Det blir väldigt tydligt att han lämnat journalistiken bakom sig. Han pratar om försvarsmakten och polisen, som är undantagna från den regeln. Det vet han såklart men det blir inte samma effekt om man skulle använda Försäkringskassan som exempel istället.
Den dagen vi inte har el i våra vägguttag så funkar förmodligen inte bensinpumpen heller.
Argumentet att elen inte skulle räcka till är så bensinuppror 2.0 att man baxnar.
Simpel matematik och en 8åring kan räkna ut att även om alla bilar i sverige skulle bytas ut på en natt så skulle det bara motsvara 7-8% av vår totala produktion och vi exporterar dubbelt av vad som skulle behövas för att hålla en 100% elbilsflotta rullande.
Och som @cgullin skriver så är ju polis och räddningstjänst undantagna.
Sen ser jag ytterst lite problem att tex en utredare använder en elbil när han/hon skall på ärenden under arbetspasset.
Tyvärr böjd att hålla med dig, detta klipp känndes inte alls journalistiskt faktagrundad. Tex att Perstad antyder att alla begagnad elbilar hos handlare är för att ägaren gått tillbaka till ICE… Inte så att en del av dem bytt till ny elbil…
Som sidnotis så.såg jag häromdagen målade (el)polisbilar i England. Har ju också varit en del nyheter om polisdistrikt i USA som skaffar elbilar som målade polisbilar.
Osäker på vad du menar med bästa kommentaren? Jag tror inte den som skrivet kommentaren förstår grundläggande ellära och ens skillnaden på effekt och kapacitet
Om hens tes stämde skulle alla lastbilar köra med fullgas konstant dygnet runt och vara direktuppkopplade mot elnätet med en kabel som är tjockare än ett avloppsör.
Jag har ett flertal Poliser i bekantskapskretsen både i tjänst och pensionerade Jag har haft en Malmö Polis som hyrt vårat uthyrningshus några dagar och över middag igår pratade vi om detta
I princip alla kan tänka sig att i en snar framtid och om priserna kommer ner (Poliser är inga höginkomsttagare och har inte förmånsbilar) tänka sig en EV eller Laddhybrid som privat fordon men som Polisbilar är dom alla ett stort NEJ dom säger att det är alldeles för tidigt och som det är nu är det för mycket som är okänt dom nämner vikten och all elektronisk utrustning som ska in och fungera med ett otal system i bilarna och jag själv kan också ha viss tveksamhet om vi är mogna för EV Snutbilar
Som första Police Department i USA tog Pasadena PD steget och bytte ut alla sina (i princip oförstörbara) Ford Crown Victoria mot Tesla Model 3 & Y dom vart tvugna att vända sig till Tesla tuner Unplugged Performance för att få all elektronik att fungera och förstärka vissa ömma punkter såsom fjädringskomponenter och bromsar men tyvärr har väl inte övergången gått så smidigt som väntat så det var tur att dom behöll sina Ford Explorer ICE
Märklig inställning, elbilar borde om något vara bättre på att driva mycket elektronik än en bensindito. Dessutom har elbilarna fördelen att de inte behöver stå på tomgång långa tider för att vara startklara i ett ögonblick, minns inte var jag läste det, men det var ett problem med vissa BMW-motorer, de rasade när de stått på tomgång i flera timmar, och sedan plötsligt skulle varvas upp på max…
ICE-teknik i all ära, men EV-teknik har många fördelar också, att stirra sig blind bara på nackdelarna utan att ta tillvara fördelarna är inte hur man utvecklar en verksamhet.
Det är ju oftast inte samma bilar som går på patrull som som som kör trafikpolisen. En polismålad id4 skulle ju absolut ha fler fördelar än nackdelar som patrullbil i stan och fånga fylle buset.
Inte så enkelt som det låter Vi hade våran ID.BUZZ försedd med en passagerarstol som fäller ut och ner (handikapp anpassning) Bilanpassning gjorde ett bra jobb men det var den första ID.BUZZ dom gjorde och sprang på många hinder att hoppa över dom hade mycket kontakt med Volkswagen Tech innan dom fick alla givare till airbag och annat att fungera inte bara att dra en sladd till 12volts batteriet Det är mer som ska fungera än man tror Ett Oh Shit ögonblick var att under installationen så vägrade bilen att starta ett tag men det löstes av Volkswagen och det var bara en stol installation som tog 2 veckor tänk då när all Polisiär utrustning ska in…
Ja, det jag menar är att det finns goda förutsättningar att köra utrustning som från början är avsedd att köra på nätspänning (230V) i bilar med V2L, som t.ex. ID.Buzz har om jag förstått det rätt?
12V-systemet kan jag tänka mig inte är dimensionerat för detta, och jag kan tänkam mig man kan behöva lyfta in en biffigare 12V-laddare och 12V-batteri om man ska köra utrustning som är anpassat att köra på 12V.
Inte direkt så enkelt även om ID.BUZZ har ett 230 uttag under passagerarstolen (som på våran behövde flyttas inte direkt en klipp & klistra) så är det inte bara att koppla in en dosa och ladda på med 230 volts utrustning en hel del av Polis utrustningen ska dessutom integreras med bilens utrustning och där har Volvo VW Mercedes mfl redan den utrustningen tillgänglig men i nuläget finns det inga färdiga installationer (några har prototypats) det är det som Poliser menar att i nuläget är det osäkert hur det kan göras och därför inte tänkbart just nu men säkert i framtiden kommer det att bli möjligt
Jag har ägt ett par ex Highway Patrol Harley FXRP från 80talet och den mängden extra kablage i dom är otrolig kan inte tänka mig hur mycket det är i en modern bil
Förutsättningarna för att köra V2L via speciella modeller finns ju bara man från start konsulterar tillverkaren, så där finns garanterat inga problem i längden.
Sen just IDBuzz har ju ingen riktig V2L utan bara en simpel 300W konverter.
Men vikten blir ett problem då många elbilar skulle tippa upp mot 3-3.5ton med polisutrustningen som skall i.
Och redan idag tar det över en vecka att konvertera en ICE bil och de kostar därefter.
Men rätt bil på rätt plats.
Utryckningsfordon är inte redo för EV ännu.
Övriga statliga bilar är till 100% det bara man vill från beställarhåll.