Kupéljud och komfort i elbilstester!

En sak jag verkligen saknar i nästan alla elbilstester är hur högt kupéljudet är. För mig är det en väldigt viktig faktor när jag väljer bil, tillsammans med komfort, autopilot och förstås en massa andra parametrar som dock inte väger lika tungt. För mig är helt enkelt körningen på landsväg och motorväg väldigt viktig. Jag tror att det är samma för många andra… men vad vet jag :man_shrugging:t3:

I tester med långresor tas komfort ofta upp, och ibland, bara ibland(!), redovisas även en subjektiv upplevelse av ljudnivån - men den ägnas en liten bråkdel av exempelvis den tid som läggs på förbrukning och laddtid. Samtidigt säger man att laddtiden idag är så bra så att för de flesta är den inte relevant mer än kanske ett par gånger om året.

Jag hade önskat att det var en lika självklar del av testerna att prata körupplevelse i form av kupéljud och komfort, som det är att tala om t.ex. bagagets och baksätets storlek, väghållning på mindre vägar, infotainment-systemets användbarhet, helljusets kvalitet, osv osv. Bara en parameter man alltid lägger in bland övriga. Kanske till och med alltid mäta upp ljudet i kupén på samma sträcka varje gång? För mig en självklarhet egentligen, men kanske för att jag tycker det är så pass viktigt.

3 gillningar

Får rätt ofta frågan om jag inte kan mäta db i kupé men börjar man läsa på lite om ljud och mätning med en enkel db-mätare så inser man hur missvisande det kan vara. Ju mer jag läst på om det, desto mer övertygad är jag att enbart mäta db och redovisa det är missvisande och direkt felaktigt. Det finns frekvenser som låter olika högt och upplevs olika. För att göra en korrekt mätning behöver man mätinstrument som mäter dessa frekvenser och dessa instrument är dyra.

Jag brukar försöka kommentera ljudnivå på skalan ”behöver jag höja rösten för att prata med personerna i bilen?”. Samtidigt, vad som är acceptabel ljudnivå är olika hos många. En bil kan ju vara tyst, bullrig eller någonstans mittemellan och när det inte finns någon skala som alla är överens om så blir det ju individuellt istället :man_shrugging:

1 gillning

Kolla denna youtubern som försöker göra sina mätningar på samma sträcka och samma sätt. Borde bli hyfsat ok mätningar då. https://www.youtube.com/@ItsOnlyElectric/videos

2 gillningar

Är det inte så att en och samma bil , kan upplevas som olika mycket bullrig beroende på hjul val ? Även olika däckfabrikat med samma dimension kan väl skilja .

2 gillningar

Ja, det kan vara stor skillnad.

Ibland är det inte konstigare än att en och samma bil kan uppfattas som mer eller mindre bullrig beroende på vem som kör bilen och dess förväntningar

Min mantra: @zed Lyssna inte blindt på YouTubers och Influencers provkör provkör provkör provkör och bilda dig en egen uppfattning om hur DU upplever komfort och ljudnivå ingen annan kan göra det åt dig

There’s an ass for every seat but not a seat that fits every ass

Ja mer än bilens uppleva tyst eller bullrig är nog svårt.

Du verkar lika kräsen som jag. En resa ska vara en njutbar upplevelse.
Prova fullutrustad iX, EQE/S. Verkligen premium!
headsupdisplay, rymliga och har bra ljudpaket o tysta.

Vill du försaka komfort för mer sport, Polestar 4 Performance, fullspeckad förstås.

Alla kan fås med äkta nappaläder,

Okej, jag jag fattar att det kan vara svårt att mäta helt exakt osv, så det kanske man kan skippa då. Men en lite utförligare upplevelse kring ljudnivå än ”behöver jag höja rösten för att prata med personerna i bilen?” tycker jag man borde kunna ge, det blir så svart eller vitt. Du/ni säger ju inte “Är infotainmentsystemet bra? ja/nej”, “Är den kul att köra på småvägar? ja/nej” osv, utan utvecklar det vidare.
Och precis som att säteskomfort, enkeltheten i att hantera infotainmentsystemet, om one-padel-driving-läget är tillräckligt distinkt, om den adaptiva farthållaren håller lagom avstånd osv, är väldigt subjektivt, så pratas det om sånt i princip alla tester. Borde man du inte kunna ägna lite mer tid åt att även beskriva hur kupéljudet är? Eller är det bara jag som tycker det är en viktig parameter…?

Alla tycker vi ju olika saker är viktigt, och jag veta exempelvis att autopilot inte är något du lägger stor vikt vid :slight_smile: men jag är alltid lika glad när du/ni lägger lite tid på att förklara hur den fungerar, om den är bra eller dåligt, eftersom det är viktigt för mig.

Jag kommer ju följa dig slaviskt oavsett :smiley: men just detta saknar jag.

Så är det förstås, men precis som att säteskomfort, enkeltheten i att hantera infotainmentsystemet, om one-padel-driving-läget är tillräckligt distinkt, om den adaptiva farthållaren håller lagom avstånd osv, är väldigt subjektivt, så pratas det om sånt i princip alla tester. Borde man du inte kunna ägna lite mer tid åt att även beskriva hur kupéljudet är tänker jag. Något säger det ju i förhållande till andra bilar.
Lyssna blint behöver man inte göra, men lyssnar kan man göra, annars kan man lägga ner testerna helt och hållet :slight_smile:

Jag vill minnas att dom har sagt att Cupra Born är bullrig , och jag instämmer. Också att IX3 är bullrig på motorväg har jag för mig att @Esse nämnde , och att Volvo EX 60 är tyst . Men inte nämnt just det om alla bilar kanske ?

Det är förstås som du säger, men om man inte vill lägga så mycket pengar, och inte heller ha en så stor bil, utan försöker hitta en tyst och komfortabel bil som är något billigare/mindre, ja då är det bra med dessa tester för att se vad som finns “där ute”. Och såklart har jag kanske ganska bra hum om vad jag ska titta efter, precis som många andra har antar jag, men jag saknar just denna parameter i de tester som jag ser, och förundras lite över det efter som jag tänker att det är viktigt får många fler än mig. Men som sagt, kanske har jag fel i det :slight_smile:

Ja, ibland nämns det, ibland inte. Men mycket annat nämns exakt varje gång. Tänk om de skulle glömma att tala om hur många fingrar det får plats ovanför huvudet i baksätet, eller vilket material det är i dörrens sidofack - gud förbjude, det är ju avgörande för de flesta som köper bil…. eller….? För mig är ljudnivå och komfort betydligt viktigare :slight_smile:

2 gillningar

Ja tysta bilar är härligt , jag har bara inte råd med dom :sweat_smile: . Jag får väl skämmas lite , för jag blev erbjuden att provköra naturligtvis men orkade inte . Jag bara prov satt , och kom fram till att jag behövde elstolar för att sitta bekvämt . Jag hade provkört en ID3 tidigare och tänkte att det kan ju inte vara så stor skillnad. Cupran var billigare på Leasing så då fick det bli en sån . Jag hade nog varit mer noggrann om jag hade tänkt köpa bilen.

2 gillningar

Håller med. Att som 1,90m lång inte passa idealt i baksätet känns betydligt mindre relevant för mig än köregenskaper, ljudnivån, ADAS, allmänna quality of life egenskaper, driftkostnader etc. Men det är svårt vara bilrecensent, vissa köper bil för att få plats med hela familjen, vissa nöjer sig med att förarsätet känns bra och resten är lite skitsamma. Men det blir oundvikligt att recensioner gynnar större bilar, vilket man kan argumentera är problematiskt på ett sätt. Det är sällan en större bils nackdelar kommer fram i recensioner. Och sällan en lite mindre bils fördelar framkommer. Sett recensioner där bilar jämförs och en bil X får fördel för högre markfrigång jämfört med bil Y men inga ord om försämrad vy från förarsätet vid tex parkeringar av den höga positionen. Svårt att recensera bil….det är oftast upp till tittaren att själv härleda bilens framhävda fördelar med eventuella nackdelar som kan visa sig.

1 gillning

Mycket jag håller med om där :+1:
Och samtidigt är jag då lite förbryllad över vilka parametrar som de tycker ska vara med i en recension, och att de utelämnar andra, typ som takhöjd bak kontra kupéljud. Finns säkert annat också. Kanske borde de försöka betrakta sina recensioner utifrån och uppdatera innehållet lite ibland….

Jag kan också sakna recensioner där de vänder lite på det, typ vilka bilar ska du titta på om ett stort bagage är viktigt för dig, eller sportig körning, eller dragvikt, eller ADAs - eller kupéljud! :slight_smile:

Personligen så tycker jag det viktigaste är att de som recenserar tar upp fakta de kan utläsa av specifikationer och av leverantören lämnade uppgifter.
Att täcka upp den delen kräver nog flera omgångar av tester och jag får nog mest ut av de tester som görs när recensenter tar ut bilarna på långfärder i olika miljöer och väglag. Där fångas mycket av det en erfaren recensent kan tillföra i sina omdömen, eftersom de har en erfarenhetsbank jag som en vanlig konsument aldrig kan skaffa.

Därför ger en recensents genomgång av fakta om bilen och sedan dess långfärdstester otroligt mycket, vilket underlättar för mig att kunna ta ett enklare beslut i vilka bilar jag själv behöver utforska ytterligare.
Här läser jag in mig på det jag behöver utforska mera och försöker begränsa mig till det absolut viktigaste av det jag personligen anser som nödvändigt. Då är jag också förberedd och kan ta upp det med säljaren, så slipper man förhoppningsvis allt inlärda säljarsnack som tar en massa tid innan provkörning :slight_smile:
I bästa fall hinner jag testa de saker jag tycker är viktiga på en provkörning, annars får jag försöka övertala säljaren att få testa mera.
Det kan ju röra sig om att man då t ex vill testa olika bestyckningar för att komma fram till vad som passar bäst för en själv.

Det som är synd här är ju att många bara har fullbestyckade bilar både i de pressbilar recensenter får tillgång till, samt som finns i hallarna för provkörning.
Ska man testa kupéljud så är ju valet av däck viktigt, samt om fönstren är extraisolerade eller inte. Om nu det inte går att få testa annat än de bilar som ÅF har inne i hallen och recensenter inte heller får tillgång till andra bilar, så blir det ju svårare att testa kupéljudet.

Jag köper främst något år gamla bilar så värsta tappet inträffat.
Men de ÄR skitstora! Verkligen jobbigt i franska småbyar längs medelhavet. (Just nu i Bezier)

Hade det funnits en liten bil med samma höga klass, hade jag köpt den.
Bara en sådan sak som kylda säten med massage även i sitsen, och UV/IR-rutor överallt.
35-40 grader, blir aldrig varmt på huvudet.
Fläkt som inte låter som en jumbojet. Klima som startar då man närmar sig bilen, inkl kylning i säten.

Gillar Polestar 2 Performance skitmycket, men ett jäkla buller är det. Och plasten…

1 gillning

Stämmer, därför ska man testa bilar med olika spec och däck

2 gillningar

Däcken gör otroligt mycket. På min fossilbil hade jag Continental sommardäck som jag upplevde hårda/stötiga med högt vägljud.
När jag skulle ha nya la jag ner mycket tid och sökande efter tystare och behagligare däck.
I samma dimension hittade jag Good Year och det blev en helt annan bil, gick tystare och behagligare, tycker även att hållbarhet (mil) är bättre. Så däcken är extremt viktiga för ljudnivån.

3 gillningar