olika tillverkare av batterierna, men det går inte ihop med pressreleaserna. Är det olika stora buffrar eller något? Jag tvivlar på det eftersom siffrorna verkar gälla bruttokapacitet. CATL-batterierna som orsakadde den slöa laddningen i 2023-2025-modellerna verkar i alla fall vara borta.

En sak man bör veta är att RAV4 är släppt med Toyotas nya mjukvaruplattform och att nuvarande e-TNGA-baserade modeller inte har hårdvaran för att kunna köra den nya mjukvaran. Inga superstora förbättringar (eller för all del försämringar) att se fram emot på mjukvarufronten alltså.

Kuriosa är att Subaru Uncharted verkar vara tillverkad i en Toyota-fabrik medan bz4x Touring/bz Woodland verkar vara tillverkad i en Subaru-fabrik.

Om @Esse hinner/orkar reda ut något av ovanstående i sin kommande CHR±recension så blir i alla fall jag glad. Är det den cementgråa färgen som är utan extra kostnad på CHR+ som är den snygga?

P.S. Räkna inte med att något ovan stämmer. Gör din egen research. Saker ändras över tid.

1 gillning

Detta är nu höjt till 5,4 snabbladdningar vilket gör det till ett icke-problem. Även om man bara kör 30 mil mellan laddningarna är vi alltså uppe i typ 150 mil eller mer innan man slår i taket.

Som du nämner så finns ju faktiskt planering av laddning så oklar på vad övriga recensenter menar. Däremot, det jag klagat på, är att bilen inte förvärmer batteriet även fast man har planerat med laddstopp, det krävs att man har laddstationen som slutdestination för att bilen ska starta automatisk förvärmning. Det finns möjlighet att starta manuell förvärmning vilket ju också blir ett krav om man har laddstationen som delmål.

Tyvärr ganska vanligt inte bara hos Subaru utan hos samtliga tillverkare som erbjuder appstöd.

Denna var intressant, slutar allt fungera efter 7 år? Ska kolla och höra av mig till Subaru :slight_smile:

2 gillningar

Ja hoppas de med :joy: men man vet aldrig med bilar. Det man vet är ju att man alltid förlorar pengar :joy:

Tack! Ja men en bra bil!:slight_smile:

Efter 3 år kostar de 59 kr månad för app. Står inget på Toyota att det är begränsad. Kia har 7 år gratis men många andra kostar efter 3 år

BZ4X touring eller Solterra Outback är två an de intressantaste bilarna just nu hands down.

Visst EX60 i all ära men det är inte där i det prissegmentet som brukar sin bil handlar.

Skulle jag köpa bil idag är en av de två det absolut troligaste. Leasing är en annan historia men det har en anledning.

Läggs till i sommarens ”prova bilar o dricka öl-lista”.

2 gillningar

Bara synd att det är stora svarta fält runt hjulhusen som jag tycker förstör hela bilen.
Väljer man en svart bil så blir det riktigt snyggt. Tyvärr går svarta bilar helt bort för min del, jag har ägt en och aldrig mer.
Men det tråkiga är att Toyota är inte ensamma om denna korkade lösning runt hjulhusen.

Håller med till 100%
Min svarta bil jag har nu är ett elände så aldrig mera en svart bil.
Ja vad gäller den svarta plasten runt hjulhusen så är det enligt mig både rysligt fult och de lär väl se än värre ut efter några år gissar jag. CHR+ är bra vad gäller skärmarna. Synd att man inte gjorde på samma sätt som i USA vad gäller BZ4X varianterna. Där har man partierna målade i samma färg som karossen i övrigt, vilket lyfter bilen estetiskt väldigt mycket.

Den enda färgen som jag sett som möjligen passar ihop med stora svarta partier runt hjulhusen är väl röda bilar. Rött och svart gifter sig bra ihop, men inte ens det tycker jag räddar designen på BZ4X, även om det blir bättre än många andra färger på bilarna.

1 gillning

Samma för mig, men svart lack hjälper inte

1 gillning

Grattis till ett klokt Elbils val . Snygg bil dessutom där den svarta plasten runt hjulhusen ger bilen karaktär . Ganska lik RAV4 , som var den mest sålda bilmodellen globalt 2025 med en miljon etthundra åttiosjutusen sålda bilar av en anledning .

Tja, trenden är ju gammal. Kom ju redan på Volvo V70 cross country 1999 sedan kom den på fler och fler, Audi Allroad, Mercedes m.m.

Är ju inte jättesnyggt men ganska praktiskt

1 gillning

Men han har ju gjort research han har provkört kollat Youtube och lyssnat på Influencers Han har gjort kalkyler på vad han kan få i inbyte och vad den kommer att kosta honom Han har kört andra bilar och jämfört och kommit fram till att en Toyota BZ4X Touring är den bästa bilen för familjen kvaliteten känns bättre än andra och man får väl gissa att han är rätt nöjd med utseendet på bilen och har tillslut gjort slag i saken och lagt sin beställning och sitter nu förväntansfull för att ta leverans av sin första elbil

Då behöver han inte få höra “hur fult det är med stora plastsjok blaffor runt hjulhusen” jag tycker det är såååå trist när någon delar med sig av sin nybilsglädje och det är inte första gången här på forumet som någon/några (ni vet vilka ni är) ska svärta ner det med trista kommentarer Det är väl OK att när en YouTuber eller Influencer lägger upp film med bilar som dom provkör att klanka ner på det man tycker ser eller är kass på bilen men snälla förstör inte nybilsglädjen för någon

Skärpning!

4 gillningar

Ja där har du en point, så egentligen borde jag som gärna väljer praktiska bilar före snygg design gilla det, men där väljer jag nog hellre Subaru Outback som jag tycker är mera praktisk :slight_smile:

Smaken är som baken, sen är detta faktiskt ett diskussionsforum.

Jo men på bekostnad av vad……