Glad laddsommar! Halvårsskiftet passerat och kommer här kommer liten uppdatering om nya snabbladdare i juni månad. Jag kan rapportera om följande utveckling:
25 nya laddplatser med 165 nya CCS-kontakter
6 uppgraderade laddplatser med 26 nya CCS-kontakter
2 nya laddplatser med 6 nya Chademo-kontakter
Summa summarum har det tillkommit 191 st CCS-kontakter och 6 st Chademo-uttag.
Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats.
Chargenode | + 24 uttag
Gnosjö Glimmervägen | 4 x 400 kW
Ödeshög Skördevägen | 20 x 400 kW
Cheap Charge | + 8 uttag
Markaryd Skulptörvägen (ICA Kvantum) | 4 x 400 kW
Östersund Slåttervägen (ICA Supermarket) | 4 x 400 kW
Circle K | + 34 uttag
Laholm Snapparp E6 Västra | 6 x 400 kW
Mariestad Ulriksdal | 6 x 400 kW
Märsta Valstavägen | + 4 x 400 kW
Stockholm Nynäsvägen (Sköndal) | 12 x 400 kW
Sundbyberg Madenvägen (Rissne) | + 6 x 400 kW
E.ON | + 2 uttag
Hässleholm Industrigatan | 2 x 150 kW
Eviny | + 46 uttag
Järfälla Majorsvägen (ICA Maxi Barkarbystaden) | 12 x 400 kW
Malmö Topplocksgatan (ICA Maxi) | 2 x 500 kW, 12 x 400 kW
Norsborg Kumla gårdsväg (ICA Maxi Botkyrka) | 8 x 400 kW, 4 x 300 kW
Smögen Hasselösundsvägen (ICA Nära) | 2 x 400 kW, 2 x 300 kW
Lite underligt att Sydöstra spetsen av Skåne och Gotland känns som vita fläckar på laddkartan det är ju hit (och dit) som stora delen av Svenska och utländska turister söker sig just nu och ett tag framöver men det kanske inte lönar sig att sätta upp snabbladdare som används 4 månader om året
Inte uttryckningen, men Cheap Charge köpte upp I2GO:s laddstationer på 8 platser varav Hagsta är en av dessa. Så dessa är inte “nya snabbladdare“ i den bemärkelsen.
Verkligen. Kan lägga till 10mil runt Kalmar. Men många jobbpendlar därifrån så borde finnas underlag året runt.
Tror det höga elpriset inkl nätavgift i elområde 4 knäcker laddföretagen utan laddning 24/7/365
Skulle vara intressant att veta beläggning på Eviny fyra 360kw fyra 300kv och fyra 22kw laddare på ICA Kvantum i Ystad Nu och fram till början på september är det ofta fullt på alla utom 22kw där en och annan laddar från oktober fram till påsken då det är invasion och sen fram till midsommar är det mest öde vid laddarna förutom Teslor som använder dom som parkeringsplatser
Såg att man nu totalt passerat 10 000 publika snabbladdingsställen i Sverige med minst 150kW enligt mobility swedens månadsrapport
Ser sällan nya Ionity stationer växa upp, men går man in på Ionity kartan så ligger det bra utspritt i vårt långa land och det verkar vara en station under uppbyggnad i Åre, så det borde väl vara efterlängtat av skidåkande Ionity fans
Naturvårdsverket skjuter ju nu till ytterligare 900 miljoner kronor för ytterligare 568 platser till och ca 3700 nya publika ladduttag. Enligt uppgift då så landar vi då på ca 10 244 publika laddpunkter och en bra bit över 70 000 ladduttag (när alla fungerar).
Värt att notera är att stödet till publik snabbladdning pausas i vårens utlysning. Naturvårdsverket bedömer att den infrastrukturen redan har en tillfredsställande utbyggnadstakt och prioriterar nu normalladdning nära bostaden.
Tycker Ionity borde rycka upp sig och utöka mer. Lite glest på sina ställen…
Fortfarande bland dom bättre i antal stationer men numera långt igång bäst. Jag gillar deras 3,42:,/kWh och PnC så vill ju så klart att dom ska finnas på fler ställen än bra efter stora vägarna som det i stort sätt är idag.
EDIT
Och precis när jag skrivit det här läser jag att Ionity ska öppna en station i Norrköping.
Vet att det finns en redan men den ligger helt fel om man passerar på E4an och dessutom rätt sunkig. Den här kommer jag besöka ofta på mina resor i jobbet.
Ska bli intressant att se om laddningen kommer igång snabbare med PnC med nya laddarna.
Nu är semestertrafiken igång på runt om i landet så även hos Elmacken. Vi har bytt plattform till Monta eftersom Vourity har lösts in till Monta. Nu kan alla få Autocharge, även Tesla multipass funkar nu och bättre priser inom roaming generellt. Hoppas kunna få igång PnC också inom kort, vi har aldrig varit närmare nu.
Sommaren 2026 är i särklass den dyraste sommaren hittills för operatörer, rekordhöga effektavgifter ihop med högt sportpris på energi. Volymerna liknar 2025, dvs det är bra att vi får en paus i utbyggnad, dessa nya elbilar med riktigt lång räckvidd ser vi inte ute på stationerna, verkar som alla dessa bilar klarar dagsbehovet på AC laddning till väldigt stor del.
Vi får kämpa på men jag är övertygad om att något kommer att hända i positiv riktning. Efter regn kommer alltid sol. Min känsla är att vi är på botten nu och att det kommer bli bättre framåt, svårt att se fossil energi bli ännu billigare än idag.
Det är på tok för mycket diskussioner om att det är nästan gratis att ladda hemma därför gör det inget att det är dyrt att snabbladda.
Jag stöttar sänkningen av fossila drivmedel, TILL EN VISS DEL, för priser på 30:/liter är ohållbart för samhället.
Men dessa effektavgifter som läggs på stora abonnemang är helt galna idag, och det gäler inte bara snabbladdning utan drabbat lika mycket verksamheter som skidbackar som skall spruta snö mm mm mm.
Vi har val om bara några månader och det är helt tyst i denna debatten.
Snabbladdning måste räknas som en del av samhällsbärande funktioner och skall då absolut subventioneras så mycket det går så företagen bakom kan tjäna pengar för att investera än mer.
Att det är tyst i debatten innebär inte att Ei och de politiska partierna inte slipar på lösningar.
Jag är inte ens säker på att det blir en fråga för debatt ens efter valet, då jag tror man drar åt samma håll politiskt i vilka delar polititiken behöver göra sina insatser. Alla väntar dessutom på vad Ei utredningen kommer fram till innan det kan bli debatt om de detaljerna.
Jag tror som @elmacken att det ljusnar i en allt närmare horisont!