Mitt livs första månader med elbil

Det var dags för tjänstebilsbyte inför denna vår.

Efter 30 år med fossiltjänstebilar från olika tillverkare som tex BMW, Audi, Volvo etc så gjorde jag denna gång läxan att sätta mig ner och räkna på det en smula.

Icke förvånande så föll valet på elbil.

Jag har alltid haft en förkärlek för Tesla.

Deras infrastruktur, minimalism, mjukvara och teknik har alltid tilltalat mig.

När möjligheten nu fanns att välja just Tesla på företaget jag jobbar på så tänkte jag varför inte provköra den nya Model 3 Highland?

Sagt och gjort, under Julledigheten 2024 så bokade jag en provkörning busenkelt på deras hemsida, tog med mig familjen och åkte till Segeltorp för test.

Wow! Första gången i en ”riktig elbil” (Volvo XC 60 T6 som tjänstebil vid detta tillfälle).

Fantastisk trevlig upplevelse måste jag säga.

Älskar minimalismen och inredningen i Highland och min vilopuls gick säkert ner 30 bpm bara att sätta mig i bilen.

Några dagar efter så blev jag uppringd av en mycket trevlig tjej från Tesla som frågade hur jag upplevde provkörningen och om jag ville ha ett par olika offerter då de vid detta tillfälle hade en kampanj vid beställning innan årets slut för leverans innan 31:a mars.

Jag slog till på en M3 LR Dual Motor med 19” Nova fälgar och Stealth Grey lack.

Det handlar bara om tre år resonerade jag.

Blir det förjävligt så får jag lida mig igenom dessa tre år innan jag byter till något annat.

Elbil måste testas helt enkelt.

Leverans blev lördagen den 30:e mars på deras Delivery Center i Huddinge.

Fantastiskt smidigt då en trevlig gosse såg till att bilen kopplades mot appen och att telefonnyckeln funkade sedan var det bara att åka.

SOC drygt 60% vid leverans.

Bara en sådan sak som att i lugn och ro hämta bilen en lördagförmiddag gillade jag.

En lång historia kort:

Nu efter drygt två månader och lite drygt 1000 mil så tänker jag mig en liten recension.

Jag har lovat mig själv att göra en definitiv utvärdering efter en vinter men här är mina intryck efter de första vår-månaderna.

När man gör ett inlägg som detta så är man generellt väldigt nöjd eller väldigt missnöjd.

Jag är, som ni säkert redan har förstått, väldigt nöjd såhär långt.

Fantastiskt smidigt hela upplevelsen med Tesla.

Allt sköts via deras fantastiska app (jag har även Teslas laddbox på huset hemma).

Hela upplevelsen med Tesla påminner mig mycket om när Apple/iPhone gjorde sitt intåg. Allt är otroligt intuitivt, sömlöst och kommunicerar med varandra på ett fantastiskt sätt.

Otroligt bra ruttplanerare där det bara är att ange slutdestination och önskad SOC vid ankomst så styr den mot lämplig Tesla Super Charger, förvärmer batteriet och säger till när det är dags att åka vidare.

Också smidigt att enkelt kunna lägga in delmål i rutten utan problem.

Jag åker en hel del Stockholm – Göteborg ToR och beroende på vilken SOC jag vill ha när jag anländer (beror på hur säker jag är på förekomsten av destinationsladdning) så brukar jag behöva ladda mellan 7-15 minuter.

På den tiden hinner en farbror som jag knapp lägga in en baksnus och prostata-pissa.

Dessutom är det i relativa termer billigt att ladda på Tesla Suc då jag betalar mellan 3,40 och 3,80 kr/Kwh beroende på var och när.

När jag dessutom kan ladda hemma för runt 1,5:- och gratis på kontoret i Stockholm och Göteborg så blir alla tjänstemil en cashback och jag tjänar alltså flera kronor för varje tjänstemil jag åker.

Dessutom har jag hittat ett hotell i Göteborgstrakten där jag brukar bo där gratis laddning ingår i rumskostnaden.

Lägg därtill ett halverat förmånsvärde jämfört med min tidigare Volvo XC 60 så blir ekonomin fantastiskt mycket bättre.

Vidare så är telefonnyckeln den bästa uppfinningen sedan elden.

Otroligt smidigt att bara gå rätt in i bilen och köra iväg.

Dessutom så styrs alla inställningar via den samma så när min son med sin telefon i fickan öppnar bildörren så ändras stol, speglar, ledlister etc till hans profil.

En annan sak som sticker ut positivt är den ”automatiska växlingen” som funkar hur bra som helst!

Har du något framför bilen så läggs backen i, backa ut från fickan, och vips så läggs driven i.

Körupplevelsen är också fantastisk tycker jag.

Här har ni nog alla rutinerade elbilsgubbar betydligt mer erfarenhet men vilken underbar känsla det är att åka tyst, vibrationsfritt och ha runt 400 hk direkt under högerfoten.

Jag upplever Highland inte ett dugg mindre ”premium” än de andra bilarna jag har åkt genom åren.

Snarare tvärt om faktiskt. Tex tycker jag att stolarna är skönare än i min förra Volvo.

Snittförbrukningen under dessa första 1000 mil ligger på 1,53 kwh/mil.

Blir spännande att se vad jag tycker efter en vinter.

Och vad folk tycker om Elon Musk skiter jag tunt i :blush:

Kul med elbil!

2 gillningar

Tack för en uttömmande review!
Mera sådant, skitkul att läsa.
Ja Highlind är ett stort steg, mycket trevlig. Hade bara farthållare och torkare funkat som vanligt hade det varit “home run”. Enda återstående problemet är premiumkänsla och buller, men har man en närmast maxad E-klass är det svårt att hitta elbilar.
Gillar man sedan lågbyggda sjunker urvalet yterligare.

Du kommer bli toknöjd!
Lycka till

1 gillning

Halloj och tack för svar!

In lane/farthållar- funktionen tycker jag funkar riktigt bra.
Inte varit med om sk spökbromsningar etc som jag har läst om.
Ligger perfekt i filen med bra avstånd till framförvarande enligt mina referenser.
Däremot helt värdelöst att den stängs av vid filbyte.

Torkarfunktionen hade jag också hört mycket skit om men det finns en avknapp (alltså ingen fysisk knapp :joy:) så jag har aldrig upplevt att torkarna börjar gå vid lågt stående sol och annat man hört.
Däremot så hoppar autoläget för torkarna på så fort farthållaren aktiveras och då måste jag via rullhjul på ratten eller i huvudmenyn slå av torkarautomatiken.
Och då farthållaren måste aktiveras igen efter varje filbyte så blir det lite irriterande såklart.

En annan omtalad klassiker är avsaknaden av blinkersspak.
Håller med om att det inte är optimalt i rondeller men i övrigt tycker jag det funkar bättre med knapp i ratten.

Ska snart få testa Teslas serviceorganisation också då jag fick ett stenskott i storlek golfboll i framrutan i helgen så det blev en lång spricka självklart mitt i synfältet.

2 gillningar

Med uppgradera AP så kan man byta fil utan att om aktivera AP.

1 gillning

Mmm… Tyckte det var för mycket pengar.
Men dumb summon skulle jag vilja ha med tanke på i-landsbuk och alla dessa trånga parkeringsrutor och alla de funktionerna vill jag minnas ingår i utökad ap

Ja det mycket pengar! men ja gav mig den själv i present när jag gick i pension. Passade på kanske sista bilen man köper!

2 gillningar

@Highland
Otur, men stenskott är en realitet tyvärr. Tycker du beskriver exakt varför jag avstår Tesla. Detta funkar perfekt på mina andra bilar och jag skulle bli vansinnig då jag har alla förarhjälpmedel på. Underbart att ha en skyddande ängel som går in, då jag brister i uppmärksamhet.
På 14k mil har Mercan autobromsat 2ggr, båda gångerna tvärstopp vid olycka längre fram…alla tvärnitade nästan samtidigt. Vi längre bak fick noll förvarning. En gång tvärnitade den vid backning då dottern övningskörde. Kom en cyklist i hög fart som såg en lucka bakom Mercan. Nära ögat.
Inga spökbromsningar. Otroligt nöjd, köpa en bil utan alla säkerhetspaket är uteslutet.

Mycket bra beslut! Livet är för kort för att inte njuta.

1 gillning

Jo du har en poäng.
Jag kör mycket och har så gjort sedan 20-års åldern och nu när man nyligen har klivit in på dödhalvan av livet uppskattar man hjälpmedel i bilen på ett helt annat sätt.

Jag upplever att jag inte saknar något i nuvarande bil ur ett säkerhetsperspektiv men ekonomiska begränsningar i tjänstebilspolicyn gjorde att jag valde bort utökad autopilot och måste byta fil själv.

Teslan varnar för allt som att närma sig en målad linje, framförvarande bil bromsar, framförvarande bil startar, personer runt bilen etc mm.
Så där känner jag mig helt trygg.

Det är det som är så kul med bilar.
Att vi alla tycker och prioritera olika.
Dessutom verkar detta forum vara nyanserat och just förstå att allas olika krav och önskemål varierar.

Kul detta! :+1:

1 gillning

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Tesla model 3 . Gillar att dom är energi effektiva och har lågt luftmotstånd , så man kommer långt utan stort batteri . Inredningen tilltalar mig inte , men skulle väl kunna leva med den ändå eftersom dom dessutom är prisvärda . Blinkers på knapp är jag van vid med alla mc man kört , men dom jag kört drar man knappen åt höger eller vänster . Två tryck knappar på samma sida låter lite krångligt. BMW MC har en på varje sida på styret vill jag minnas , det hade nog varit bättre även på en ratt .

1 gillning

Aldrig ägt en Bimmer, däremot MC Boxer. Hög klass!! Trimmad 1000cc riskokare numera. Vet ursäkta, skulle kört Italienskt…men man är en fegis :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Själv klimatkompenserar jag med en japansk tvåtaktare från tidigt 90-tal :hugs:

2 gillningar