Kvartspriser och laddning

En fundering nu när kvartspriser införts. Hur bra mår batteriet om man styr att bara ladda billigaste kvartarna under en natt? Stötte på någon som påstod att det inte var bra för batteriet att stötladda på det här viset och därför hoppas jag någon av alla kloka människor här sitter på någon kunskap.

I mitt fall kan jag styra laddaren via home assistant att ladda på billigaste tidpunkterna ner på kvartsnivå. Vattenfall som sagt har ingen effektavgift på förbrukningen 21-07 så jag kan ladda med 11kW. Så jag behöver inte strypa för att riskera högre effektavgift.

Inatt medförde det att laddningen delades upp i fem omgångar mellan 15 till 75 min långa.

Svårt att se hur det skulle spela någon roll för batteriet just. Du ökar och minskar ju effekten oftare under bilkörning.

Vissa verkar tro att en cykel är en laddning, oavsett hur kort den är, så är det inte. En cykel urladdning och laddning av den totala mängden energi som batteriet kan ha.

Håller helt med dig i dina tankar.

Det jag kan tänka mig är mindre lyckat med flera pauser är om det är riktigt kallt så batteriet hinner kylas ner rejält mellan laddningarna och man får ökade laddförluster, iom uppvärmning av batteriet, men det är ju mer ekonomisk fråga.

Ladda som du vill, påverkar inget om du pausar och laddar ”stup i kvarten” på AC, lite annat på DC.

2 gillningar

Borde väl i sådana fall röra sig om längre pauser? Eller om det t ex är -30. :smile:

Den relevanta frågan är snarare om man under den kallare delen av året sparat pengar eller förlorar pengar på att låta batteriet hinna kylas ner till nästan omgivningstemperatur innan laddningen startar (för att slippa effektavgiften).