Hur långt kan vi pressa elbilars effektivitet?

Som titeln lyder: Hur långt kan vi egentligen optimera elbilars effektivitet?

Alla vill ju ha en så lång räckvidd som möjligt i sin elbil, och de flesta verkar vara överens om att det är bättre att ha en effektiv bil med ett mindre batteri än en normaltörstig bil med ett desto större batteri för att uppnå det.

När man pratar om effektivitet i förbränningsbilar finns det mycket energi som med dagens teknik går till spillo i form av värmeförluster. De bästa dieselmotorerna har runt 50% termisk effektivitet, och bensinmotorer ligger mycket lägre än så. Det finns alltså i en förbränningsbil mycket utrymme att minska förbrukningen genom att öka motorns termiska effektivitet.

Men för elbilar är det annorlunda. Enligt MotorTrend så är elbilars termiska effektivitet runt 90% när man räknar med regenereringen som finns i elbilar. Alltså är elmotorer redan idag relativt nära sin tekniska gräns när det kommer till termisk effektivitet.

Slutsatsen jag vill dra är att det för elmotorer procentuellt finns mycket mindre spillenergi som istället skulle kunnat användas för att driva bilen framåt än i förbränningsbilar.

Det finns såklart andra sätt att sänka förbrukningen i elbilar förutom att öka motorernas termiska effektivitet. Man måste då helt enkelt minska mängden energi som krävs för att driva bilen framåt. Detta kan åstadkommas med till exempel mer lättrullande däck, bättre aerodynamik, effektivare värmepumpar etc.

Min fundering är slutligen hur mycket det går att optimera motorerna tills vi når en teknisk gräns där de inte längre kan bli effektivare.

Är det möjligt att få en WLTP-förbrukning i en bil som är storleksmässigt likt Skoda Enyaq på runt 10 kWh/100km? Är det bättre att satsa på energitätare och miljövänligare batterier? Eller något helt annat? Eller tycker ni jag tänker snett på något sätt?

1 gillning

Bra frågor som vi nog är många som ställer oss.

Jag tror personligen vi börjar närma oss en gräns där just räckvidden kanske inte är det mest kritiska. Man har ju idag batteriteknik som klarar 100 mil WLTP och kommer man 50-75 mil i faktisk räckvidd med blandad körning så hamnar man väl ungefär i sträcka där man i många fossila bilar tar sig på en tank. Personligen klarar jag mig med betydligt mindre krav än så, men det är en annan fråga.
Så jag tror utmaningarna är precis som du nämner att skapa bättre aerodynamik i bilarna och skapa energitätare batterier för att ytterligare minska energiförlusten i bilarna.
Sedan är jag inte längre säker på om det är solidstate batterier som nu är det heta som kommer att bli den teknik som kommer att vinna batterikampen för massan av elbilar framöver. Just nu ökar LFP mest och kanske blir det den teknik som kommer ge tillräckligt men kanske inte minst kWh/100km.
Så din sista fråga om vi kan få bilar i storleksordningen som Skoda Enyaq på runt 10kWh/100km kanske blir möjligt även om det nog är ett ganska tufft mål att uppnå.

Jag såg nyss en kanske inte helt vetenskaplig video där man kört en Kia EV3 100 mil blandad körning och landade på ca 6km/kWh vilket ju är en ganska bra siffra med tekniken som finns idag för en tänkt bil till massan och med ett relativt hyfsat pris. En bit kvar, men helt omöjligt är det nog inte. Frågan är väl vad man är villig att betala för det som krävs att uppnå målet.

1 gillning

Vill ifrågasätta den premissen lite :slight_smile:

De som vill ha så lång räckvidd som möjligt i en elbil är ängsliga förstagångsköpare som inte upplevt hur lite räckvidd man faktiskt använder i vardagen, de som inte kan ladda dagligen hemma, och de som regelbundet åker på väldigt långa resor, och aldrig tar en paus.

Jag har en bil med 60 kWh batteri, och jag använder sällan mer än 15% av batteriets kapacitet på en dag. Samtidigt är kapaciteten tillräckligt för att möjliggöra långa resor utan att man behöver stanna onödigt länge eller ofta på vägen. Jag känner inte att min nästa elbil behöver längre räckvidd, om något skulle jag acceptera något kortare, om den gick att ladda snabbare!

Många elbilar som säljs idag har onödigt stora batterier, för att tillgodose det upplevda behovet i kundkretsen. Attityderna om detta tror jag kommer förändras med tiden, dock, och bilar med mellanstora batterier kommer bli mer lättsålda, och jag hoppas att vi inte fastnar i den här trenden med allt omotiverat större batterier.

Mindre batterier innebär i sin tur en mindre vikt, med ökad effektivitet som resultat.

Med en verklig räckvidd på ca 60 mil på en stor bil(familjebilen) och att kunna ladda 10-90% på runt 15 min så tror jag att räckvidd som fråga kommer ha spelat ut sin roll. Och jag tror vi når dit med den teknikutveckling som för närvarande sker.

Tror att vi som konsumenter skall se till att vi inte hamnar i någon sorts spec bump utveckling som man numera ser för mobiltelefoner. Då kommer det bli olidligt tråkigt.

Egentligen är jag för vad Nio håller på med och det bästa vore om vi kunde byta batterier utifrån vilken resa man planerar att göra. Små batterier för pendling till jobbet och sedan ett större när man skall ut på långresa. Tyvärr visar historien att det bästa och mest logiskt alternativet inte är det som vinner i längden så jag tror Nio och batteribyte blir svårt om nu inte Elon och Tesla beslutar sig för att hoppa på det.