Hej
Tänkte beställa en polestar som tjänstebil inom de närmsta veckorna. Läste nu att det införts tullar på 35%. Hur kommer det att påverka priser och förmånsvärde? Någon som vet?
Mvh
Hej
Tänkte beställa en polestar som tjänstebil inom de närmsta veckorna. Läste nu att det införts tullar på 35%. Hur kommer det att påverka priser och förmånsvärde? Någon som vet?
Mvh
Svår fråga att ge tydligt svar på. Först och främst enkla svaret, än så länge har jag inte sett någon som aviserat prishöjningar så det verkar kunna vara samma priser ett tag till, speciellt då du tänkt beställa inom en snar framtid.
Det som jag har dålig koll på är vad som händer om du beställer för X kronor, du får leverans om 2 månader och under tiden har listpriset höjts till Y kr (ditt avtalade pris X kommer inte påverkas för det är avtalat). När beräknas förmånsvärdet enligt Skatteverkets billista, vid beställning eller billistan som gäller vid leverans?
Sedan det långa komplexa svaret:
OBS Nu gör jag en killgissning då jag inte jobbat med import från utanför EU (eller inom bilindustrin så alla marginaler är helt påhittade). Någon som har bättre koll får gärna rätta mig i denna teoretiska utsvävning.
Tullavgift baseras på det värde som importören betalar, inte det värde slutkund betalar. Så säg före höjda tullarna så betalade importören 200.000kr + 20.000kr i tull. Sedan vill importören kunna betala lön till sina anställda osv så den lägger på 30% innan den säljer till ÅF dvs nu kostar produkten 286.000kr. ÅF har också löner osv så den lägger också på 30% så nu är varan uppe 372.000kr och slutligen tillkommer momsen på 25%.
Det som händer nu vid höjd tullavgift är att man antingen kan välja att slutkunden får betala allt och varje led i kedjan vill ha samma procentuella marginal. Då skulle exemplet ovan kosta 456.000+moms för slutkund.
Skulle man låta slutkund få betala hela höjningen så tror jag att skulle det bli svårt att sälja i EU för då skulle många anse Kina bilar vara för dyra, detta när de redan har svårt att locka köpare av Kina bilar i EU innan höjningen. Det som mest troligt händer är att varje led funderar på hur mycket marginal de egentligen behöver. Säg att tillverkaren kan sälja till importören för 163.000kr (220.000 med 35% tull) och ändå gå med tillräcklig avans så skulle slutpriset inte påverkas och importör/ÅF tjänar samma.
Så det är jättesvårt att veta hur höjda tullar slår på slutpriset allt beror på hur mycket varje led kan påverka sin marginal och hur mycket man vill riskera att slutkunden inte väljer annat märke om priset blir för högt.