Kloka Japarer på Toyota?

Känns som dom tajmar satsningen på Elbilar rätt ? , och klokt att skynda långsamt . Fortfarande världens största biltillverkare trots mångas farhågor och ” kissande ” . Till 2027 när koldioxid handeln introducerades inom EU planerar dom 15 nya elbils modeller , med tillverkning i både Europa och USA . Att hålla fast vid sina hybrider med goda vinster , och erbjuda några få Elbils modeller tills marknaden har mognat och satt sig känns ändå klokt . Många har sprungit fort och sedan fått backa på elbils planerna med en del ekonomiska problem , medan Toyota har fortsatt leva gott på sina nuvarande bilar . Antar att dom efter det har stora ekonomiska muskler , att kunna satsa stort på Elbilar .

Toyota lever gott på ”tredje världen” där man oftast inte vill ha elbilar och vill ha ännu enklare modeller än det som säljs här.

Toyota la ner stora resurser på sitt fina hybridsystem men det är föråldrat nu och det finns bättre grejer. Även hos Toyota.

1 gillning

Elbilar är en parantes för Toyota och det syns ganska väl på resultaten av de elbilar de släppt, och än mer på deras egen förklaring varför de ligger så långt efter. :man_shrugging:

Toyota Corolla var världens mest sålda bilmodell i typ 15 år i rad, efter det låg de 1-2 på listan över sålda bilar med RAV4 och Corolla.
Deras bilar toppar försäljningslistan i typ 40 länder.
-23 drog dock Model Y vinstlotten tillfälligt men de är åter akterseglade av Toyota.

Toyota Hilux toppar dessutom statistiken över flest sålda bilar i 16 länder.

Länder som Australien, Thailand, Sydamerika, Argentina och ett helt koppel afrikanska länder.

Toyotas har en ganska specifik kundkrets och allt handlar om förtroende och att man gillar den enkla mellanmjölk man blir serverad. :face_with_peeking_eye::zipper_mouth_face::rofl:

Plus + efter vad jag fick fram 2,3 miljoner fordon i Nordamerika då . För dom räknar vi väl inte till tredje värden antar jag ? . Plus Japanerna själva då , och dom är ju några stycken. Plus 1,2 miljoner bilar i Europa 2024 .

Nä jag tror och hoppas att dom kommer att satsa stort på Elbilar framöver. Men väldigt osannolikt att jag kommer att äga en själv. Lite för plastigt även för min smak , men då kan man ju välja deras Lexus . Om man som jag inte är för lång för dom flesta Japanska bilarna . Jag får inte till det med avstånd ratt / pedaler / stol . Men jag önskar att jag hade varit en given kund , då dom håller fantastiskt bra efter vad man förstått .

Toyota har väl en betydligt mindre andel av försäljningen på tjänstebils marknaden, och säljer i högre grad till privatpersoner . Att tjänstebilister som kör mycket och långt , tycker att Toyota ligger efter med långsammare snabbladdning och sämre räckvidd kan man ju förstå . Men bryr sig verkligen privat bilister Lika mycket om det ? . Dom kanske värdesätter hållbarhet och långa garantier mer ? . Som väl Toyota levererar på. Jag kör ju ovanligt mycket med över 3000 mil om året men snabbladdar väldigt sällan . Olika vanor för alla men normalbilisten kör 1500 ? mil om året . Att det är så mycket focus på snabb laddning i medierna, kanske beror på att dom flesta Elbilarna gå till tjänstebils marknaden ? . På grund av att det är där nuvarande förmåner läggs på bilval .

Var inne på att föreslå en Lexus EV till hustrun men service varje 1500mil hade gjort oss vansinniga, då hon kör 6000mil/år.
Deras helläderinredning är magiskt fin.

1 gillning

VW har varannat år, tycker jag är bra. Avskyr att betala för service, känns som en onödig kostnad. :smile:

Håller med, en av de bästa grejerna med BMW i4 ingen service än, rullat 10k mil på 20mån. Den skall in på 24mån oavsett mil enligt BMW. Jag var mycket skeptisk i början men det fungerar.

1 gillning

Cupra har också två år eller 15000 mil . Hade varit väldigt bekvämt då också jag får stora problem med hämtning lämning vid varje besök på verkstad. Men nu har jag haft lite otur med hållbarhet på bilen , plus stenar som älskar att bombardera min vindruta . Så det har blivit tre besök på 4500 mil ändå :face_with_symbols_over_mouth:. En bekant och trogen Lexus kund , lockade med att hans bilar aldrig krånglar . Och när han lämnar den på service så får han alltid fri lånebil och eller kaffe med macka om han väntar . Dessutom tvättar och städar dom bilen åt honom , ingår tydligen . Jag får säkert betala för det ändå i slutändan säger han , men känner sig så väl omhändertagen och privilegierad att han inte kan tänka sig något annat . Låter allt lite lockande tycker jag :blush:.

Läste om Toyota att dom ämnar utveckla Elbils plattformar som grund , och samtidigt utveckla bränslemotorer som lämpar sig till EREV för dom marknaderna som föredrar det . Låter klokt . Man kan ju som entusiast och miljömedveten , önska och tro att verkligheten ser ut som man vill att den ska göra . Men satsar man pengar på 90 % elbilsförsäljning globalt om 10 år , eller att alla tunga Lastbilar kommer att åka omkring själva i snörika trakter om 5 år , så kommer man att förlora väldigt mycket pengar tror jag . Nu när värmeböljorna avlöser varandra, och det brinner på alldeles för många ställen . Så önskar man ju att det kunde gå fortare med omställningen, men företagen måste ju överleva också. Så dom måste väl anpassa sig till verkligheten för att överleva. Hybrider och laddhybrider stod för 9 av 10 sålda volvobilar bilar i USA första halvåret 2025 uppger Volvo . Därför kommer dom att fokusera på XC40 XC 60 och XC90 där . Också det en anpassning till verkligheten som Toyota sedan tidigare anpassat för .

Behöver man inte ha en Lexus för att få
Min Service Rådgivare Linda frågar alltid vid tidsbokning vad jag vill ha som lånebil EV eller ICE som är framkörd när jag lämnar min bil nybryggt kaffe finns alltid och när jag hämtar är den dammsugen och tvättad allt hos min lokala VW ÅF för 0 kronor

ID.BUZZ har 24månaders obegränsad körsträcka mellan service och det känns rimligt Kommer ihåg när jag jobbade med KIA hur kunder var uppretade över korta serviceintervaller (om man missade med bara lite mil eller tid gäller 7års garantin inte längre) vi hade kunder som servade 3-4 gånger om året det gav ganska höga driftskostnader

Oj , va gött . Nä jag får betala för lånebil vid service, och tvättad har jag aldrig fått uppleva. Olika återförsäljare då kanske ? .

För mig är det guld värt med sällan service, om bilen bara håller som sagt var . Men om det är bra för alla är jag tveksam till . För dom som ändå bara kör 1500 mil per år och dom är många , är det kanske inget bekymmer för om dom bor och jobbar lämpligt för hämtning och lämning . Har dom dessutom en bil med skivbromsar i bak , och älskar att nyttja enpedals körning , och som väldigt många inte tänker på att motionera bromsarna i emellanåt. Så kan nog en service om året vara bra ändå . Det kan nog till och med spara pengar med broms service , för att undvika byte av rostade bromsskivor , och dessutom högre säkerhet med fullgod bromsverkan . Det kanske kan vara en anledning till att så många Teslor får underkänt på besiktningen ? .

Brukade serva vår Mercedes på Autoropa i Arlöv (eftersom jag avskydde Mercedes-Benz egna service och försäljning, men nu är det väl Hedin bil som driver det). Tycker priset var ungefär samma, men jag fick fri lånebil och Mercan blev handtvättad. Saknar faktiskt att serva bilen där. :grin:

Din Bil i Malmö där jag köpte ID 4:an är så uselt att nu när jag har ett skadeärende, så bokade jag in mig hos Mechanum istället. Jag försökte komma i kontakt med verkstaden i flera veckor och receptionisten lovade gång på gång att jag skulle bli kontaktad, men det blev jag aldrig.

Att de inte förstår att de tappar kunder. Kan verkligen inte rekommendera någon att köpa bil på ett ställe när eftermarknaden är så uselt skött.

Din Bil verkar generellt var den mest usla ”återförsäljaren” i Sverige.
När jag byter bil igen kommer det INTE bli via Din Bil. Blir det en VW igen så blir det av en annan återförsäljare…

Jag tror Toyota gjort precis rätt i tajming, innan de på allvar nu gett sig in i elbilskriget!
Skulle inte förvåna mig om de tajmar in solid-state batteriutvecklingen perfekt.
Det är ganska intressant att när andra skrävlar om vad som ska komma i åratal innan nåt händer, så blir det liksom deras eget fall när de sedan lanserar produkter i förtid! (host, host Volvo m fl).
Sedan när Toyota verkligen pratar om sina bilar, så radar de inte upp allt som finns och som fungerar bra, där de som testar bilarna snarare blir förvånade att det finns grejor som inte marknadsförs i bilarna som faktiskt fungerar bra!
Det är väl lite den Japanska mentaliteten och när nu Toyota snackar om Solid-state, så vet de andra i branschen att de med säkerhet kommit långt när de också lägger upp sin tidplan att kunna producera solid-state batterier i bilarna redan från nångång 2027-2028.

Själv skulle jag nog vänta med att köpa bil med solid-state av tidiga leverantörer som släpper sina batterier först, om det nu inte skulle sammanfalla med Toyotas tidplan när de tycker det är moget. Här tar jag rygg på Toyota och deras omdömen när tekniker är mogna.

Vem vet deras satsningar på vätgasteknik i bilarna kanske även det blir aktuellt när alla som inte ställt om till el 2035 och släpat fötterna efter sig att komma med nåt nytt, :slight_smile:

Toyota har lovat solid state-batterier sisådär varannat år rätt länge nu… https://www.autoevolution.com/news/toyota-to-offer-high-performance-solid-state-batteries-in-2020-90501.html

Mate Rimac planerar att ha solid state batterier i Bugatti och Rimac från 2030 Små volymer dyra bilar

Så vanliga bilar får nog vänta ett tag till

Det var som … Det hade jag missat!