Vad tycker ni jag är team Hyundai men egentligen inte någon SUV person
Är sjukt partisk…
Men den är riktigt snygg även om den ser mer ut som en Volvo än nya Volvos.
Det som direkt sticker ut som jag gillar är det större batteriet, välvda skärmen och den något större frunken.
Just batteriet tyder på att de ökat modellerna tack vare den långa hjulbasen och 110kWh lutar åt 42st istället för 38.
Vilket i sin tur bör höja nominella spänningen från 552v till 610v.
Och då även laddningens peak upp mot 240kW och samma 10-80% som EV9ans 99kWh batteri.
Och på köpet får man lite mer räckvidd.
EV9an är ”kaxigare” och i mina ögon snyggare design som helhet och då speciellt över hjulhusen.
Men två riktiga bjässar som kommer sälja som smör.
Jag det skulle vara en 501 hästars KIA EV9 GT då…
Men det är ju också en SUV
Det är otroligt va fort våra elbilar åldras EV9 ett år på marknaden och nu släpper dom en billigare bakhjulsdriven och en 500hästars GT så den som köpte en 2024 är nu akterseglad kanske lite överdrivet men utveckligen går verkligen i warp speed
Jag var idag på ett dealer event inför introduktion av ID.BUZZ LWB och GTX (dom ville ha min Flower Power BUZZ i entren) jag fick höra en hel del om LWB och GTX som båda fanns på plats och även köra Inredningen i LWB är ordentligt uppdaterad sen min 2024 jag är inte så förtjust i tvåfärgad pastell stolar men mittraden som bara är på LWB är bra mycket bättre och tredje raden är money att köra är den inte mycket skillnad än min SWB GTX däremot vilket jävla monster och enligt något jag inte skulle höra kommer den någon gång i slutet på 2025 KANSKE få det adaptiva chassit som i ID.7 då blir det en racer men alla säljare på plats var ganska eniga om att den kommer bli en promille av försäljningen då den kommer att landa runt 800.000+ VW är väldigt nöjda med mottagandet av LWB (SWB kommer inte säljas där ännu) i USA motorpresen har höjt den till skyarna men VW är oroliga för Trumps Tariffer som kan ta kål på försäljningen då den redan hamnar runt $70.000 därborta Jag försökte få ett svar om Westfalia kopplingen men ingen ville säga något
Åkte hem i min ID.BUZZ och kände mig rätt nöjd men vad kommer 2026 2027?
Fast de två modellerna är ju samma bil nästan till exakt varenda isch bult.
Visst har GT lite fler hästkrafter och kanske annan inredning medan annars är det samma bil.
Och RWD är en bantad billigare version precis som AWD och AWD plus var.
Väntade länge med att beställa EV9an då jag ville se leveransdatum på GTX buzzen.
Men såhär i efterhand är jag nöjd att jag valde en bil då buzzen är just en buss.
Helt annan sittställning och i mina ögon helt utan känsla av att åka bil.
Men även om jag hade behövt det extra utrymmet så för mig är definitiv en EV9 ett mer vettigt val och ja juste det… en personbil.
Njaae det skiljer nog lite mer bromsar fjädring hjulupphängning motorer mm men visst i grund och botten samma bil
Vilket är helt normalt.
Vanliga Audi A6 blir inte utdaterad bara för att Audi släpper en ny S eller RS, samma med BMW m.fl.
Olika vagnar av ”exakt” samma bil.
Utdaterade blir de om 2026:an kommer med 110kWh batteripack och 20% lägre förbrukning.
Notera att dessa EV9:or funnits hela tiden men man valde att inte ta in dem på svenska marknaden i början.
Stämmer det verkligen
Som jag läser det är 500+ hästars GT versionen en 2026 årsmodell med en hel del förstärkningar/förbättringar som bromsar fjädring hjulupphängningar motorer och en del inredning
Men den har altså funnits på andra marknader redan?
Men är det inte rätt unikt för elbilar också att dom presenteras 2 år innan dom kommer sen så fort nån frågas vad dom ska köpa rekommenderar alla en bil som inte ens är släpp och konspirerar över hur bra den kommer vara, istället för att rekommendera nåt man faktiskt kan köpa i första hand.
Ja du menar GT – trodde du menade den för svensk del nya bakhjulsdriva.
GT-varianten är något helt annat och det finns nog max 5 köpare på den i det här landet.
Just precis och som du kommenterade mig en gång “så blir det om man bara läser rubrikerna” visst jag nämnde också den bakhjulsdrivna som vi vet finns på andra marknader men EV9 GT är en helt annan bil som ser likadan ut nästan
Det var absolut ingen rekommendation mer ett konstaterande att Hyundai Ionic 9 och KIA EV9 GT har premiärvisats och vem skulle rekommendera en bil som man inte själv kört och bildat sig en IRL uppfattning om
Jag kan också hålla med om hypen runt elbilar är skruvad YouTubers och influencers börjar skriva och posta bilder (vilket jag också gjorde nu) och prata upp bilar som är 2-5 år borta som ingen vet vad eller hur om
Jag har också fallit i fällan min ÅF har en beställning på en vit ID.2 GTI om den är så bra som lovats Inte första gången jag fallit för hypen jag la en deposti på Tesla Model 3 vid visningen och tog leverans bland dom tidigaste i Sverige men det gick ju som det gick Jag har även en deposit på en Cybertruck vill någon köpa reservationen hör av er…
Rent krasst är det väl så att just elbilarna har varit nya modeller medan ICE-bilqrna har varit facelifts, vi har ju inte alls sett lika mångs helt nya modeller av ICE-bilar. Många tillverkare vill också visa att dom minsann är med på elbilståget och ”snart” kommer ha produkter färdiga!
Att många har rekommenderat nya bilar har nog mycket att göra med att det inte funnits alternativ. Det är ju först nu 2024 som jag känner att det finns bilar i flera segment som passar olika människor som finns tillgängliga idag
Beror helt på priset tror jag.
Inredningen på den är så sjukt mycket snyggare och jag tror de kan sälja ganska bra ändå.
EV6 GT har väl sålts i ca 300 exemplar och tror marknaden för EV9 GT kan vara ännu större.
Men som sagt, kommer handla om priset i slutändan.
Hamnar den under miljonen vilket inte är omöjligt så kommer krossa motståndarna i klassen.
Då har du inte varit inne på Porsche BMW Volkswagen Audi forum där snackas det minst lika mycket om nyheter och bilar som är ett par år borta
Här är vi bara intresserade av EV och därför diskuteras EV primärt
Knappast under miljonen men strax över i BMW iX M60 territoriet kan bli en poppis förmånsbil det är ju KIA bra på…
Nej jag har väl inte det… vilka nya modeller har kommit på senare tid från dessa märken som man pratat om i flera år?
BMW M-bilar Audi R och RS-bilar Porsche 911 i alla varianter T RS ST GT3 GT2 och att man “kommer” att bygga nya EV Machan med ICE drivlina eftersom EV versionen fick ett minst sagt svalt mottagande en ICE version av Taycan diskuteras högt och lågt Porsche släppte bilder på en Hybrid 911 som låg ett par år bort som sedan dementerades efter att Porsche purister med Jerry Seinfeld I spetsen blev vansinniga sen ska vi inte snacka om vad som händer med Boxster/Cayman plattformen som skulle gå EV nu i närtid men blir det så eller får nuvarande ICE leva vidare Sen ska vi inte tala om hur luften gick ur full size EV pickuper och nu spekuleras det om att RAM bygger EREV och dom andra förfinar sina diesel och bensinmotorer och mer eller mindre överlåter EV marknaden åt Rivian och Scout sålänge Bentley släpper W12 motorn och går V8 dubbel turbo hybrid i Turbo R har ryktats om i flera år som pressen nu höjer till skyarna Flera år innan Golf 8 kom till marknad spekulerades det på bla Vortex om hur den skulle lyfta Golf ännu ett snäpp det visades spionbilder designstudier AI genererade bilder och när den väl släpptes gick det en suck genom Golf community den är för lik ID bilarna den är för tung den har inget Golf heritage och ganska snart kom det en Golf 8.2 från VW men Golfisti var fortfarande inte nöjda GTI R R32 ClubSport släpptes men fortfarande många besvikna OG kunder och idag säger hard core Golf världen att Golf 7 är den sista riktiga Golfen Jag kan fortsätta…
Så nog finns det nytt och spekulationer i ICE världen inte bara face-lifts
VW Golf går fortfarande beställa med manuell växellåda . Dock inte GTI tyvärr . Synd att det inte behövs växellåda på elbilar . Köra bil eller åka bil ? . När jag beställde Cupran , så valde jag till elstolar och mer påkostade inrednings material . Ja och så vill du väl ha teknik paketet sa försäljaren . Nä absolut inte sa jag , med en väldigt förvånad försäljare framför mig . Färden blir bekvämare med stor framförhållning och frirullning när det saktar in framför enligt mig . När man närmar sig bilen framför , så renegerar bilen mjukt och bekvämt ändå när man släppt gasen . Och jag styr helst bilen själv också, men blir gärna räddad om jag tuppar av . Så det räcker bra som den är original.