Om det stämmer enligt autopedia så kommer Kia EV5 släppas i europa i slutet av 2024 med ett ca:pris från 45000 Euro.
Planeras komma med både FWD och AWD.
Planeras komma med 77,4KW?.
Räckvidd upp till 500km?
Laddning 10-80 ska kunna göras på 18 min?
Frågan är om den kommer med LFP batteri, eller NMC batteri med 400V eller 800V?
Med tanke på att den bara har 77,4KW med en räckvidd på upp till 500km och klarar att laddar 10-80 på ca 18m, så undrar man ju om det är Hyundais nya planerade LFP batteri som det lyckas få till med den datan. Eller om man lyckas skrämma upp deras NMC teknik ytterligare på nåt sätt.
Dom laddtiderna brukar ju bara Hyundais NMC teknik klara med 800V.
Jag är lur på och hoppas att det kan vara LFP batteri de specat med. Priset i Sverige bör starta på ca: 545k (med tanke på var Kia EV3 landade på när EU priserna släpptes)
Ryktet jag har hört är att den kommer att landa här i mitten av 2025. Men det kan ju förstås ha ändrats. Kia skulle verkligen behöva en bil i XC60-klassen.
Kollar man på den spec man säljer i Asien och Australien så stämmer det inte överens med det du skriver. Där tror jag att det är det BYDs LFP-batteri och 400V laddning.
@ffrostengren: Min förhoppning var att den var specad med det LFP batteri som hyundai själva utvecklar och som enligt utsago skall vara klart i slutet på 2024.
Men jag tror nog @jalle är inne på facit och att det lutar att det blir NMC 800V system, trots att det i början lät som att det var 400V som gällde.
Prismässigt så skulle man då kunna kapa kostnaden ytterligare om Hyundai LFP batteriet blir en hit framöver och det vore ju lovande.
Vi får väl se om man går över till koncernens egna batterier när de finns i tillräckligt stor kvantitet. Men jag har svårt att se att bilarna här i Europa skulle ha 800V när man i princip redan skeppar bilar som inte har det. Jag tror 800V kommer att vara för bilarna i den övre prisklassen och från EV5 och ner till EV1, så är det 400V som gäller.
Dessa bilar har nog främst som uppgift att ta marknad när det gäller mellanklassen/familjebilar och bland dessa kunder så är nog priset en viktig fråga och supersnabb laddning är nog egentligen inte en viktig parameter, även om alla tycks stora sig blinda på denna parameter, då de flesta laddar hemma på uppfarten och kanske snabbladdar 5 gånger på ett år.
Ja det är lätt att bli fartblind, utan tanke på att både infrastruktur skall hänga med och att den stora massan som man hoppas ska gå över till elbilar ska ha råd med det.
Kia skulle givetvis redan nästa år ha Kia EV2 lanserad i 300k klassen, men har likt många andra i branchen fokuserat på en massa teknik till dyra pengar.
Hoppas Kia nu rear ut EV3 standard range för under 400k annars lär de få problem liksom många andra som lovat billigare bilar, men sedan lägger ner dessa pga lönsamhetsbrist.
Jag trodde personligen att anledningen till att elbilar är och har varit så dyra inte är pga höga produktionskostnader utan flera år av R&D som nu skall betalas tillbaka. Utifrån det perspektivet förstår jag inte riktigt varför man skulle lägga ner de billigare modellerna med mindre marginal per enhet om man samtidigt kommer åt en klart mycket större kundgrupp än de som kan tänka sig lägga 500tkr+ på en ny elbil.
Ibland får jag känslan att nybilsförsäljning(oavsett drivmedel) är något som är reserverat för en väldigt liten grupp i samhället som antingen har en förmånsbil/tjänstebil eller är orimligt rika.
Jag är ingen företagsekonom, men jag tycker mig se samma mönster vad gäller produkter med längre livslängder. Förutom leasingmarknaden, så är det få som skaffar en ny bil vart 3:e år och få som köper flera bilar till varje hushåll. Man tjänar alltså mera på att bygga och sälja dyra “premium” bilar så länge det finns en marknad för dessa. Sedan kommer fartblindheten in som trubbar av förnuftet när den marknaden börjar bli mättad av olika anledningar. Kvar är all kostnad för forskning&utveckling som företaget tvingas pausa eller till och med lägga ner, med frysta projekt som följd och lager med osålda “premium” bilar.
De företag som klarar det uppvaknandet kommer också att klara att så småningom bygga billigare produkter till massan.
Jag är övertygad om att skulle all denna förmånskarusell försvinna så skulle marknaden sett annorlunda ut. Kanske inte samma hets att försöka sälja så mycket funktioner i bilarna som möjligt. Detta för att kunna ta så bra betalt som möjligt och oavsett om funktionerna efterfrågas av den stora massan av potentiella kunder. Lite mera sansad marknad hade inte varit fel.
Vore ju inte fel om en bil, fungerade som en bil, istället för att man försöker bygga en självkörande mobil biosalong med allt vad det innebär!
Det är enkelt att få in. Bilar har krav idag på så många säkerhetssystem att sensorerna måste dit ändå, då kan man lika gärna lägga in funktioner som att den ska kunna styra själv etc för steget är så litet. En bil utan massa funktioner kommer inte bli så mycket billigare tror jag.
Ta TVs t.ex. Många ville ha en TV utan alla smartfunktioner, bara en dum TV som är lite billigare. Men det är inte smartfunktionerna som är dyra i en TV och att få en dum TV skulle inte ha blivit så mycket billigare. Och har man redan hårdvaran där kan man slänga in smartfunktionerna och få fler “features” på pappret
Jag är absolut inte emot nya features i produkter, men jag är emot hur dessa features hanteras rent kvalitetsmässigt ut till konsument. Jag anser ju att ju fler features, ju fler buggar. Vilket kan få och har fått ödestigra konsekvenser vad gäller tesla t ex med deras självkörande bilar.
Så allt beror ju på vad man räknar in i kostnader.
Sedan är det svårt att jämföra en betydligt mindre komplicerad och billigare massmarknadsprodukt som TV med en idag komplex och dyr elbil.
Men det skulle inte förvåna mig om man satsar mera resurser och pengar på projektorganisationen för tillverkningen av en masstillverkad smart-tv än en elbil tänkt för massmarknaden idag.
Jag misstänker tyvärr att det är flera ärenden på konsumentverkets svarta lista angående fel på elbilar, än vad gäller Smart TV. Trots att det finns betydligt flera smart-tv än elbilar ute hos konsumenterna. Men kan förstås ha fel och det vore kul att se hur det förhållandet ser ut!
Så min bestämda synpunkt är att man från elbilsmarknaden borde prioritera kvalitet istället för kvantitet av funktioner.
Men jag kanske är arbetsskadad som ISO certifierad projekt/testansvarig
Upplever nog att du missuppfattade mig, jag säger inte att man ska jämföra elbil vs tv. Jag menade att det var liknande situationer där man vill ha hårdvaran billigare och tänker att bara tillverkaren plockar bort mjukvarufunktion X och Y så blir det billigare, vilket ju inte riktigt stämmer. Om det inte var det du menade så missuppfattade jag dig helt enkelt
Jag tror de flesta är överens om att en funktion ska fungera och jag har varit väldigt tydlig i podd och i video att jag inte tycker det är okej när man släpper något halvdassigt med ursäkten “vi har OTA och kan fixa det sen”.
Vi är helt överens och en redan färdigutvecklad funktion kostar ju inget att ha kvar… om den inte senare påverkas av uppgraderad hårdvaran eller andra ändrade funktioner dvs!
Samtidigt förstår man ju leverantörernas situation där man tävlar med pris kontra bra-iga funktioner, men det kan som sagt slå hårt tillbaka när man inte hinner eller vill testa av alla funktionerna när man uppgraderar elbilarna.
Dina tester som synliggör brister (som leverantörerna gärna blundar för). är guld värt! Du påverkar nog marknaden åt rätt håll, mera än du kanske tror, genom att oblygt kritisera leverantörers bilar med dina tester!!!
Fast om man drar parallellen till Tv-världen så kan jag få en hyggligt stor tv, med bra mjukvara/smart tv och en halvbra panel med typ de ingångar som de flesta behöver. Och den lyckas visa samma innehåll som min svindyra LG oled TV. I mångas ögon är en sådan tv för typ 8000 kr helt okej. Man kan rent av köpa den på Ica Maxi.
Här saknar jag motsvarigheten bland elbilar. En a-b bil som går på el och har grundläggande funktioner för si sådär 100-200tkr. Och tyvärr känns det inte riktigt som att någon tillverkare är riktigt redo att göra detta segment som sitt.
Ja, det kan du… för att TV-världen gick över till plattskärm och smart tv för måååånga år sedan. I början var det inga 8000 kr. Teknikens utveckling går inte lika snabbt som vår förväntan
Appropå kvalitet och Kia i detta fallet, men de är inte unika i avseendet!
Svar jag fått kring Kia’s kvalitetstänk!
“Kia har under en lång tid jobbat med få versioner och utrustningsnivåer och detta är en del av Kias framgång på den svenska marknaden då det gör att vi får en enkelhet från produktion till att våra återförsäljare beställer rätt bilar. Detta är något fler och fler biltillverkare jobbar med d.v.s. att erbjuda ett färre antal versioner av sina modeller.”
För mig låter det förstås bra att man därigenom har färre modeller som borde underlätta kvalitetsäkring från utveckling ända ut till kund! Men så funkar det ju inte.
När jag läser om ganska allvarliga fel i Kia EV9 som fortfarande inte är lösta sedan bilarna först levererades, så är det ju uppenbart att man som leverantör bara prioriterar att deras order&leverans fungerar bra!
Jag saknar en bättre kvalitetssäkring i de tidigare faserna innan produktion och sedan i de senare faserna vad gäller drift&underhåll.
Det vore ju så mycket bättre om man släppte färdiga, väl fungerande funktioner som ota-uppdateringar istället för att skicka in kassa sådana.
Dvs funktionerna tillkommer med tiden, lite som Tesla på det sättet. Det är en grej jag ändå ger Tesla cred för, att de uppdaterar och lägger in funktioner kontinuerligt.
(Sedan är de säljer och tar betalt för funktioner som inte ens finns än, är en annan femma)