Nu undrar jag några saker som jag hoppas kanske kan få svar på här.
Vi skulle åka hem fr Göteborg ef hockeyn förra helgen med en min Polestar 2 och med ett planerat laddstopp i Floda på Cirkle K.
Vi startar kupévärmaren i bilen 10 min innan vi ska åka för det var runt -12* ute. Och lägger in Cirkle K Floda i navigatorn och kommer fram med 8% kvar i batteriet.
Och laddningen startar inte, får inte kontakt med bilen. Vi byter laddare, men samma sak där. Vi åker upp till Lastbilsladdarna men samma sak där. Ringer support och de startar om laddaren men det hjälper inte.
Ok, vi åker vidare någon kilometer till Nääs Fabriker, där det finns MER laddare, testar nu med 6%, men samma sak igen.
Fan! Vi får ringa bärgaren för att komma hem våra 7 mil, tänker jag.
Men så fanns det AC laddare där så vi åkte till parkeringen och kopplade in oss och det fungerade. Vi fick stå där med 11 kw laddning i 3 tim för att få i ström så vi precis kom hem.
Så till mina frågor:
Varför gick det inte att DC ladda? Var batteriet för kallt plus för lite ström (8%)?
Hade det kunnat fungera efter att vi AC laddat en stund och sedan kopplat på DC laddning igen? För att batteriet då kanske hade blivit lite varmare..?
Men i så fall hur gör alla som bor i norr eller reser till fjällen på vintern i minus grader om man inte kan snabbladda med kallt batteri eller 5-10% kvar i batteriet…???
Sist jag snabbladdade var i november utan problem.
>
Obs! Snabbladdningen fungerade i helgen (i plusgrader och 40% batteri). Var tvungen att testa så det inte var fel på bilen.
Hoppas ni kan ge mig tips och idéer på varför det inte fungerade
Jag har inte kunskap till att förklara varför tyvärr , men jag kan trösta dig med att du inte är ensam i alla fall. Upplevde liknande scenario på långkörning vid 10 plusgrader . Försökte ladda på laddare som jag laddat på flera gånger tidigare , men det ville inte starta trots flera försök och på två olika laddoperatörer på samma plats . Som du AC laddade jag istället fast under måltid , och fortsatte sedan färden några mil under svordomar . Nästa stad nytt försök där det funkade att snabb ladda . Min gissning blev att bilens satans datorer jävlades med mig , opålitlig skit det där enligt mig
Antagligen mjukvaruproblem, ska inte vara några problem i kyla med låg SoC. Jag har aldrig råkat ut för det själv men läst om fenomenet. Omstart är alltid första åtgärd genom att hålla in knappen nedanför skärmen i 20 s. Eventuellt även starta om TCAM för det går ändå snabbt: Starta om bilens kommunikationsmodul (TCAM)
Annars brukar det rekommenderas att parkera bilen, låsa den och lämna den utom räckhåll för nycklar och telefoner i 10-15 min. Då ska bilen stänga ner sig. Har läst om flertalet det fungerat för.
Jag gjorde en omstart på plats med hjälpte inte då. Och vi kunde inte lämna bilen när det var så kallt ute. Men jag tänkte provat att snabbladda igen ef AC laddningen men gjorde inte det för vi ville bara hem.
Är nog tyvärr många moderna bilar som fortfarande kräver omstarter ala CTRL+ ALT+DEL knappar då mjukvaran får hicka. leverantörerna säger det inte högt, men alla som köper bilar idag med OTA uppgraderingar/insamlingar, där baksidan tyvärr blir att köpare per default blir beta testare.
Jag har varit med om detta på en Volvo XC40 på macken. Det är något i bilen som hänger sig, den påbörjar inte kommunikationen med laddaren hur man än gör. I det fallet var det höst inte särskilt kallt ute. Det löste sig när bilen fick stå låst i ca 30min, därefter var allt som vanligt.