Det var dags för tjänstebilsbyte inför denna vår.
Efter 30 år med fossiltjänstebilar från olika tillverkare som tex BMW, Audi, Volvo etc så gjorde jag denna gång läxan att sätta mig ner och räkna på det en smula.
Icke förvånande så föll valet på elbil.
Jag har alltid haft en förkärlek för Tesla.
Deras infrastruktur, minimalism, mjukvara och teknik har alltid tilltalat mig.
När möjligheten nu fanns att välja just Tesla på företaget jag jobbar på så tänkte jag varför inte provköra den nya Model 3 Highland?
Sagt och gjort, under Julledigheten 2024 så bokade jag en provkörning busenkelt på deras hemsida, tog med mig familjen och åkte till Segeltorp för test.
Wow! Första gången i en ”riktig elbil” (Volvo XC 60 T6 som tjänstebil vid detta tillfälle).
Fantastisk trevlig upplevelse måste jag säga.
Älskar minimalismen och inredningen i Highland och min vilopuls gick säkert ner 30 bpm bara att sätta mig i bilen.
Några dagar efter så blev jag uppringd av en mycket trevlig tjej från Tesla som frågade hur jag upplevde provkörningen och om jag ville ha ett par olika offerter då de vid detta tillfälle hade en kampanj vid beställning innan årets slut för leverans innan 31:a mars.
Jag slog till på en M3 LR Dual Motor med 19” Nova fälgar och Stealth Grey lack.
Det handlar bara om tre år resonerade jag.
Blir det förjävligt så får jag lida mig igenom dessa tre år innan jag byter till något annat.
Elbil måste testas helt enkelt.
Leverans blev lördagen den 30:e mars på deras Delivery Center i Huddinge.
Fantastiskt smidigt då en trevlig gosse såg till att bilen kopplades mot appen och att telefonnyckeln funkade sedan var det bara att åka.
SOC drygt 60% vid leverans.
Bara en sådan sak som att i lugn och ro hämta bilen en lördagförmiddag gillade jag.
En lång historia kort:
Nu efter drygt två månader och lite drygt 1000 mil så tänker jag mig en liten recension.
Jag har lovat mig själv att göra en definitiv utvärdering efter en vinter men här är mina intryck efter de första vår-månaderna.
När man gör ett inlägg som detta så är man generellt väldigt nöjd eller väldigt missnöjd.
Jag är, som ni säkert redan har förstått, väldigt nöjd såhär långt.
Fantastiskt smidigt hela upplevelsen med Tesla.
Allt sköts via deras fantastiska app (jag har även Teslas laddbox på huset hemma).
Hela upplevelsen med Tesla påminner mig mycket om när Apple/iPhone gjorde sitt intåg. Allt är otroligt intuitivt, sömlöst och kommunicerar med varandra på ett fantastiskt sätt.
Otroligt bra ruttplanerare där det bara är att ange slutdestination och önskad SOC vid ankomst så styr den mot lämplig Tesla Super Charger, förvärmer batteriet och säger till när det är dags att åka vidare.
Också smidigt att enkelt kunna lägga in delmål i rutten utan problem.
Jag åker en hel del Stockholm – Göteborg ToR och beroende på vilken SOC jag vill ha när jag anländer (beror på hur säker jag är på förekomsten av destinationsladdning) så brukar jag behöva ladda mellan 7-15 minuter.
På den tiden hinner en farbror som jag knapp lägga in en baksnus och prostata-pissa.
Dessutom är det i relativa termer billigt att ladda på Tesla Suc då jag betalar mellan 3,40 och 3,80 kr/Kwh beroende på var och när.
När jag dessutom kan ladda hemma för runt 1,5:- och gratis på kontoret i Stockholm och Göteborg så blir alla tjänstemil en cashback och jag tjänar alltså flera kronor för varje tjänstemil jag åker.
Dessutom har jag hittat ett hotell i Göteborgstrakten där jag brukar bo där gratis laddning ingår i rumskostnaden.
Lägg därtill ett halverat förmånsvärde jämfört med min tidigare Volvo XC 60 så blir ekonomin fantastiskt mycket bättre.
Vidare så är telefonnyckeln den bästa uppfinningen sedan elden.
Otroligt smidigt att bara gå rätt in i bilen och köra iväg.
Dessutom så styrs alla inställningar via den samma så när min son med sin telefon i fickan öppnar bildörren så ändras stol, speglar, ledlister etc till hans profil.
En annan sak som sticker ut positivt är den ”automatiska växlingen” som funkar hur bra som helst!
Har du något framför bilen så läggs backen i, backa ut från fickan, och vips så läggs driven i.
Körupplevelsen är också fantastisk tycker jag.
Här har ni nog alla rutinerade elbilsgubbar betydligt mer erfarenhet men vilken underbar känsla det är att åka tyst, vibrationsfritt och ha runt 400 hk direkt under högerfoten.
Jag upplever Highland inte ett dugg mindre ”premium” än de andra bilarna jag har åkt genom åren.
Snarare tvärt om faktiskt. Tex tycker jag att stolarna är skönare än i min förra Volvo.
Snittförbrukningen under dessa första 1000 mil ligger på 1,53 kwh/mil.
Blir spännande att se vad jag tycker efter en vinter.
Och vad folk tycker om Elon Musk skiter jag tunt i
Kul med elbil!