Laddning på Tesla

Vad beror det på att inte Tesla öppnar upp alla laddstationer för icke Teslamedlemmar

Jag tror att det var @Esse som nämnde att det ibland är på grund markavtalen.

Sedan finansierar väl Tesla de nya laddarna med EU-bidragen som man kan söka, vilka stipulerar att laddarna ska vara öppna för alla.

Välkommen till forumet förresten! :smiley:

Ja tror ( killgissar) i Upplands Väsby är det nästan alltid fullbelagt… har själv bott där å sett det! Löddeköpinge har jag laddat vi flera tillfällen på väg till Danmark/Tyskland m.m Via Öresundsbron, där är det också all tid nästan fullbelagd. Vid Enköping är det alltid ledigt och där är det laddning för alla elbilar… så klart Tesla vill att det ska vara många som laddar och på de som ändå är fulla av Teslor vill man ju inte att det ska bli kö. När alla laddföretag bygger ut just vid dom Teslas laddstationer så kommer säkert bli laddning för alla elbilar på dessa laddstationer också!
:thinking:

Det är i Lödde jag med mycket goda grunder kan säga att det är en avtalsfråga. Den platsen hade ju passat som en öppen 40-laddpunktsstation annars.

1 gillning

Ok, men du vet inte att så är fallet?

Tackar! Hoppas att det blir mera öppet framöver, tycker att det funkar kanon att ladda på Tesla med deras app och månadsabonnemang. :+1::blue_car:

1 gillning

Jag vet att så är fallet – men jag vet inte anledningen.

Men det vore intressant att få veta anledningen på riktigt.

Man kanske skall ringa fastighetsägaren och fråga :slight_smile:

Gör så! Det fixar du lätt! :+1:

När vårt WeCharge-abonnemang går ut vid månadsskiftet november/december kommer vi att gå över till Tesla. De tar ju dessutom American Express. :smiley:

Det är nice! Amex here we go!

Samma här. När Elli går ut 11Dec så blir det Tesla laddare…om inget förändras.

Kanske något för kulturarbetare @Esse och @cgullin att förmedla till de andra laddoperatörerna att rätta in sig i ledet med priser.

Varför ladda för 6kr/kWh när tesla har för nästan halva priset men en månadsavgift.

Det är ingen som åker och tankar diesel för dubbla priset… Varför ska elbilsförarna göra det?

En tanke kan vara att precis som med bilarna så äger Tesla hela processen. Dom tillverkar sina egna laddstolpar medan övriga operatörer köper in stolpar. Tesla hanterar betalningen själv medan andra går via olika betalsystem (oftast). Fler ska dela på kakan :slight_smile: Sen finns det säkert andra förklaringar också

Det skapas många snabba sanningar runt Teslas laddpriser – just nu kostar det 4,30 kr per kWh att ladda hos Tesla i Ystad med månadsabonnemang. Medan OKQ8 tar 5,49 kr per kWh just nu. Innan sommaren var Tesla absolut dyrast.

Det som förvånar mig lite är att priset i Dorotea är 4,25/4,70 kr/kWh med abonnemang just nu, men var över 5 för inte så länge sen. Både mark och el är ju billig i norr. Men det kanske beror på att servicekostnaden är dyrare ute i obygden och att det bara är 4 platser som ska dela på etableringskostnaden?

3.85 just nu i Ystad
Okq8 har inga hpc i Ystad vad jag kan se så närmsta är i Malmö för 5.49

Ja det är en månadskostnad på tesla…men snabbt igentjänade pengar om man snabbladdar mycket.

Är väl också att i stället som Dorotea har man inte så mycket val.

Vet inte om jag tycker det är korrekt att jämföra kvällspriserna efter 22.00 faktiskt. De flesta stannar inte och laddar då.

OKQ8 finns visserligen närmre än så, exempelvis i Trelleborg – men de har samma pris i hela landet.

Finns faktiskt EON-laddare precis bredvid. Man skulle kunna hävda att Dorotea är en laddmetropol trots att det inte finns en enda elbil i kommunen*. :smiley:

*Om inte det har tillkommit någon elbil sedan jag läste någon statistik på det.

1 gillning