Långtidsparkering på flygplatser

Hej på er!

Att ladda på långfärder har jag bra koll på. Men hur tusan fungerar långtidsparkering på en flygplats?

Eventuellt kommer vi att långtidsparkera på Åre Östersund AirPort (ligger 9 mil från Åre :laughing: ). Det finns ett antal 3,7 kW-stolpar där och några 62 kW-laddare från InCharge.

Vi blir borta i 2 veckor. Så jag undrar om någon här vet hur man gör på flygplatserna?

Eftersom man inte kan förboka laddplats på i princip någon flygplats så skulle jag rekommendera att du kommer till flygplatsen med ganska hög laddning.

Har du turen att få laddplatsen så får man se det som bonus.

Jag har gett upp att få laddplats på långtidsparkeringarna på Landvetter. Förr när jag inte hade laddbox hemma var det annars ett ypperligt tillfälle att toppa upp batteriet. Då brukade jag kunna räkna med att ladda. Nu finns det däremot så många elbilar, så platserna på Landvetter är alltid upptagna.

Nu har jag dessutom laddbox hemma, och 12 mil till flygplatsen enkel väg. Så jag ser till att bilen är laddad hemma, så klarar jag mig tur och retur. Finns det en plats ledig, så brukar jag plugga in bara för att markera för Swedavia att det finns en efterfrågan även om jag egentligen inte hade behövt ladda :slight_smile:

Samtidigt är ju det hål i huvudet med laddinfrastrukturen på Landvetter som förr bestod av ett 60-tal 11 kW-laddare. Vem behöver 11 kW när man ska stå parkerad i en vecka? Nu har de sänkt effekten till 3,6 kW, men dock inte tredubblat antalet laddare, vilket man kan tycka att de borde göra.

1 gillning

Jag skulle vilja sitta med i mötet på Swedavia när de diskuterar laddplatser…

Snacka om möjlighet att tjänar lite extra om man
1.Reserva en plats.
2.Ta 5-6kr/kWh… För många skulle säkert betala det.

Eller väntar de på “framtiden” där man parkerar sin bil och hyr ut kapacitet från batteriet till Swedavia så de kan car to grid. Fatta möjligheterna om det står 200bilar parkerade med 70-90kWh kapacitet…

1 gillning

Jag bokade parkerings plats på Arlanda i somras när jag stog en vecka.i bokningen ingick laddare utan extra kostnad. Pluggade kabeln när vi for och dagen innan vi skulle hem så startade jag laddningen via appen till bilen.

2 gillningar

Tyvärr så kan man inte boka en laddare vad jag vet. Utan du bokar ett parkerings område som förhoppningsvis har lediga laddare.

Är inte långtidsparkering och laddning av elbil lite av en konstig kombination? Jag tolkade att TS skulle vara borta 2 veckor och att då stå vid en laddare men bara ladda i 5% av tiden som man står där känns bara fel. Eller missar jag något här?

Så kan man kanske se det. Men destinations laddare bör finnas på flygplatser och än så länge finns det inte något bra alternativ att man kan dela en laddare på flera platser och koppla ur å i fram å tillbaka utan att ägaren till bilen är på plats.

Jag såg en lösning där det var en lång skena längs parkeringarna så det var en typ2 vid varje plats och man fick välja på en skärm när bilen skulle laddas. Men fattade det som den lösningen var svindyr så föll på det.

Skulle vara om man lämnar bilnyckeln till någon som sköter det då… Men där gick parkerings priset upp rejält isåfall

En lösning skulle ju kunna vara något system (kanske en app, woop woop) där man startar sin laddning och fyller i sitt flight-nummer och när det är ett dygn kvar innan planet ska landa så går laddaren igång på typ 3,7 kW. Då skulle i princip alla elbilar få fullt batteri och den har inte stått på 100% i flera veckor :slight_smile:

Så om någon kan bygga det och sälja in till Swedavia så vore det toppen. Jag behöver inte ens ta en % för idén :smiley:

1 gillning

Självfallet… Och de kan du idag styra i de flesta bil appar.

Det jag ville komma fram till var att det är dyrt att sätta upp laddare… Och hitta ett billigare alternativ vore bra då de får upp flera laddare

Nu råkar jag bo i Skåne och varken när jag åker till Kastrup eller Sturup skulle jag ha något som helst behov att ladda på flygplatsen. Vi får ju inte glömma att det finns laddstationer lite överallt så istället för att ladda på långtidsparkeringen så åker jag förbi en sådan på vägen från flygplatsen. Är ju inte så att bilen laddas ur av att står på en långtidsparkering.

Det är väl självklart det smidigaste… Men om man tar arlanda tex. Så är det inte skitmånga snabbladdare runt där.

Jag tror ändå det bästa alternativet är att ha någon sorts destinations laddare…och att man kan boka det så man är 100% säker man får en laddplats.

Snöiga hälsningar från ett Östersund med -9 grader. :snowflake:

Kan berätta att jag fick en laddplats! :smiley: Så när vi kommer hem från sol och bad har vi förhoppningsvis en varm bil. :parasol_on_ground:

2 gillningar