Lite problem med Laddboxar idag

Hej!

Jag har lite synpunkter när det gäller laddboxar

Du rekommenderar ett antal på din webbsida, och det är kanske ett bra urval - jag vet inte säkert. Ett argument som aldrig verkar komma fram, är hur respektive leverantör sköter sin support mot slutanvändaren. Här finns det mycket att fundera på. Många leverantörer och tillverkare har ingen telefonsupport för slutanvändaren, vilket jag tycker är skitdåligt! Samma sak med mejl-support - många publicerar inte alls en mejladress för supportfrågor - helt förkastligt!

Det finns visserligen många gånger en Facebook-grupp, där användare kan hjälpa varandra, och det är givetvis bra, men det kan aldrig ersätta en bra support från tillverkaren.

Jag ser t.ex. i din lista, att Defa har både telefonnummer och mejladress på sin webbsida, medan Zaptec inte har något av det. Jag har dåliga erfarenheter av denna typ av icke-support. Man tycker väl att installatören/elektrikern är den jag ska ta kontakt med vid problem, men jag håller INTE med där

Idag verkar många tillverkare kräva bra wi-fi, och dessutom att man måste komma med 2.4 GHz SSID för signalen till laddboxen. Detta med bra wi-fi ut till laddboxen, och i vissa fall också wi-fi till en lastbalanserare som sitter gömd inuti ett elskåp bakom en plåtdörr - gör ju inte det hela lättare precis. Då kanske man kan använda 4G-kommunikation istället? Nja, det funkar inte mot den last-balanserare som sitter i elskåpet - den kan bara prata wi-fi. Trist läge!

Med vänlig hälsning,

En frustrerad elbilsägare som laddar hemma

1 gillning

Vem menar du? Detta är ett diskutionsforum med många medlemmar :grinning_face:

Hej!

Det är primärt installatörsbolaget som Skall ge den supporten – har du problem idag med din laddbox så bör du kontakta den som installerat laddboxen inte den som tillverkat den.

Detta beror nämligen på att felet ofta sitter utanför laddboxen.

I de flesta fall sitter problemet i effektvakten eller molntjänste (tex Tibber) och inte laddboxtillverkarens fel.

Just i Defas fall är det dock samma tillverkare – men har du inte god mottagning på wifi så skulle installatören installerat en annan laddbox som inte kräver wifi.

Lättast nu är nog att se till så att wifit når ut till Defan.

Jag menade förstås Peter Esse - han rekommenderade ju ett antal laddboxar på sin sajt. Inser dock att jag borde varit mer specifik då. Ber om ursäkt!

1 gillning

Håller inte riktigt med där. Om laddboxen och lastbalanseraren har en elektrisk sammankoppling så är det bättre, än om man förlitar sig på wi-fi för att koppla upp sig mellan dessa båda enheter. Det är att be om problem. Jag vet, för jag har just en sådan laddbox där lastbalanseraren sitter med wi-fi-koppling mellan sig. Zaptec och deras Sense. Det har varit problem flera gånger.

Nu är jag osäker på vad du inte håller med om – det var ett svar på om det är dålig mottagning på Wifi där Defan står :slight_smile:

Men jag börjar förstå att hela det här handlar om att du inte har god uppkoppling på effektvakten.

Svaret är den samma. Du behöver bra uppkoppling både för effektvakt och laddbox – laddboxen kan dock gå via 4G.

Det är dock inget supporten kan lösa oavsett vilken som ger den utan det är en ren praktisk detalj. Du behöver bra wifi där effektakten sitter.

Eller byta till en laddbox som ansluter via radionät till effektvakten. Alternativt är att dra ut ethernet till elcentralen och ansluta sense däremellan.

Noterbart är att effektvakt och laddbox väldigt sällan är anslutna till varandra via wifi eller annan teknik utan de är ansluta till internet och pratar via “molnet” med varandra.

Phasebox som använder radiolänk är undantag.

Jag har Defa och Perific lastbalanserare (effektvakt), skitbra kombo.
Bra stabila appar.
Laddboxkillarna installerade, de har jättebra support

1 gillning

Är det mest mätarskåpets faradays burbenägenhet som är boven, så kan installatören (eller annan elektriker) dra ut enheten utanför skåpet till en utomhusklassad kapslad kopplingsdosa i plast (typ Schneider Mureva) som inte blockerar Wi-Fi signalen lika illa, men trådat är ju såklart alltid att föredra om möjligt.

Tack för tips, men jag har redan placerat Sense-pucken (lastbalanseringen) på utsidan av dörren (med ett magnetfäste) till mätarskåpet just av denna anledning. Skåpet sitter under tak. Sense-manicken har enbart wi-fi-anslutning, och kan således inte anslutas via Ethernet-kabel (som hade varit det bästa, såklart). Inte heller laddboxen Zaptec Go 2 har möjlighet till Ethernet-anslutning

Låter bra att du har fått till en bra kombo. Nu hade jag ju köpt Sense lastbalansering som är vad som rekommenderades av min elektriker till min Zaptec, så jag har nöjt mig med det. Dessutom så får man ju ytterligare en app från Perific att hålla reda på med din kombination, vilket jag tyckte var lite onödigt, kanske. Men funkar allting bara bra så är det ju frid och fröjd :grinning_face:

Dessa två appar behöver man bara använda för att kolla status eller statistik.
Laddboxkillarna ställde in allt som behövdes och vi använder bara bilarnas appar för att styra laddningen.

DEFA har dessutom display, vilket är otroligt praktiskt!
Ett stort skäl till att vi valde den

Jag har Zaptec Go och Perific. Använder funktionen i Perific att ladda bilen när det finns tillgång på solel. Använder bara Zaptec för vissa grundinställningar, men aldrig annars. Får all information från Perific

1 gillning

Låter väldigt bra!

Kanske ska fundera på att byta till Perific