Intressant om Hur långt kommer man för 100 kr

För billigt när danskar vallfärdar till Sverige och tankar bensin 30% billigare än i Danmark.

Bodde en gång på en gård utanför Vallentuna efter en riktigt blöt natt i Storstaden tog jag Roslagsbanan hem och cyklade dom sista 7km i totalt höstmörkrer på en grusväg helt plötsligt klev en älg ut framför mig och överförfriskad som jag var hann jag inte reagera utan körde rakt in i älgen som bara lufsade vidare in i skogen

Fan va älgar luktar illa!

4 gillningar

Ofta är det kö på Preem i Ystad när Bornholmsfärjan kommit in alla passar på att tanka nästa stopp är ÖoB för Chips och godis innan det bär av hem till Danmark via Malmö och bron

Eller för dyrt i Danmark .

Danskarna ger dessutom ungefär 68 dkk för 100 sek.

Ska man tycka att val av resealternativen ska styras av kostnader , för miljö och klimatets skull . Så borde ju det allra bästa Tåg som ju är bättre än Elbil , också vara det allra billigaste. Kollade i SJ appen nu hur mycket det skulle kosta för mig och gumman , att åka tåg tur och tetur Stockholm i morgon och hemresa Fredag . 2060 kr per person och 4120 kr för oss båda . Inte det minsta billigt men väldigt bekvämt förstås , och mycket säkrare än E4 . Månadskort regionalt däremot kan ju bli prisvärt , om man nyttjar det hyfsat ofta .

1 gillning

Det är väldigt bra för svenska statsfinanserna!

Men det betyder ju mer att Danmark är för dyrt än att Sverige är för billigt

Vad bygger du det på? Hur kommer du fram till det? Bensinpriset är lägre än de flesta andra Europeiska länder, 1 L mjölk kostar nästan det samma. 1 L vodka klart mer. Tittar vi på priset 1970 så fick man arbete något längre för att kunna köpa en lite bensin och snittförbrukningen på bilarna var klart högre så man kom en kortare sträcka för den tid man arbetade för att få ihop en liter. Bensnen är alltså billigare per arbetat timme och körd kilometer idag jämfört med 1970 fast vi idag vet betydligt mer om de skador som uppkommer vid förbränning av fossila bränslen. Jag får inte ihop din syn på priset.

2 gillningar

Nja de passar säkert på när de är i Sverige men de finns ju ingen vinst i att åka över bara för att tanka, bron kostar ju 520 kr tur o retur även med bro avtal.

som exempel har en stor svensk campingkedja sett ökning av tyska bokningar med ungefär 30% i sommar, och på förfrågan så uppger en väldigt stor del att bränslepriserna gjort att de väljer Sverige, så förutom att Sverige får in moms och skatt på bränslet så bidrar de med hel del moms på boende och annat man spenderar pengar på under semestern

1 gillning

Kollade nu SE4 genomsnittspris första halvan 2026 , 96 öre KWT . Det ger väl ca 2 kr KWT totalt och 4 kr milen på höga 2 KWT Per mil . 4 kr milen i bränslekostnad är extremt billigt jämfört med 10,5 kr milen med en bensinbil som drar 0,65 liter milen med bensinpriset idag drygt 16 kr litern . Kör man normala 2000 mil om året så ger det en besparing på 12000 kr om året . Tillräcklig incitament för val av Elbil även för dom . Högre bränslepriser än så gör bara Svensken fattig , dom som inte har tillgång till hemma laddning eller tjänstebil får inte kortare väg till jobbet för att bränslet blir dyrt . SE3 , 79 öre snitt 2026 ger en skillnad på 17 öre KWT , och en merkostnad på 50 öre milen inklusive moms på en bil och 3,5 kr milen i SE3 mot 4kr milen i SE4 . Fortfarande snor billigt för den som kan ladda hemma . Andelen laddbara bilar 65 - 70 % nya bilar 2026 visar ju också på tillräckliga incitament . 90 % av den äldre bilparken som fortfarande är beroende av flytande bränslen , är det bättre att tanka med högre andel biobränslen. Om det verkligen är miljö och klimat förbättringar som man eftersträvar .

Du får lägga på nätkostnaden till elpriset :wink:

PS
Jag kör elbil för det är bekvämt, bra effekt utan ryck, tyst och lyxigt samt för miljön.
Att ladda hemma är kanon så man slipper mackarna!
Billigare är det inte, givet min gamla E-klass som inte minskade i värde…som EQS gör. :face_with_diagonal_mouth:

Men hade inte kört elbil om räckvidden inte varit så pass bra som i EQS.
Hade 50% SoC igår…med 37mil räckvidd kvar.
Har även passerat 10 000 mil med snittförbrukning 18,2kWh/10mil. Väldigt nöjd. Trodde den skulle dra mycket mer.
Bara tre laddningar till Nice (220mil), men vi kör 80-5% och startade med 100% SOC.

Exakt!
Lågt pris för energi (oavsett el, olja mm) är det bästa för att öka ett lands konkurenskraft och för att locka till sig stora företag!
Alternativet höga priser har vi sett för några år sedan med stor inflation i Sverige - kolla även Tyskland som ser företag flytta fabrikerna till Kina pga skithöga tyska elpriser.

Snabbaste sättet att få bort fossilberoendet, är låga stabila elpriser.

1 gillning

Är inte den ca 1 kr KWT ? . Det är jag rätt säker på att vi betalar iallafall. Ja lite drygt 2 kr KWT då men fortfarande billigt jämfört med flytande bränsle . Gärna ännu billigare Elpriser men mer på grund av annat behov än hemma laddning av bilar då .

Inte just vid dina bilval då kanske . Men väldigt tydligt billigare när man jämför leasing alternativ. Lägger man till bränslevärmare och fler service tillfällen för att jämförelsen ska bli jämförbar . Och dessutom hög skatt på ICE bilen vid jämförelse . Så blir det väldigt tydligt billigare med Elbilen även med normala transportbehov anser jag . Men dyrare för den som har ett litet transportbehov. Tunga Lastbilar däremot som ju också är dom med störst utsläpp har en väldigt låg andel nyregistreringar. Och där skulle det verkligen behövas fler incitament / subventioner däremot .

Precis så . Och det är nog största anledningen till valet Elbil för dom flesta .

1 gillning

Folk semestrar här för att vår krona är billig och för att värmen gör att många inte länge åker söderut. Men har du källa på ditt påstående om att de kommer hit för att bensinen är billig, så tar jag gärna emot den.

Sedan att vi får deras och övriga soppa-turisters inköp på vår CO2-kvot som i sin tur gör att vi missar målen och får enorma böter, det kan vi skita i eller?

Ahh, du lade på 1kr som schablonkostnad.
Skitdyrt mot vad det varit.
Snabb sammanställning på elpriset nedan. Nätavgiften har samma trista kostnadsökning, så tillsammans blir det massiv ökning och varierande priser. Förr var det stabila priser.

Årsmedelpris, öre/kWh (enbart elpris, dvs nätkostnad tillkommer)
1996 26 (NordPool första år)
1997 15
1998 12
1999 12
2000 17
2001 23
2002 22
2003 33
2004 26
2005 29
2006 52
2007 26

Numera pendlar priset från minus till svindyrt…
2024 Högsta timpriset 12/12: 815,91 öre/kWh i SE3
2025 Högsta timpriset: 20/1: på 490 öre/kWh i SE4

Det finns källor ja, dock inga offentliga.

Men absolut, tyskarna ljuger ju i sina svar. Du som påstår det får väl fråga dem varför

Böter på 0kr blir svårt att hantera….

Men hur ska du ha det? De va rik inte soppa-turister påstår du ju….

Så det spelar enligt dig roll för utsläppens skull var bränslet är tankat? Menar du att tysk diesel har nollutsläpp?

Vi får ge teknikutvecklingen några år, så batterierna blir bättre o billigare. Sen tar el-lastbilar över!
Lätta lastbilar i och runt städer, där torde el vara överlägset redan idag (körd sträcka för 100kr) - stämmer det, du som har koll på lastbilar?