Hur kort livslängd är rimligt på en bil?

Gamla gubben tänker tillbaka . Vill minnas att bilarna från 60 talet som jag åkte i första åren på 80 talet , var helt sopslut 10-15 år gamla . En 1000 - 1500 kr bil som vinterbil när det blev för kallt på motorcykeln dög dom till . Längre och längre livslängd på följande årtionden, med peak car enligt mig på 00- 10 tal när det gäller livslängd kontra nybilspriserna . Hur kort livslängd är då acceptabelt på dagens Elbilar enligt mig ? . Om man fortsatt kan ha så låga driftskostnader som nu , skulle jag tycka att det kan räcka om dom håller 10 - 12 år utan större reparationskostnader. Mycket längre än så kan tror jag inte att vi ska räkna med . Det mesta i bilarna återvinns ju i dag , så för miljöns skull funkar det väl med den livslängden också. Det skulle vara intressant att läsa hur ni andra tänker om detta , hur länge förväntar ni er att Elbilarna ska köras med rimliga kostnader ? .

Tycker man har rätt att förvänta sig 15 år / 30000 mil. Även mjukvaruuppdateringar under den tiden, om det behövs för att allt ska fungera.