Laddskuggor Sverige

På internet är det ont om inlägg om eventuella laddskuggor. Dvs hit kan du åka i Sverige men du har svårt att komma härifrån utan att planerat innan.
Förr var det värre hur är läget nu?

Hestra, Sjuntorp och Lysekil är exempel på ort där du har fåtalet långsamma publika laddare för gäster oavsett om du är genomresande eller hälsar på en vän/familj

Är detta en myt eller finns det corner cases?
Vad har en ort skyldighet till gällande laddning som service baserat på antalet invånare om de inte har laddning via sitt bostad eller egen villa?

Vet att Elmacken finns nära hestra men om du kommer från Borås så behöver du inte åka via Gislaved och då missar du denna fantastiska möjlighet att ladda på.

En ort har inga skyldigheter att ordna med den sortens service, inte i en marknadsekonomi.

Men Mönsterås kommun är än så länge en sånt ställe med, det finns ingen snabbladdare allt och de gick ner från 14 till 4 destinationsladdare, samt. Mörbylånga där det finns en 50kW den ingenting mer förutom destinationsladdare.

För Mönsterås del finns Ionity i Oskarshamn och 30 laddpunkter till över 100kW i Kalmar men det hjälper inte om du pendlar inom kommunen eller inåt landet till Högsby eller hultsfreds kommun för där finns bara två 50kW på hela vägen, en i Högsby som typ alltid är upptagen av en Mitsubishi hybrid, och en i Målilla.

Det är först i Vimmerby det finns bättre grejer och då är det 1 st 150kW.

Att det finns i Kalmar hjälper inte om man inte ska dit eller inte har räckvidd nog när man är i Mönsterås :grin:

Överlag är det dåligt med laddare i glesbygden, jag är en förespråkare för att 50kW är bättre än 0 och hade alla obemannade mackar i glesbygden haft två 50kW hade det varit ganska bra ställt.

Centrala Skåne (Eslöv-Höör-Hörby) är också en sådan mörk plats men där kommer Rifil snart öppna upp.

Sedan så fort vi kommer i miten av Sverige och uppåt så finns det väl platser på tiotals mil där det inte finns några laddar men samtidigt är det ju tiotals mil det inte bor några människor också.

Som sommarstugeägare i Lysekils kommun var jag redan för några år sedan i kontakt med elbolaget LEVA och ifrågasatte varför de bara hade två långsamladdare att erbjuda i en kommun med idel norska turister?
Svaret då var som vanligt goddag yxskaft!

Närmsta laddare utanför Lysekil är i Håby där det finns några snabbladdare (och där Tesla tydligen ska smälla upp en SuC snart), dit är det närmare tre mil enkel väg.

Idag finns det 13 st, en förbättring i alla fall, men fortfarande rätt uselt. I Göteborg har jag för mig att Gbg Energi har 1500 stolpar, om än i en större stad, men ändå…

Runes Bensin har lovat att täcka upp många av de orterna som du nämner: Runes Bensin ska bygga 232 laddpunkter i Kalmar och Kronobergs län – Allt om Elbil.

Runes är hjältar. Dom var tidigt ute i Emmaboda och har haft kortbetalning från start, medan alla andra hade varsin app som det ibland gick att starta laddarna med också. Kan aldrig komma ihåg att dom varit trasiga heller.

Har vi någon i norra Sverige som kan bidra till min fråga gällande Laddskuggor eller hur det är att leva med Elbil norr om Åre.
Är så mycket fokus på allt söder om Åre. Sorry @Kristofer @Esse @cgullin (vikarierande Norrlandskorre enligt @Esse :joy:) ni gör ett bra jobb men hur kan vi konsumenter få bild av hur läget är för norra delen av Sverige genom era kanaler?

Keep up the good work!

Det enkla svaret varför jag sällan åker högre upp än Åre är kostnader. Sälen, Åre och andra fjällorter kan jag åka till, ibland över dagen, och sen tillbaka. Ska man börja ge sig högre upp så blir det dags att planera för hotellnätter, det blir helt enkelt en för lång körning på en dag eller ens en helg. Och jag får inte den kalkylen att gå ihop, det är inte sällan jag går minus på videos så då vill man begränsa kostnaderna.

Jag skulle jättegärna åka runt mer uppe runt Östersund, Umeå, Kalix, Jokkmokk med mera men det kostar mig för mycket, både i tid och pengar tyvärr.

1 gillning

Trafikverket arbetar rätt hårt på norr genom att vara med och delfinansiera privata satsningar. I förra veckan beviljade man stöd till 17 nya stationer, (där de flesta är i norr). Lista: Trafikverket ger stöd till 17 nya stationer med snabbladdare – Allt om Elbil

I samband med det berättade man också att ytterligare 32 stationer, som tidigare beviljats stöd kommer öppna under 2023 och 2024, även många av dess finns i norr.

1 gillning

Jag har rört mig en del vid Lapplands sydport, det vill säga Dorotea. Har laddat en del i Lycksele, Umeå, Dorotea och Borgafjäll. Så frågor om det området kan jag i alla fall besvara. :slightly_smiling_face:

Och vad kan @Bankiren berätta för oss sydländska svenskar? Är det glest med laddare på bygden och de större städerna i det område du rattat runt?

Jag är helt förstummad av Åkersberga, porten ut mot hela roslagens skärgård dit halva stockholm åker på helgerna.
Inte en enda snabbladdare, och ytterst få långsamma.
Man ser mest bara ombyggda volvos med vinge bak och stripes på sidorna :slight_smile:
Kan inte regeringen införa nåt slags minikrav här och/eller böter om man inte har en viss tillgång på laddare…
Försöker övertyga familjen nu om elbilens förträfflighet, vi har en kia ev6 på kort leasing, men det gnälls väldigt. Skulle gå enklare om det fanns laddare där man behöver dom.

1 gillning

Detta från EU lär kanske hjälpa.

Du får åka till Hägernäs/Täby, där finns ett gäng snabbladdare, men är väl en 2 mil.

1 gillning