Hur vanligt är det att man överköper räckvidd och laddhastighet ? . Eller under köper för den delen

Kom att tänka på detta när jag tänkte efter och insåg att jag inte har DC laddat min 42 mil WLTP bil sedan Oktober. Jag hade gärna haft 80 mil WLTP och en laddhastighet på 400 KW ändå , men det hade ju kostat mer också då . Men man hör ju talas om dom som är besvikna på att deras bilar har för kort verklig räckvidd också, och laddar för långsamt . Val av Elbil kräver kanske lite mer eftertanke på vilka verkliga behov och vanor man har .

De allra flesta skulle jag vilja säga.

Svarade du på frågan om överköp eller underköp?

När det kommer till räckvidd så är jag för närvarande lite kluven. Jag äger en Zeekr X Long Range som enligt WLTP har 440 km i räckvidd. Men jag använder bilen mest för jobbpendling vilket t/r för mig är 64 km. Men merparten av den biten är motorvägg, men under pendlingstid kör man knappast konstant i 110 km/h. Bilen ger mig möjlighet att byta till dynamisk räckvidd istället för standard. Min tolkning är att detta då ger räckvidd baserad på verkligen körning. För mig innebär det att om jag laddar till 100% så blir det maximala räckvidd vid temp 5+ till -5 ca 330 km. Om jag sedan skall vara lite snäll mot batteriet och endast laddar till 80% (laddar typ alltid hemma) så blir räckvidden 264 km. Med tanke på min pendlingssträcka på 64 km och att jag ibland oplanerat får köra några ärenden eller omvägar pga olyckor på E6:an så lämnar jag ogärna hemmet på morgonen med under 100 km. Det innebär i praktiken att den nyttjade riktiga räckvidden som jag använder blir ca 164 km. Inte direkt några 440 km. Skall kanske tillägga också att vi även äger en plug-in hybrid som är den primära bilen som vi laddar varje natt så det är inte så att jag kan ladda elbilen varje natt där hemma. Den laddas då endast när jag når runt 100 km kvar i räckvidd.

Så jag landar i att jag snarare underköpt räckvidd för min användning.

Gällande laddhastighet på DC så har jag ytterst lite erfarenhet men när jag (för att prova) åkte och laddade på Circle K igår så låg min bil på 80-90 kw och på slutet 40 och det tog ca 30 min att ladda 30-80% och det hade varit trevligt med 20-25 min men snabbare än så så tror jag att man börjar jaga tider som matchar den traditionella tankningen och jag är inte säker på att vi behöver hamna där med DC-laddning. Så jag landar i att jag säkert inte behöver laddhastighet på 400 kw men frågan är om jag likt med min räckvidd i vardagen ändå aldrig kommer komma upp i närheten av dessa hastigheter även om bilen specar det?

1 gillning

Överköp! Till vardags är det väldigt få som behöver mer än 20 mil verklig räckvidd.

De allra flesta skulle klara sig med 10-15.

1 gillning

Skulle tro överköp men av debatten i media kan man tro att alla behöver +80 mil i räckvidd mellan stoppen, vet inte hur de är skapade. Sedan är snabb laddning och förvärmning något jag smärtsamt saknar, 25 kW vid minus 7 grader känns sådär! Brukar resonera som tidigare skribent att 20 mil oftast räcker (=70% laddning 10-80% enligt ev database, inte WLTP). Jag köper bil efter min användning till 95% av körsträckan, och får anstränga mig lite övriga 5% (fjällen, långresa i Europa och så). Min fru brukar säga, se det som en utmaning :grinning_face_with_smiling_eyes:.

2 gillningar

Elbilar är bara i starten av sin utveckling fortfarande

Vi är inte på generation 3-4-5 som många verkar lyfta hela tiden utan vi harvar fortfarande med bilar som alla har ganska stora ”begränsningar”, begränsningar som kommer lösas via teknikskiften inga bilar sett idag.

Så till frågan…

Bilar skall ha så stora batterier de absolut kan få plats med, och ladda så snabbt det bara går i alla lägen…allt annat är en vision att ingen ändå behöver lång räckvidd och snabb laddning bara för att några inte använder det
Se det istället som att bilar som har stora batterier och lång räckvidd inte tvunget behöver laddas dagligen och matchar därmed även för de som inte kan ladda hemma

E-Gmp från Kia Hyundai flyttade spelplanen med 800v och hyfsat snabb laddning vid lansering, idag har Volvo, Merca och BMW flyttat den ytterligare en bit där både Volvo och BMW förstått vikten av stora batterier.

Energitätare, lättare och billigare batterier kommer radera ut frågan på räckvidd och kapacitet men det kommer ta ett antal år till tyvärr innan vi ser Elbil 2.0. :man_shrugging:

och vi kommer i framtiden lyfta diskussioner om ”kommer ni ihåg när man var tvungen att stanna och ladda typ stup i kvarten på långresor” :innocent:

1 gillning

Man kanske ska katagorisera fordonen också och inte dra alla fordon över en kam med vilka batterier och räckvidder som är det optimala?

En 95% stadsbil som man ibland kör långre sträckor ställer ju helt andra krav än t ex en tung 7-sitsig hög SUV eller för den delen lastbilar, bussar eller min drömbil en husbil helt driven på el :slight_smile:

Jag har ingen möjlighet till laddning vare sig på jobbet eller hemma, så gärna en räckvidd på 80 mil (WLTP) för min del, vilket blir ca 40 mil (10 - 80 %) i verkligheten. Då klarar jag mig med att ladda en gång i veckan på någon snabbladdare, vilket jag kan acceptera.

1 gillning

Är inte det en prisfråga ? . För så billigt är det väl ändå inte med stora batterier , men vi kan ju hoppas att det blir som du skriver . För livslängd behövs det väl inte ? , snitt på 25 mil per laddcykel ger 50000 mil på 2000 laddcykler . Då är nog bilen skrot ändå.

På elbilar idag måste vi överköpa kapacitet för att batterierna är för dåliga som finns idag i vanliga bilar för att motsvara flexibilitet i vardagen som kunder förväntar sig. Förväntningarna är satta av fossil flytande teknik där du kan återfylla energin inom 5min. Grundprincip är att ett fordon skall underlätta i vardagen, om för stor kompromiss sker av flexibilitet i vardagen kommer stämpeln “elbilar är skit”. När ett batteri utan ifs/buts kan återladda på 5min året runt kan det bli aktuellt att köpa ett fordon som lirar med daglig användning. Bonusen blir då långsam laddning hemma för en billig peng.

På PHEV har vi en kapacitet på batteri som rimmar med daglig användning men det fungerar bara eftersom kunden lutar sig mot ICE-motorn. Med dagens/gårdagens teknik på batterier som cyklas så ofta och utsätts dagligen för höga C-tal i användningen har man ett mörkt moln framför sig av underhåll för att hålla den här typ av drivlina i gott skick.

3 gillningar

Jag trodde det var så att när jag använder 40 - 55 % av kapaciteten på batteriet dagligen . 80 - 25-30 % på vintern och 70 -35-40 % på sommaren . Att det då räknas som en halv laddcykel . Men det kanske inte stämmer då ? .

Är väl hybriddrivlinor han menar tror jag.. elbilarnas rätt snälla mot batterierna i jämförelse.

1 gillning

Yes jag menar hybridbilar (PHEV, HEV) som cyklas ofta.

1 gillning

På den Seat Leon laddhybrid jag hade tidigare , stod det i instruktionsboken att det mest energieffektiva sättet att framföra bilen var att köra på hybridläget har jag för mig att det hette . Det innebar för min del att jag startade och körde genom byn på eldrift . Växlade därefter över till hybridläget i ca 50-60 kmh då det blev låga varv på motorn en stund med omtanke om den . Körde därefter på hybridläget ca 5 mil då bilen växlade läge själv på ett effektivt sätt , tills jag kom fram till bebyggelsen i utkanten av större staden då jag växlade över till eldrift igen . Då brukade jag ha ca 50 % kvar på batteriet . Samma på vägen hem gav en förbrukning på 0,3 liter milen på sommaren och ca 0,4 på vintern. Den hade tillgänglig kapacitet på ca 10 KWT . Dubbelt så stort batteri med större buffert kanske behövs för lång hållbarhet då ? . Lite snällare mot miljön än en modern dieselbil kanske , men inte billigare för 10 - 12 förbrukade KWT kostar ju lite det också .

Jag hoppas du har fel. Dagens elbilar och framförallt de som släpps nu(EX60 och ix3) kan enkelt ersätta många av de fossildrivna(inkl hybrider) som ägs och nyttjas idag. Jag hade gärna sett att den tekniska utvecklingen när det kommer till räckvidd och laddning landar här på 800 km WLTP och 3-400 kw i laddning. Är rent av sunt om stoppen på macken blir lite längre och att vi tvingar in lite mer pauser/vila på våra vägar under långkörningar. Där vi däremot ligger kvar på version 1 är priset. Lägg allt krut på att göra elbilarna billigare och se till att det finns bra erbjudande för de som inte skaffat elbil ännu på privatmarknaden så de slipper sitta med gamla begagnade bilar som gör att deras första upplevelse med elbil blir dålig. 700-800 tkr för en EX60 är tyvärr på tok för dyrt för att övertyga privatköpare.

1 gillning

Så är det.

Vi ”väntar” väl ändå på elbil 3.0? Elbil 1.0 måste ju varit de där sakerna mellan 1880 och fram till Litiumbatterierna som körde klena borstmotorer och blybatterier.

Tänk ändå att 1907 kom man 6-8 mil och nu 2025 kommer man 40.

Detta har varit argumentet under många år nu, från de som propagerar för elbil, men trots det diskuteras det räckvidd hela tiden.
Har vi samma debatt om räckvidd i fossilbilar?

Varför tror du att tillverkarna satsar så mycket på lång räckvidd elbilar men inte hos fossilbilar?
Tror du skälet är att de inser vad konsumenterna tycker är viktigt, eller något annat?

Till slut, vad det dagliga behovet är brukar inte vara det en köpare väljer vara efter, utan efter begränsningarna och hur stora kompromisser köpet innebär.
Då kan en enda sälenresa per år räcka där man inte vill riskera en arg familj pga att planeringen styrs av laddning.
Logik o känslor är olika saker.

Jag körde tex 70mil igår i motorvägshastighet, med tider att passa. Tog därför disel-Mercan som lätt fixar 120mil i det tempot trots vinter.
Att behoven är olika har ofta skapat gliringar, senast på detta forum för några dagar sedan.

Jag har fått höra i alla år att “skaffa en elbil innan du yttrar dig, du kommer se att det går jättebra med elbil”
Nu har vi elbil, det är exakt som jag trodde.
Dvs skitbra med elbil vardagar, kass på helgerna då jag ofta kör långt.

2 gillningar

Jag förstår varför tillverkarna satsar på lång räckvidd, det säljer.

Men som med allt annat linjerar ofta inte faktiska behov med vad man tror.

Det är klart att vissa behöver en lång räckvidd, det är liksom inget snack om saken, men den genomsnittliga villaägaren i förorten eller på landet som kan montera en laddbox och pendlar 3-15 mil om dagen behöver inte släpa runt på batteri för 50-60-70 mil.

Däremot den som bor i lägenhet, det är en annan sak.

2 gillningar