Laddning på Tesla

Fram till 6pm är det också det priset.

Men det jag vill komma till är att just nu är tesla billigast att ladda på… Så varför kan de andra operatörerna inte hålla samma priser?
Nätavgifter, effektavgift, dyrare laddmaskiner…what ever. Jag som konsument bryr mig inte… Jag vill ha det bästa priset möjligt…

Jo men jag menar att Tesla helt plötsligt blev billigast (och det endast med abonnemang) är en rätt ny företeelse som inte på något sätt är skrivet i sten. För bara några månader sedan var de absolut dyrast.

Absolut.
De kan höja priset rejält i höst och vinter… Så kan också okq8 göra.

Jag är bara så jäkla less på hur detta utvecklas så efter 10 år med elbil börjar jag nästan fundera på om man ska gå på en diesel i nästa bil…

Jag tror snarare det handlar om att Tesla helt enkelt har lite andra avtal – det går snabbt för dem att gå både upp och ner. Medan OKQ8 och även Circle K har sakta men säkert sänkt priserna allteftersom elen blivit billigare. Man kan ju tänka sig att den typen av bolag säkrar upp priserna på ett annat sätt än vad Tesla gör. Så om priserna stiger kraftigt i pris kommer Tesla vara snabba att höja medan övriga har en annan tröghet.

Jag hoppas i alla fall att det börjar bli en bättre konkurrens bland laddoperatörerna. Det vill säga att vi kommer till ett stadie när man kan svänga av på första bästa avfart när man vill ladda och behöver pausa.

I dag är det otroligt styrt av mitt nuvarande laddabonnemang, och det saboterar elbilsupplevelsen en aning faktiskt.

Jag måste provladda min MG vid tillfälle, går inte det har dom en SW uppdatering att göra.

Jag kör inte långt speciellt ofta så jag tänkte göra ett aktivt försök att bojkotta alla snabbladdare som inte tar kort.

Tesla har bäst förutsättningar att kunna vara den operatör som pressar priset på den svenska/europeiska marknaden. Anledning 1 är överlägsen dynamisk kraftfördelning mellan samtliga uttag på en station som möjliggör maximal försäljning på abonnerad effekt. Anledning 2 är volymen bilar man får ut samt att man på flesta stationer öppnat upp för övriga som tillsammans bidrar till hög nyttjandegrad.
Inget ont om Dorotea men det är solklart att det är dyrare än tex Jönköping oavsett vad elpriset kostar i Dorota vs. Jönköping pga försäljningsvolym.

Man får en effektivitet i affären som jag vågar påstå ingen annan operatör är i närheten av.
Största hotet är sannolikt markägare över tid.

2 gillningar

Jag tror den stora irritationen för mig är just prisskillnaderna. Man får ibland betala det dubbla för att man vill ladda i närheten av där man vill äta lunch. Är nog en normalisering av priserna som jag mest efterfrågar. Om det är då 5.90 så är jag ok med det… Det är just när andra tar 3-4kr/kWh lite längre bort som jag blir less… För då kan fasiken 5.90 stället också göra det.

En god vän till mig har en dotter som jobbar på circleK där det finns tesla laddar, circleK laddare och även circleK laddar för lastbilar även ett stenkast bort finns recharge vid en McD
Nu är väl inte hon världens mest observanta på detta ämne men hon nämner flera gånger att extremt få använder cricleK laddarna.

Man kommer alltid leta efter det billigaste alternativet…och då kan inte operatörer som inte kan matcha priset få gnälla att ingen använder deras laddare.

location, location, location :wink: Du säger det själv, billigare stolpar finns lite längre bort medan det är lite dyrare där det finns service. När mitt Elli går ut kommer jag antagligen betala priset hos OKQ8 eller Circle K för ska jag ladda hos Tesla här i Uppsala så är det utanför stan helt utan service. Jag skulle också gissa på att det är dyrare att bygga en stolpe där det redan finns service och finns människor än att bygga en bit bort där ingen är.

Rent krasst kan man ju se det som att det är Tesla som sticker ut bland operatörerna. Om priserna ska normaliseras så kanske Tesla är den som ska höja? Jag personligen är mer intresserad av vad som finns runtom laddaren än om jag sparar 30kr på att parkera bilen en bit bort.

1 gillning

Jo tesla har historiskt sämreställen.

En ToR sthlm-cph lär nog tyvärr bli mer än 30kr dyrare om man ständigt väljer location location location

Håller med er, läge är så klart också viktigt att man kan göra sina behov vid laddstopp och minimal omväg från stor väg. Ibland har jag en tendens att fastna på det tekniska :face_with_raised_eyebrow:.

1 gillning

jag skulle ladda på elbilsmacken senast jag åkte i de områdena. Men kom dit med 60% så kändes lite onödigt. Lovar att ladda nästa gång :heart:

1 gillning

Har vi inte kommit lite långt från den frågan som ställdes från början eller? Varken väder eller andra laddoperatörer är väl ointressant i denna fråga!

1 gillning

Helt rätt.
Jag grävde en del i det i början när det släpptes helt, infon som gick ut då var att stationer med hög beläggning skulle fortsätta vara exklusiva för Tesla.

Vill också minnas att jag i en annan artikel läste att man tittade på möjligheten att göra de laddare som är öppna för alla, men inte byggda med EU-stöd, dynamiskt tillgängliga, alltså när behovet är som störst får Tesla en liten gräddfil genom att man låser ute andra bara vid högtrafik.
Den vill jag inte ta gift på dock, hittar inte den artikeln vid en snabb googling. Det kan även vara en feltolkning av nåt infomaterial.

Markägarbiten är dock intressant, såna avtal kan ju se ut precis hur som helst.

1 gillning

Tack Larsson för ett vettigt svar, nu vet jag lite mer. Har funderat ett tag på detta. Ha en bra vecka! :+1: