Carup gjorde en sammanställning av vilka bilar som gav mest mil för pengarna . Där vann Toyota CHR + med 8864 kr per mil .
@FH13 I mitt tycke en IQ-befriad mått på bilens faktiska kvalité. Polestar 3 kom sist, när den är i mångas åsikt en SUV i toppklass.
Jo alla har sina egna preferenser. Inte jätteviktigt för mig heller , för vill jag ha lång räckvidd och körglädje i min smak , så väljer jag min stora väldigt mekaniska ICE bil med 100 mil riktig räckvidd . Men säkert för många människor som bara vill transportera sig med sin kanske enda bil . Hade det varit skitbilar med lång räckvidd så hade jag hållit med dig . Men när det är så bra bilar som Toyota som vinner , så är det ett bra mått tycker jag nog . Ett bilmärke med erkänt bra kvalité / felfria .
Att välja mellan en Polestar 3 och en Toyota på långresan . Skulle jag tro för dom flesta människor blir som att välja mellan att Flyga reguljärt i första klass och taxi till slutmålet till Mallorca . Eller charterresa med transfer till slutmålet . Bekvämare och högre status inför människor som troligtvis inte har en aning om vem du är ändå , under 4-5 timmars restid enkel resa . Men har man mer skoj under semesterveckorna ? . Målet vid resans slut är nog mer värt att lägga stora pengar på för dom flesta icke snorrika eller elbilintresserade .
Jäkla konstigt utformat test det där när man väljer en sträcka med en enorm klättring upp på en platå mitt på.
Förut var det ruskigt utslagsgivande men nu verkar det ändå som om bilarna har blivit tillräckligt bra för att ta sig över puckeln och klara räckvidden bättre ![]()
Sen är frågan är om Hyundai har samma problem som Toyota med WLTP matematiken. ![]()
För skall man komma 600km med en WLTP på 20,6 då behövs det en bra buffert på det där 110kWh batteriet.
Men iofs så påstår de ju även att bilarna kan ladda med 350kw enligt hemsidan så man kanske inte skall ställa allt för höga krav.
Det där 350 kW-skriveriet från Hyundai är så dumt, man försöker göra sin bil bättre än vad den är. Den laddar kring 234 kW något sådant men då har Hyundai Sverige valt att skriva sådär. Det man menar är att om du laddar vid en 350 kW-laddare så kommer du ladda 10-80% på 24 minuter. Det är såklart ett helt orimligt sätt att skriva det på och det har jag sagt till dem…
Betyder det då att den laddar snabbare eller långsammare på en 400kw laddare, ![]()
NAF El prix tester som jag tolkar det består i att få ut jämförelsesiffror hur WLTP och laddtider i ett lite verkligare väderförhållande står sig mot de labbvärden som leverantörerna visar i sina erbjudanden. Siffror som kanske bättre visar (men dock som en ögonblicksbild/test) hur lång tid det kan ta att transportera sig från A till B över långa avstånd i jämförelser sommar och vintertid.
Sedan kan man förstås som carup omvandla dessa siffror till ett värde kostnad/mil utifrån nån siffra på bilkostnad som för mig iallafall är oklart vad detta är. Är ju mycket runt en bil som i vissa fall går att räkna på (exempel kontantpris på bilen), eller i andra fall inte går, eller möjligen är svårt att värdera (exempelvis premiumkänsla och tid) när man äger en bil och skall färdas från A till B.
Lite laddsiffror som allt om elbil presenterar från testen.
Ny bil är vansinne men beggad EQS istället för ny elbil som tappar 50% på 3år.
Enkelt val för mig, som även förgyller vardagsåkande. Visserligen dyra driftkostnader, men dessa uppvägs av mindre värdeminskning.
WLTP på 78mil med verklig räckvidd 63 mil motorväg 100-0%, vid100km/h. Mycket nöjd.
Vad är det som är dyrare ? . Känns inte som det borde skilja så mycket på elbilar , som inte kräver så mycket service ? .
Jag tycker “laddad räckvidd på 15 minuter” är grymt bra mått som gör att jag inte behöver göra massa egna beräkningar baserat på bilens batteristorlek. Detta borde vara standarduttryck för laddning med räckvidden uttryckt i WLTP. När vi ändå landat i att WLTP är det mått som bäst jämför räckvidd mellan bilar….
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men jag håller med om att det är intressanta siffror som skulle komplettera vanliga WLTP siffror 10-80% i labb, precis som de synliggörs i dessa verkliga tester.
21” däck och 2.7ton sliter dyra däck.
Fick med 4års gratis service men helförsäkring kostar 11.8k året.
Körde till Nice (via Lyon), 220mil. Startade kl 10 torsdags o kom fram igår lördag kl 15 med 24% kvar.
Totalt 3 laddstopp på 30min vardera 5-80% med farthållare på 110km/h, samma tempo som med E-klassen.
Lagom fart så man slipper trängas.
Den kunde gått komma längre än de 55milen/stint
Hade du kunnat klara resan med färre snabb laddnings tillfällen om mer laddning vid boende två nätter ? .
Färre ja, men laddar bara på Tesla SC.
Sover bra och äter på bra ställen och låter inte bil och laddning vara styrande.
Fick förövrigt första felet med Tesla, kände inte igen betalmetoden i appen.
Lade in kortet på nytt,
Funkade sen
Fanns det tillgång till AC laddning där du bodde ? .
Vet ej, kollade inte. Såg inga heller. Men i moderna p-hus i Nice och Atibes finns det !