Köra elbil enbart med 800-v kompatibilitet?

Funderar på att plocka ut en Mercedes GLB som nästa tjänstebil. Den är enbart kompatibel med 800-v laddare och detta är något jag oroar mig för. Är begränsningen i urvalet av laddare ett praktiskt problem eller är 800-v laddarna så tillgängliga nu så att det inte är något problem längre? Som grädde på moset funderar jag på att dra husvagnen med bilen ett par veckor på semestern så räckvidden blir förmodligen begränsad till ca 25 mil i bästa fall.

Bor i södra delarna av Sverige och har senaste åren kört i Dalarna, Värmland och Härjedalen. Funderar på att åka till Finland i sommar…

Har kört Tesla i tre år och endast laddat på SC så har dålig koll. Jag upplever att Mercedes har dåligt med info att ge runt detta.

Jag hade aldrig köpt en bil där det kostar extra att kunna ladda överallt.

Jag håller med dig. Men försöker ställa mig över det i detta fall :slightly_smiling_face:

Men tycker det är riktigt snålt och dumt av Mercedes att göra så…

Håller med om att Mercedes har dålig info kring detta. När man pratar med dem så får man svaret “ja men bilen visar ju, det är inga problem” och när man försöker påtala orolighet så blir det lite goddag yxskaft. När jag träffade en av deras PR-folk på presskörningen i Köpenhamn blev han märkbart irriterad när vi frågade om beslutet om och om igen och var inte nöjda med svaret “det är bättre”. Man har misslyckats kolossalt med att marknadsföra detta rätt och kommunicera så folk förstår. Den absolut vanligaste kritiken jag ser mot bilen är just detta.

Personligen skulle jag inte lägga pengar på en omvandlare och jag skulle heller inte vara orolig. Jag har aldrig behövt ladda på en icke-800V laddare med en 800V för att jag måste, enbart för att jag vill (för test osv). Jag var till Lycksele med husvagn i somras med en 800V-bil, jag har varit till Paris och Belgien utan problem, Finland är ett land jag inte kört mycket bil i så kan inte riktigt kommentera det, kanske får bli sommarsemestern.

Summa summarum: Jag håller med om att Mercedes misslyckats med kommunikationen kring detta men skulle inte vara orolig att bli stående.

Wow, tack för bra svar!

Tittade med stort intresse på din youtubefilm med husvagnen häromdagen (vi har en i princip identisk vagn som du hade) och det här var precis det jag behövde höra :blush:

Men ja, “min” mercedes-försäljare sa precis likadant. Han försökte hitta underlag till mig men misslyckades och sa sedan att “jag tror inte du behöver vara orolig, bilen löser det”. :roll_eyes:

Idag är det i praktiken inget problem att hitta 800V-laddare, det är Tesla Supercharger och en del äldre Kempower-laddare i första hand som enbart levererar 500V.

1 gillning

Jag kör Tesla nu, men nästa bil kommer garanterat att bli en 800 V-bil och jag kommer inte räkna med att någonsin ladda den någon annanstans.

Då låter det som jag kan släppa den nojan!

Går det att se i appen Chargefinder hur många Volt snabbladdare är på, för jag hittar inte det?

Nej, dessvärre inte. Det var bl a det här jag tänkte på när jag var kritisk till Mercedes sätt att hantera det på. Vad jag känner till finns det inget vettigt sett att skapa sig en beslutsgrund på som kund. Man får t ex sorters på 300kw laddare och uppåt men då finns det 800v laddare som inte kommer komma med.

1 gillning

Jag har försökt att ge mig kast med att reda ut detta förut. Det är inte alltid så enkelt som det låter, för den finns snabbladdare på 120 kW, så även OKQ8:s 150-200 kW, effekt som är 800V-kompatibila med.

Men generell minnesregel är att allt över 200 kW undantaget Tesla är 800V-kompatibelt.

3 gillningar

Ställt typ samma fråga i en tråd tidigare och anser själv att 400v stöd absolut inte är nödvändigt längre.

På mina 20K mil med elbil senaste åren har jag En gång hamnat i ett läge där en udda 50KW laddare räddat dagen, och detta pga planering via ChargeFinder som visade laddare som ej var i drift.

Visst finns det stationer med enbart 400V stöd men som sagt, inget man inte kan undvika, och enklast gör man det bara genom att utesluta dessa laddnätverk.

Medhåll. För varje vecka som går, finns det dessutom allt fler 800V-laddare.
Men borde inte en premium-leverantör som MB stödja båda? Och hantera kundkommunikation bättre?

3 gillningar

Då kan man ju inte skryta med en större frunk. Har för mig att frunken blir lika liten som i iX3 om man väljer till 400V i GLC. Tycker därför det är lite orättvist att jämföra frunken i en sämre utrustad GLC med en iX3.

DC-DC invertern i mercan verkar sitta i bagaget som blir 50liter mindre på bilar med möjlighet till långsam snabbladdning.

Till mig sa de att den väger 35kg och placeras i bagaget. Max laddhastighet 100kwh.

Har läst någonstans att den placeras i frunken och tar upp 50L men det kände inte MB-säljaren till.

Oavsett känns det inte så attraktivt.

Någonstans har jag hört detta i alla fall. Men vid en snabb googling nu hittar jag inget om det.

Medhåll, tyder på att funktionen inte var med på ritbordet initialt. “hoppsan, kunderna vill ha detta, jag ber Tech ta fram en lösning” - varav Tech svarar “det blir stort, dyrt och laddar dåligt”