Laddar era bilar så snabbt , att det lönar sig tidsmässigt att köra fortare

När det gäller Ellastbilen jag kör absolut inte verkar det som . På den räcker det med lite för mycket motvind för att förbrukningen ska skena , med räckvidds ångest som följd . Men en t.e.x MB CLA som kan ladda snabbt och har ett lågt luftmotstånd så kanske det kan löna sig tidsmässigt att hålla 130 kmh ? . Någon som har provat detta på sin lite moderna Elbil ? . Ber om ursäkt om ni redan diskuterat detta i annan trå som jag inte hittat .

Fanns ganska många uträkningar på detta och med en vanlig snabbladdande bil kommer du behöva köra rysligt fort för att förbrukningen skall överstiga tidsvinsten, men så måste du även ha laddare placerade som matchar fartöknkngen.

det är förmodligen därför Teslabjörn kör som en blådåre på sina test 1000km test. :rofl:

Ta ett exempel på 100mil i 100km/h vs 150km/h.

Då har du 3:20h över att stå att ladda för, och tar vi EV9an så skulle jag kunna ladda 600KW under den tiden om jag spenderade laddsessionerna smart.

Så man sparar alltid tid på att köra som en idiot. :man_shrugging:

Lite OT

I Toscana finns det en excentrisk vinproducent som förutom vin har en passion för snabba Italienska bilar och Amerikanska Muscle Cars han är berömd för att dra på sig fortkörningar konstant hans resonemang är “ju fortare jag kör ju mindre tid är jag på vägarna och löper mindre risk att råka ut för en olycka” ok men hans viner är helt outstanding

2 gillningar

Undrar om en Renault 5 verkligen klarar att ladda ikapp ökad förbrukning? . Skrev inte @elmacken något om en Renault som stod i 70 minuter i kall väderlek för typ 25-30 kwt om jag minns rätt . Jag provade lite ovetenskapligt genom att snegla på aktuell förbrukning på väg hem i natt , och Cupran verkar öka med ca 1 kwt per mil från 100 - 130 kmh . Men en Renault 5 är väl inte lämpad för långkörning i Svensk vinter ändå förstås.

1 gillning

Låt oss räkna på det då R5 är en bevisat ganska usel långfärdsvagn, men att räkna för vinter och dålig laddning kan vi släppa för är det svinkallt och det laddar dåligt kör man inte i 150 iaf. :man_shrugging:

men har bilen vid 100km/h en snittförbrukning på 20kwh/100km så bode rent matematiskt redan ta 12-13:30h då bilen laddar 68kw i snitt 10-80%

Höjer vi farten och vänder på talen och beräknar matförbruking vid 150km/h istället då blir det ca 42-43kwh/100km för att ta lika lång tid för resan inkl laddningar.

Dvs R5 hinner ladda ca 230kwh extra på den korta restiden.

1 gillning

gött , då behöver man inte ligga och fisa i personbil för tidens skull då :smiling_face_with_sunglasses: . Under 130 på 120 väg så brukar man ju känna sig i vägen i trafiken . Barnen i baksätet säger till min svärdotter . Mamma varför kör du alltid i vänsterfilen när dom andra kör i höger . Jag kör i mammafilen den högra är gubbfilen . Min fru sjuksköterska som jobbat på intensiven och Mormor till barnen , är lite orolig för dom . Jag som gubbe håller mig oftast i högerfilen i 130 , det tycker jag räcker .

2 gillningar

Synd på en sån rar ärta . Men det är väl så det blir med billiga elbilar . Nya Renault Clio är ju en riktigt snygg bil annars :slightly_smiling_face:

Ja det ligger nåt i det och även att han ska råka ut för en poliskontroll :slight_smile:

Minns att Tesla Björn en gång testade (i Tyskland på Autobahn) och räknade på detta i en modell s tror jag de var.

Om jag minns de rätt så var break even vid 160.

Flera Teslaägare har testat detta. Om man kan tima in laddare nära Autobahn, kan man köra väldigt snabbt. Men är det avkopplande att rejsa mellan laddarna?
Tror det räcker att veta att OM man har brådis, KAN man köra 120 på motorväg och ladda ofta.
Vore kass om det mest tidsoptimala vore 80km/tim…

Jag tycker poängen är att man inte behöver hålla igen på hastighet för att de tar längre tid.. jag skulle ändå inte köra på så snabbt där..

När jag har legat i 110-120 på motorvägen laddar min ID4 sämre under vintertid än om jag kör 130 typ. Den skillnaden har jag i alla fall märkt.

Låter som som ett problem att batterierna är kalla. Frågan här bygger ju på att bilen laddar som man kan förvänta sig.

Helt rätt, din iakttagelse stämmer på nästan alla elbilar. Töm batteriet i 130-150km/h (i Tyskland) så behöver du ingen förvärme oavsett yttertemperatur om du kör ner till <15% SoC.

Det där är ett bra trick jag lärde mig redan på ID.3 tiden av min servicerådgivare Dom gånger jag kör ID.BUZZ till Italien så vet jag när det är dax att “skruva upp tempot” inför nästa laddstopp

1 gillning